کد خبر: ۷۵۲۵۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
رئيس کمیته بین‌الملل جامعه دامپزشکان ایران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر فروزنده بروجردی» افزود: در سال جاری جامعه دامپزشکان ایران ۷۰ ساله‌ می‌شود و در جشن ۷۰ سالگی جامعه دامپزشکان می‌خواهیم این مساله را به نحو احسن به جامعه جهانی اطلاع‌رسانی کنیم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: جامعه دامپزشکان ایران بعد از چندین سال وقفه به علت عدم پرداخت حق عضویت، یک بار دیگر به جامعه جهانی دامپزشکی ملحق شد. این اتفاق بهانه‌ای شد تا به سراغ «دکتر فروزنده بروجردی» رئيس کمیته بین‌الملل جامعه دامپزشکان ایران برویم و جزئیات بیشتر این اتفاق را مرور کنیم.

از نظر او یکی از دستاوردهای مهم این اتفاق، برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات با جامعه جهانی است: «ایران یکی از بزرگترین کشورهای منطقه خاورمیانه است که می‌تواند نقش پررنگی در سیاست‌گذاری‌های جهانی ایفا کند. طبیعی است که این جایگاه به راحتی به دست نخواهد آمد مگر با ارتباط گیری موثر با افراد و مراجع ذیصلاح و به نمایش گذاشتن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نیروهای متخصص کشور.

حکیم مهر: خانم دکتر، ماجرای الحاق دوباره جامعه دامپزشکان ایران به جامعه جهانی دامپزشکی چه بود؟ اینکه جامعه دامپزشکان ایران مجددا عضو شده، به چه معناست؟ یعنی قبلا عضو بودیم و بعدا جدا شدیم؟

برای اینکه کشوری بتواند عضویت سالانه سازمان جهانی دامپزشکی را داشته باشد، باید هر ساله حق عضویت خود را بپردازد، درست مثل همه انجمن‌ها و سازمان‌هایی که همین چارچوب را دارند. تا آنجا که من در جریان هستم، این حق عضویت از سال ۲۰۱۷ به بعد پرداخت نشده بود و عملا جامعه دامپزشکان ایران با یک بدهی از گذشته مواجه بود. طبق اسناد موجود در سال‌های قبل برای تمدید عضویت سالانه چیزی بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو پرداخت می‌شده که مجموع معوقات این سال‌ها را به حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار یورو می‌رساند. با توجه به اینکه دکتر مریدپور یکی از اعضای فعال کمیته بین‌الملل هستند و ارتباط خوبی با دکتر رافائل رئیس فعلی جامعه جهانی دارند، توانستند رایزنی‌های زیادی انجام دهند و نتیجه این رایزنی‌ها این شد که نه تنها آن مبلغ را به‌عنوان بخشودگی در نظر گرفته شد، بلکه هزینه تمدید عضویت سالانه ۲۰۲۳ هم به مبلغ ۲۳۰ یورو که مبلغ بسیار ناچیزی بود تقلیل یافت. خوشبختانه با همکاری جناب آقای دکتر موسیخانی ریاست وقت جامعه دامپزشکان ایران این مبلغ هم به سرعت پرداخت شد و ارتباط جامعه دامپزشکان ایران و جامعه جهانی دامپزشکی مجددا برقرار گردید. درواقع سال‌های آینده نیز باید هر سال مبلغی پرداخت شود که این عضویت قطع نشود.

حکیم مهر: به طور کلی محل تامین این حق عضویت، کجاست؟

بخش معوقات ما هزینه هنگفتی بود و به طور کلی حق عضویت اعضای جامعه دامپزشکان ایران هم به اندازهای نبود که بتواند آن را پوشش دهد و لذا جامعه دامپزشکان قصد داشت برای تامین این مبلغ اسپانسر مالی پیدا کند تا برای کمک به جامعه هزینه عضویت ۲۰۲۳ و معوقات قبلی را پرداخت کند. اما چون مبلغ حق عضویت اخیر ۲۳۰ یورو شد و خیلی کم بود نیازی به اسپانسر نشد و خود جامعه آن را پرداخت کرد. اما اگر قرار بود که بخش معوقات را هم پرداخت کنیم، قاعدتا باید به دنبال یک راه‌حل می‌گشتیم و اسپانسر می‌گرفتیم، اما خوشبختانه کل معوقات را بخشودگی گرفتیم.

حکیم مهر: به هر حال این اتفاق نیز در نوع خود خوشایند بود.

بله، البته این اتفاق به لطف سایر همکاران کمیته رخ داد. چون برای این مساله یک کمیته‌ تشکیل شد که اعضای آن شامل دکتر نوروزیان، دکتر فتاحیان، دکتر مریدپور، دکتر شکری، دکتر کسالایی، دکتر کسروی و بنده بودیم. این نتیجه عملکرد این گروه است اما همانطور که عرض کردم دکتر مریدپور به واسطه ارتباطاتی که داشتند این فرایند را خیلی تسریع کردند.

حکیم مهر:‌ این اتفاق چه دستاوردهای دیگر خواهد داشت؟

ارتباط با جامعه جهانی دامپزشکی می تواند ما را به سازمانها و مراجع بین المللی دیگری هم ارتباط دهد. مثلا اخیرا به فردی متصل شدیم که مسئول یک بخش مهم در AVMA است و در حال مذاکره با آن فرد هم هستیم تا ببینیم چه کارهای دیگری می‌توانیم انجام دهیم. از سوی دیگر یکی از رویدادهای مهم سالیانه، برگزاری کنگره جهانی دامپزشکی است. ما می‌توانیم اطلاعات کاملی را در اختیار اعضا قرار دهیم. جامعه جهانی دامپزشکی در مناطق مختلف نمایندگانی دارد. مثلا در آسیا و شمال آفریقا دو نفر نماینده جامعه جهانی از  کشورهای امارات و عربستان هستند ما خیلی مایل هستیم بتوانیم با این افراد هم ارتباط بگیریم. به هر حال این افراد در منطقه ما هستند و شرایط آنها نیز خیلی مشابه ماست. باید بررسی کنیم که اینها برای صنعت، تجارت و دامپزشکان خود چه کارهایی انجام می‌دهند و تا کنون چه اقداماتی انجام دادند. ضمن اینکه خیلی تمایل داریم با بخش بین‌الملل سازمان دامپزشکی نیز همکاری های دوجانبه ای داشته باشیم تا بتوانیم بازوهای کمکی یکدیگر باشیم.

حکیم مهر: خروجی پیوستن ایران به غیر از این جلسات، نشست‌ها و کنگره‌ها، چه چیز دیگری می‌تواند باشد؟

به هر حال خیلی کارها می‌توان کرد، مثلا به واسطه جامعه جهانی دامپزشکی شاید بشود برای شرکت‌هایی که با طرف‌های اروپایی و آمریکایی تجارت می‌کنند اما این شرکتها به خاطر تحریم‌ها و... ارتباط خود را قطع کرده‌اند، برخی معافیت‌ها گرفت. چیزی شبیه صدور لاینسس از طریق جامعه جهانی تا این شرکت‌ها بتوانند از طریق آن با ایران کار کنند. البته این مورد کار ساده ای نیست و نیاز به پیگیری ها و ارتباط گیری های زیاد و مداوم دارد تا بتوانیم راه دست یافتن به این مساله را پیدا کنیم. من به شخصه امیدوارم هر چه زودتر مشکلات تحریمی کشور عزیزمان حل شود تا دیگر نیاز به برقراری ارتباطات غیر مستقیم و دشوار نباشد.

یا مثلا می‌توان در زمان برگزاری کنگره دامپزشکی در ایران از رئیس جامعه جهانی یا نماینده آنها دعوت کرد تا در این مراسم شرکت کنند. این مساله باعث می‌شود آنها از نزدیک با دامپزشکی کشورمان و متخصصین فعال در آن آشنا شوند و به این ترتیب دامپزشکی کشورمان را به دنیا بشناسانیم.

به طور کلی جامه جهانی برنامه‌های خیلی متفاوتی دارد. مثلا هر سال یک مسابقه جهانی دارد و دامپزشکان از سراسر دنیا می‌توانند در آن شرکت و کنند و از جوایز آن بهر‌ه‌مند شوند. اما همه اینها مستلزم این است که ما بتوانیم با آنها ارتباط مناسبی را برقرار و در داخل کشور هم اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهیم. در مورد آن دسته از اخبار و اطلاعات کشور که قابلیت ارائه به جامعه جهانی دارد هم می‌توانیم قوی‌تر عمل کرده و اطلاع رسانی های لازم را به‌عمل آوریم. مثلا در مورد کنگره‌هایی که در اینجا برگزار می‌شود یا مجلاتی که چاپ می‌شود. کمااینکه در سایت جامعه جهانی دامپزشکی یک بخش تحت عنوان نیوز وجود دارد که اخبار و اطلاعات اعضای خود را در آن درج می‌کنند و همه می‌توانند در آنجا مشاهده کنند که چه اتفاقی افتاده و چه کنگره‌ و رویدادی برگزار شده است.

یا مثلا در سال جاری جامعه دامپزشکان ایران ۷۰ ساله‌ می‌شود و یکی از برنامه‌های ما برای جشن ۷۰ سالگی جامعه دامپزشکان ایران همین است. خیلی دلمان می‌خواهد که این مساله را به نحو احسن به جامعه جهانی اطلاعرسانی کنیم. همین که جامعه دامپزشکان ایران قدمت ۷۰ ساله دارد نشانگر این مساله است که از دیرباز رشته دامپزشکی و صنایع مرتبط با آن در کشور ما بسیار حائز اهمیت بوده است و گذشتگان ما بسیار هوشمندانه سعی کرده اند زیرساختهای لازم را برای آیندگان فراهم کنند.

حکیم مهر:‌ آیا می‌توان آینده را چنین تصور کرد که یک بار ما هم میزبان این نشست‌های جهانی باشیم؟

اگر بتوانیم با جامعه جهانی، چه دفتر مرکزی چه دفاتر منطقه ای ارتباط مناسب و کارآمد برقرار کنیم و از خود رفتار فعالانه و پویا به نمایش بگذاریم و در واقع از این پوسته انفعال خارج شویم، شک ندارم که می‌توانیم در سال‌های آتی میزبان کنگره جهانی باشیم و در انتخابات و هیات مدیره آن هم نقش موثر بازی کنیم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از اعضای کمیته بین الملل تشکر می‌کنم. از خود هیات مدیره و دکتر موسی‌خانی که خیلی خوب همراهی می‌کنند هم بسیار سپاس‌گذارم. از خصلت‌های ایشان این است که وقتی ببینند یک نفر نیازمند کمک است، بلافاصله وارد عمل می‌شوند و کاری را که لازم است، انجام می‌دهند. من فکر می‌کنم مساله همکاری و کار گروهی هماهنگ می‌توان دستاوردهای خوبی را برای جامعه دامپزشکان ایران به ارمغان آورد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
4
2
درود بر خانم دکتر پرتلاش
فقط لازم به تذکر است شما برای پیوستن به AVMA حق عضویت پرداختین؟ این جامعه جهانی دامپزشکی نیست.این جامعه دامپزشکی آمریکاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
آستینات رو زدی بالا منتظر کنگره ای! ولی این کنگره ها زیاد بوده و خواهد بود ولی دردی از دامپزشک فیلد درمان نمیکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
0
2
حالا یه پولی ازتون گرفتند، معلوم نیست خدماتی به این جامعه دامپزشکان داده شود. همون قدر پول بدید آش میخورید.
سوالی هم پیش میاد که با این وضعیت مالی، چطور امیدوار هستید که کنگره جهانی برگزار کنید!؟؟؟
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
1
3
مهم این بود که جامعه از قید افراد و نظرات شخصی آنها خارج شود که شد بقیه راه بدون شک با پستی و بلندی هایش زیبا خواهد بود ، جای تبریک داره و تشکر از تک تک کارهایی که انجام میدهید
کوهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
2
1
از زحمات اررشمند و خالصانه کمیته بین الملل جامعه دامپزشکان ایران به خصوص همکار عزیزم سرکار خانم دکتر بروجردی ممنونم.
نظر شما
ادامه