کد خبر: ۷۵۳۱۸

حکیم مهر: رییس اداره حفاظت محیط زیست زرندیه گفت: یک راس میش وحشی یکساله بر اثر بیماری آنترتوکسمی یا زهره‌درد در یکی از روستاهای بخش خرقان این شهرستان تلف شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «هادی رستم خانی» روز چهارشنبه اظهار کرد: طبق اعلام یکی از محیط بان های افتخاری منطقه شکار ممنوع خرقان این شهرستان مبنی بر بیماری یکی از میش های وحشی، محیط بان های این اداره به منظور بررسی دلیل و یا دلایل این اتاق اعزام شدند.

وی با بیان اینکه این میش قبل از رسیدن محیط بان ها تلف شده بود افزود: دامپزشک معتمد علت تلف شدگی این حیوان را ابتلا به بیماری آنترتوکسمی یا زهره درد اعلام کرد که نشخوارکنندگان هنگام تغییر ناگهانی و سریع جیره‌ی غذایی (علف سبز به علف خشک یا برعکس) به آن مبتلا می شوند.

«قاسم خانی» گفت: امسال سه راس میش وحشی در این منطقه تلف شده که ابتلا به بیماری زهره‌درد ۲ مورد آن گزارش شده اما علت مرگ یکی دیگر آنها مشخص نشد.

وی اضافه کرد: هم اکنون علف خشک تغذیه مناسب میش های وحشی در فصل تابستان است اما با توجه به اینکه در پایین دست محل حیات آنها علف های سبز در مزارع و باغات روستاییان وجود دارد و میش ها با چرای آن دچار ابتلا به زره درد می شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست زرندیه یادآور شد: در صورت تکرار این اتفاق در صدد هستیم با حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی طرحی برای مقابله با این پدیده طراحی و اجرا شود.

بیماری آنتروتوکسمی یا بیماری قلوه نرمی یکی از بیماری های باکتریایی خطرناک و کشنده در نشخوارکنندگان است که معمولا در اثر پرخوری و یا تغییر ناگهانی در جیره بروز پیدا می کند و باعث ایجاد تلفات در می شود؛ این بیماری با تزریق واکسن در دام های اهلی در دوره های تغییر فصل قابل پیشگیری است اما در حیات وحش این امکان وجود ندارد.

منطقه خرقان دارای وسعتی بیش از ۴۷ هزار هکتار بوده که از سال ۸۹ به عنوان منطقه شکار ممنوع تعیین شده است و حفاظت از آن بر عهده اراده حفاظت محیط زیست ساوه و زرندیه است.

بخش خرقان در قسمت غرب شهرستان زرندیه (جنوب بخش خرقان) و شمال شهر نوبران شهرستان ساوه و جنوب استان قزوین قرار دارد که از شمال به بوئین زهرا، از جنوب به روستاهای بخش نوبران (روستای چمران، ترشک) و بخش مرکزی ساوه مثل نیوشت و از غرب به ناحیه آوج قزوین ورزن همدان محدود می شود .

طول خرقان در جهت شرقی ـ غربی حدود ۱۵۰کیلومتر و عرض آن در جهت شمالی ـ جنوبی نزدیک ۸۰ کیلومتر است و حدود ۷۰ کیلومتر از ساوه و ۱۲۰کیلومتراز تهران فاصله داشته و ارتفاع آن از سطح دریا یک هزار و ۸۰۰ متراست.

 

نظر شما
ادامه