کد خبر: ۷۵۰۳۹

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۱۲ مورد ابتلا به بیماری هاری در شهرستان‌های نهبندان، قاین، درمیان، فردوس، بیرجند و طبس شناسایی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، هاری یک بیماری ویروسی و مشترک میان انسان و حیوان است که به رغم پیشرفت‌های بزرگ در علوم پزشکی هنوز درمانی برای آن یافت نشده و در صورت ابتلای انسان به این بیماری، در صد درصد موارد منجر به مرگ می‌شود.

بنا به گفته متولیان، پیامدهای بیماری هاری بسیار شدید بوده و برای مبتلا نشدن به عارضه باید حیوانات خانگی سالیانه علیه بیماری هاری واکسینه شوند چراکه واکسینه کردن حیوان به سالم ماندن فرد هم می‌کند.

امار متولیان از وضعیت بیماری هاری در خراسان جنوبی، عدم رعایت برخی بایدها و نبایدهای بهداشتی از سوی مردم به ویژه دامداران و روستاییان را یادآوری می‌کند که نیازمند توجه است.

در حال حاضر جولان سگ‌های ولگرد نه برخی خیابان‌های شهر و مناطق حاشیه‌ای، نه تنها شهروندان را مستاصل کرده بلکه برای سلامت جامعه نسبت به بیماری‌هایی مانند هاری، خطری جدی محسوب می‌شوند.

جمع آوری سگ‌ها از شعار تا واقعیت

هرچند جمع آوری سگ‌های ولگرد و انتقال آنها به پناهگاه یکی از روش‌های مقابله‌ای مسئولان برای جلوگیری از گازگرفتگی حیوانات و شیوع بیماری هاری است اما آمارهای موجود و بررسی نقاط مختلف استان اعم از مناطق حاشیه‌ای حسین آباد و شمش آباد بیرجند نشان می‌دهد گام مسئولان برای جمع آوری سگ‌های ولگرد موفق نبوده است.

بر اساس آمارهای موجود تا قبل از سال ۱۴۰۱ طی ۱۰ سال گذشته هیچ موردی از بیماری هاری در استان وجود نداشته که از ابتدای امسال ۱۲ مورد ابتلاء به بیماری هاری در خراسان جنوبی تأیید شده است.

آنچه مسلم است جمع آوری، ساماندهی، عقیم سازی و قرنطینه سگ‌های ولگرد و بلاصاحب جزو وظیفه ذاتی شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و دستگاه‌های مرتبط بوده اما گویی علی رغم خطرهای موجود تاکنون انگیزه و اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

افزایش بیماری هاری در استان

«دکتر محمد علی بخشی»، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به آمار بیماری هاری در استان بیان کرد: در سال گذشته ۱۶ مورد گاز گرفتگی به حوزه دامپزشکی استان گزارش شده که از این تعداد ۱۲ مورد مثبت به بیماری بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۱۲ مورد ابتلاء به بیماری هاری در شهرستان‌های نهبندان، قاین، درمیان، فردوس، بیرجند و طبس شناسایی شده است، گفت: تا چندی قبل تنها سگ‌ها ناقل هاری معرفی می‌شدند، اما هم اکنون با توجه به نزدیک بودن گربه‌ها به جوامع شهری، انتقال هاری از سوی آن‌ها به انسان افزایش یافته است.

بخشی با بیان اینکه کشتارگاه‌ها به دلیل وجود ضایعات گوشتی یکی از اماکن تجمع سگ‌ها است که باید در این حوزه، اقدامات بهداشتی انجام شود، گفت: اقدامات بهداشتی در کشتارگاه‌های استان انجام شده تا سگ امکان رفت و آمد در این مکان را نداشته باشد و امکان انتقال هاری در صورت مبتلا بودن حیوان، کم شود.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه هاری می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی در افراد شود، اما با واکسیناسیون می‌توان جلوی شیوع بیماری را گرفت، گفت: سالانه برای ۱۰ تا ۱۲ هزار قلاده سگ واکسیناسیون هاری در استان انجام می‌گیرد.

واکسیناسیون ۵ هزار قلاده سگ

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال پنج هزار قلاده سگ دیگر نیز در برابر هاری واکسینه شوند.

بخشی شغال، گرگ، خفاش، روباه، راکون و راسوها را ناقلان هاری در طبیعت و سگ‌ها و گربه‌ها را ناقلان این بیماری در جوامع شهری و روستایی عنوان کرد و گفت: سرایت بیماری به حیوان یا انسان بیش از ۹۵ درصد، از طریق گاز گرفتن یا خراش پوستی ناشی از پنجه کشیدن است.

وی بیان کرد: از شهروندان خواستاریم در صورت هر گونه گزش توسط حیوانات بلافاصله محل زخم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب و صابون شست و شو، سپس با آب معمولی صابون‌زدایی و بعد از ضد عفونی با الکل یا بتادین سریعاً به مراکز بهداشتی و درمانی برای دریافت سرم و واکسن ضد هاری مراجعه شود.


نظر شما
ادامه