کد خبر: ۷۵۳۷

حکیم مهر - مدیر کل دامپزشکی ‌زنجان از وجود کشتارگاه‌های سنتی در اکثر نقاط استان ‌خبر داد.
 محمد رشید کرمی با اشاره به اینکه پای مرغ صادراتی در هشت ماهه امسال 608 میلیون ریال ارزش داشته است، اظهار داشت: این اقلام صادراتی با نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان زنجان صادر شده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 14 میلیون و 574 هزار کیلوگرم گوشت در کشتارگاه‌های دام و طیور استان زنجان بازرسی بهداشتی شده است، افزود: همچنین در همین مدت 29 هزار و 871 راس دام به وزن تحت نظارت بازرسان دامپزشکی استان زنجان کشتار شدند که از این میزان 120 هزار و 295 کیلوگرم به دلیل بیماری‌های مختلف ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شده‌اند.
کرمی به شایعات در زمینه شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون نشانه‌ای از این بیماری در استان زنجان دیده نشده است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه با بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان در استان زنجان یک نوع بیماری تنفسی مرغی با عنوان کمپلکس تنفسی که شامل چند بیماری اعم از نیوکاسل و برونشیت است در سه مرغداری مشکلاتی را ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: تاکنون در سه واحد مرغداری به دلیل وجود کمپلکس تنفسی معدوم‌سازی مرغ‌ها صورت گرفته است.
وی به راه‌اندازی سامانه 1512 برای پاسخگویی به سئوالات شهروندان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این سامانه در شهرهای زنجان و ابهر راه‌اندازی شده و به مسائل و مشکلات مرم رسیدگی می‌کنند.
کرمی تصریح کرد: همه فعالیت‌های صورت گرفته در کشتارگاه‌ها زیر نظر کارشناسان دامپزشکی صورت می‌گیرد و در صورتی که گوشتی به علت بیماری غیرقابل مصرف باشد از چرخه حذف شده و معدوم می‌شود بنابراین گوشت عرضه شده به بازار از هر نظر بهداشتی است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با یادآوری اینکه در کشتارگاه‌ صنعتی دام بر مسائل بهداشتی و شرعی کشتار نظارت کامل صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: خودروهای حمل کننده گوشت و کارکنان شاغل در این زمینه نیز مورد نظارت هستند.
وی با اشاره به وجود کشتارگاه‌های سنتی در اکثر نقاط استان زنجان گفت: این کشتارگاه‌ها همه امکانات لازم را دارا نیستند بنابراین با استفاده از کشتارگاه صنعتی دام در استان بسیاری از این مشکلات از قبیل سیستم فاضلاب استاندارد، رفع اصولی ضایعات و وجود آلایندگی زیست محیطی حل شده است.
کرمی با تاکید بر اینکه کشتارگاه صنعتی تجهیزات مطلوبی دارد، گفت: کشتارگاه صنعتی دارای تصفیه فاضلاب استاندارد بوده و مشکلات زیست محیطی موجود در کشتارگاه‌های سنتی را ندارد.

 

نظر شما
ادامه