کد خبر: ۷۴۹۲۳

حکیم مهر: رییس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان گفت: افزایش جمعیت گربه‌ها در اصفهان، عامل تهدیدکننده سلامت مردم این دیار به‌شمار می‌رود، بخصوص‌اینکه بیماری «هاری» در بین این حیوانات بیشتر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سیداکبر حسینی» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در موارد اخیری که به دامپزشکی شهرستان اصفهان ارجاع شده، میزان بروز بیماری هاری در بین گربه‌ها افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: بین گربه و سگ در زمینه بیماری هاری تفاوت وجود دارد زیرا گربه بدلایل مختلف بیشتر می‌تواند این بیماری را به انسان منتقل کند که بیشتر آن نیز از طریق پنجه کشیدن به افراد رُخ می‌دهد.

حسینی با بیان اینکه غذا دادن به این قبیل حیوانات سبب افزایش جمعیت آنها می‌شود، تصریح کرد: ما بطور مرتب شکایت‌هایی در باره جمع کردن حجم زیادی از ضایعات مواد غذایی در برخی از مجتمع‌های مسکونی دریافت می‌کنیم بطوریکه برخی افراد اقدام به جمع‌آوری این ضایعات برای غذا دادن به سگ‌ها و گربه‌های بدون صاحب می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این کار درست نیست، ادامه داد: غذا دادن به سگ و گربه ولگرد نوعی دستکاری در طبیعت است و سبب تکثیر بیش از حد آنها می‌شود که تهدیدی علیه سلامت انسان است زیرا این کار احتمال بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را افزایش می‌دهد.

حسینی با بیان اینکه از یکهزار و ۷۰۹ عامل عفونی بیماریزا برای انسان، ۴۹ درصد یعنی ۸۳۲ عامل بین انسان و حیوانات در حال چرخش است، افزود: اگر همکاری تنگاتنگ بین ارگان‌های مرتبط مانند دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست و جهاد کشاورزی وجود نداشته باشد نمی‌توانیم بر مشکلات مربوط به بیماری های مشترک انسان و دام غلبه کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از این بیماری‌ها مانند تب "کریمه کنگو" در بین دام‌ها علائم چندانی ندارد، اضافه کرد: آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویروس این بیماری در بین دام‌های ما وجود دارد اما خطری برای دام ندارد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان با بیان اینکه حتی شترمرغ هم می‌تواند به تب کریمه کنگو آلوده شود، گفت: این بیماری بیشتر در فعالان مشاغلی مانند دامپزشکی و قصابی و همچنین عشایر به چشم می‌خورد اما اگر افراد عادی نیز رفتارهای پُرخطری در این زمینه داشته باشند، احتمال ابتلای آنها نیز وجود دارد.

حسینی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو، بیماری جدیدی نیست، ادامه داد: این بیماری از طریق خون دام آلوده یا کَنه روی آن یا مصرف گوشت تازه آلوده به خون براحتی به انسان منتقل می‌شود که بسیار نیز خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: پارسال واکسیناسیون هاری برای حدود ۴۱ هزار حیوان در استان اصفهان انجام شد که بیشتر آنها سگ بودند.

به گزارش ایرنا، هاری یک بیماری ویروسی قابل پیشگیری با واکسن است که در بیش از یکصد کشور جهان رُخ می‌دهد و ۴۰ درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری، کودکان زیر ۱۵ سال هستند.

تب کریمه کنگو، بیماری مشترک بین انسان و دام است که با آغاز فصل گرما احتمال شیوع آن افزایش می‌یابد و در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، انسان به آن مبتلا خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه