کد خبر: ۷۵۳۸۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
آشنایی دانشجویان کاردانی، کارشناسی و دکتری دامپزشکی با بازار کار:
«دکتر رضا صادقی لیمنجوب» اظهار داشت: دانشجویان در زمان فارغ‌‌التحصیلی از مهارت کافی در محیط واقعی کار برخوردار نبوده؛ بنابراین، باید آموزش‌های لازم در زمینه تخصص مورد نظر به آنان داده شود ...

حکیم مهر: طرح پویش اشتغال برای دانشجویان کاردانی، کارشناسی و دکتری دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون آغاز شد.

خبرنگار پایگاه خبری حکیم مهر به ‌منظور تشریح جزئیاتی بیشتر درباره طرح پویش اشتغال با «دکتر رضا صادقی لیمنجوب» عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و عضو شورای مرکزی درآمدزایی غیر شهریهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون، گفتوگو کرده است که در ادامه خواهیم خواند.

حکیم مهر: لطفا توضیحاتی درباره طرح پویش اشتغال ارائه فرمایید.

با عرض سلام و ادب خدمت شما و همکاران محترمتان در رسانه ارزشمند حکیم مهر و نیز همه سرورانی که مخاطبین شما هستند. ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی جناب آقای دکتر طهرانچی در نوروز 1402 در جمع دانشگاهیان فرمایش متینی داشتند. ایشان فرمودند: «خلق دانایی به تنهایی کافی نیست بلکه باید به توانایی اجتماعی ختم شود». کشوری که دانشگاه آن نتواند مبدل دانایی فردی به توانایی اجتماعی باشد، گرفتار خواهد شد. این شعر زیبای فردوسی که «توانا بود هرکه دانا بود» امروزه مطالبه جدی اجتماع است که چگونه این دانایی می‌خواهد منجر به توانایی شود.

با توجه به اینکه برنامه اول دانشگاه نیز در سال جدید «گفتمان تحول» است، ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون جناب آقای دکتر قائدی نیز فراخوانی را برای تحقق بیشتر اهداف طرح مذکور اعلام نمودند و با حمایتهای بیدریغشان و همراهی مجدانه همکاران عزیزم سرکار خانم دکتر خوشوقتی (رییس سابق دانشکده دامپزشکی) و سرکار خانم دکتر ورزندیان (رییس فعلی دانشکده دامپزشکی) توانستیم جلسات توجیهی موثری را برای دانشجویان محترم دامپزشکی و نشستهای هماهنگی خوبی با مراکز تولیدی و خدماتی دامپزشکی در سطح استان فارس و استانهای همجوار برگزار نمائیم و خروجی آن خوشبختانه تقاضاهای مکرر دانشجویان مقاطع مختلف دامپزشکی برای حضور در مراکزی چون مزرعه پرورش میگو در شهرستان دیر استان بوشهر، آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی مرجع در شهر کازرون، زنبورستان تحقیقاتی دانشگاه آزاد واحد کازرون، مزارع پرورش قزلآلای رنگین کمان در شهر یاسوج، داروخانههای دامپزشکی در سطح شهر کازرون، شیراز و جهرم، بیمارستانهای دامپزشکی مطرح در شهر شیراز، گاوداریهای شیری در شهرکهای دامی کازرون و لارستان، کارخانه فرآوری میگو در شهر بوشهر، کارگاه تولید قارچ دکمهای در شهر کازرون، مرغداری 50 هزار قطعهای گوشتی در شهر فسا، مزرعه پرورش ماهی قزلآلای رنگین کمان در جاده هراز، کارگاه تولید خوراک کپورماهیان در شهر کازرون، مزرعه پرورشی فیل ماهی در سد سنگر، شرکت بستهبندی میگو در شهر بندرعباس، کارگاه پرورش نوغان در شهر لنگرود، مزرعه پرورش بلدرچین تخمگذار در شهر کازرون و... گردید.

لازم به ذکر است که هدف اصلی از اجرای این طرح اختیاری، فراهم نمودن شرایط اشتغال و ارتقای آمادگی دانشجویان از طریق توأم‌ کردن آموزش تخصصی و مهارت حرفهای و ایجاد ارتباط و پیوند نظام‌مند میان دانشگاه، صنعت و جامعه است. در این طرح دانشجویان متقاضی پس از کسب حداقل مهارت ها و توانایی هایی لازم برای کارآموزی جهت معرفی به ارگان یا نهاد مورد نظر گزینش میشوند و میتوانند تا 6 تا 8 واحد (هر واحد حداقل 120 ساعت) تحت عنوان کارآموزی پویشی در صنعت بگذرانند که بسته به قرارداد دانشکده یا دانشگاه با ارگان و نهاد مورد نظر میتواند همراه با پرداخت کمکهزینه تحصیلی از سمت ارگان یا نهاد مربوطه به دانشجو باشد که به حساب شهریه دانشجو واریز میشود. حضور به ‌موقع و حداقل دو روز در صنعت یا بنگاه اقتصادی مورد نظر و ارائه گزارش حضور و شرح فعالیت‌ها به حامی در صنعت یا بنگاه اقتصادی مورد نظر و نیز استاد راهنمای خود در دانشگاه از دیگر الزاماتی است که دانشجویان محترم شرکتکننده در این طرح باید رعایت کنند.

حکیم مهر: طرح پویش اشتغال، چه مزایایی برای دانشجویان دارد؟

این طرح فرصتی بینظیر برای اشتغال و تحصیل همزمان دانشجو فراهم میآورد و در نتیجه دانشجو در محل کار با تعامل اجتماعی آشنا شده و اعتماد به نفس کافی را برای ورود به بازار کار و حتی کارآفرینی پیدا می‌کند. ضمن اینکه گواهی دورههای گذرانده شده را نیز دریافت میکند که به عنوان سابقه کار برای شخص مطرح میباشد. علاوه بر آن، مزایایی چون کمکهزینه تحصیلی، توانمندسازی و ارتقای مهارت کاری، آشنایی با محیط کار همزمان با تحصیل، قرار گرفتن در اولویت استخدام، ایجاد انگیزه تحصیلی، ظهور ایدههای جدید کارآفرینی و دانشبنیان، مواجهه با مسائل واقعی جامعه و صنعت، کشف استعدادها و ظرفیتهای شغلی را نیز این طرح در خود دارد.

حکیم مهر: طرح پویش اشتغال چه مزایای برای بنگاههای اقتصادی و اجتماعی دارد تا آن مراکز نیز همکاری نمایند؟

از مزایای این طرح برای بنگاههای اقتصادی و اجتماعی میتوان به این موارد اشاره نمود: حل مسائل صنعت از طریق هدفمند كردن پژوهشهای دانشگاهی یا پایش، استفاده از نیروهای جوان با آموزشهای به روز، هدفمند كردن پروژههای تحقیقاتی، مشاركت در افزایش مهارت دانشجویان، استفاده از پتانسیل نیروهای انسانی توانمند در راستای ماموریتهای آموزشی، ایجاد شركتهای دانشبنیان جدید با مشاركت نیروهای جوان تربیت نیروهای ماهر جهت آینده آن نهاد، شناسایی افراد دارای شایستگیهای شغلی باشد.

حکیم مهر: اهمیت و ضرورت اجرای طرح پویش اشتغال در دانشگاه آزاد اسلامی را توضیح بفرمائید.

در بررسی‌های انجام‌ شده در بنگاه‌های اقتصادی و نهاد اجتماعی، دانشجویان در زمان فارغ‌التحصیلی از مهارت کافی در محیط واقعی کار برخوردار نبوده؛ بنابراین، باید آموزش‌های لازم در زمینه تخصص مورد نظر به آنان داده شود. از طرف دیگر دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به دلیل نداشتن مهارت کافی، دغدغه اشتغال را داشته و گاهی پس از دستیابی به شغل تخصصی خود، مدت‌زمانی را باید به‌عنوان کارآموز و یا کارورز در خدمت بنگاه‌های اقتصادی و نهاد اجتماعی قرار گیرند. گلایه دانشجو و بنگاه‌های اقتصادی یا نهاد اجتماعی از آموزش دانشگاه به‌دلیل عملیاتی نبودن آموزش‌ها اکنون وجود داشته که به‌واقع با چند درس عملی و یا کارآموزی و کارورزی همیشه این نقیصه در سیستم آموزشی دانشگاه‌های کشور وجود دارد؛ بنابراین آشنایی دانشجویان در زمان تحصیل با آخرین روش‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا در محیط واقعی کار و دانشگاه از ضروریات آموزش‌های دانشجویان بوده تا در زمان فارغ‌التحصیلی از مهارت کافی برخوردار شده و مشکل نیروی انسانی کارآمد بنگاه‌های اقتصادی و نهاد اجتماعی نیز برطرف شوند.

حکیم مهر: چشمانداز و گستره اجرای طرح پویش اشتغال را چگونه میبینید؟

با توجه به استمرار عملی این طرح با مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی مختلف و پیرو تحقق شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» و عملیاتی نمودن برنامه سال دانشگاه آزاد اسلامی تحت عنوان «گفتمان تحول» امید داریم ادامه این طرح در آینده نزدیک موجب تحول عظیم در ایجاد اشتغال و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها و کسب ‌وکارهای جدید و بالطبع آن رونق تولید و کارآفرینی در این حوزه تخصصی در فارس و استان های همجوار گردد که این ابتکار عمل می‌تواند به سایر دانشگاه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی سراسر کشور نیز تسری پیدا کرده و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مهارت برای ورود به بازار کار و ایجاد اشتغال مولد پرورش یابند.

حکیم مهر: سخن پایانی...؟

هر چند طرح پویش اشتغال، ابتکار عمل دانشگاه آزاد اسلامی است اما نیاز وافری به تسری آن در سطح دانشگاههای کل کشور دارد. علاوه بر این یکی دیگر از اساسیترین ملزومات این طرح، حمایت عملی دولت به واسطه تقویت وزارتخانههای دخیل در بسترسازیهای لازم جهت پذیرش دانشجویان متقاضی طرح مذکور میباشد. بنابراین با کسب اجازه از مدیران محترم دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد میکنم معاونت محترم پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی به کمک چند تن از اساتید محترم دانشگاه آزاد اسلامی که در حال حاضر از نمایندگان محترم مجلس میباشند، با ارائه طرح پویش اشتغال به کمیسیونهای اجتماعی و صمت و آموزش، رایزنیهای لازم را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام دهند تا به عنوان یک طرح عملیاتی فوریتدار در صحن مجلس مطرح و انشاءا... پس از تصویب آن با رای قاطع نمایندگان محترم مجلس، جهت اجرا به دولت ابلاغ گردد تا در همه دولتها با هر سلیقه سیاسی قابل اجرا و حمایت شود و با گذشت اندک زمانی نیز به صورت قانون درآید.

با توجه به آینده روشنی که طرح مذکور دارد، از همکارانم در واحدهای مختلف دانشگاهی استدعا دارم مجدانه این طرح را در حوزه تخصصی خودشان پیگیری نمایند تا شاهد دستاوردهای علمی و اقتصادی خوبی در واحدهای دانشگاهی باشیم که از نتایج کوتاهمدت آن میتواند استقبال بیشتر از رشتههای مختلف دانشگاهی باشد. به سهم خودم و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون از حسن توجه شما و وقتی که رسانه وزین حکیم مهر به این موضوع مهم اختصاص داد، نهایت تشکر را دارم.

-------------------------------------------------

راه های ارتباطی با رییس باشگاه پژوهشگران واحد کازرون

ایمیل دکتر رضا صادقی لیمنجوب: dr.r.s.limanjoob@gmail.com

شماره همراه: 09173243418

تلفن دفتر: 07142243931


انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
19
1
دانشگاه شیراز ۳۰ سال پیش اینقدر در کلاس عملی آناتومی فرمالین استنشاق کردیم که حالا بیماری ریوی حاد دارم ، دانشگاه آزاد مگر تشریح عملی دارد؟! اصلا سر کلاس تئوری میروند؟! گرچه علم در اینجا بلااستفاده است ولی اینکه دلیل به آموزش غلط نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
سلام آقای ناشناس !!
1 - یا روش صحیح مطالعه عملی آناتومی را به شما آموزش ندادند و یا اینکه شما به درستی فرانگرفتید ، وگرنه همه فارغ التحصیلان دامپزشکی و پزشکی می بایست به بیماری شما مبتلا می شدند!
2 - ایکاش یکبار به دانشگاه آزاد تشریف می بردید و جواب سوالاتتان را عینا می دیدید و در حق بزرگترین دانشگاه جهان که سالهاست بار بیش از 40 درصدی آموزش عالی کشور را بدون هیچگونه حمایت دولتی به دوش می کشد ، بی انصافی نمی کردید.
3 - گویا شما متن خبر رو درست مطالعه نکرده اید. در متن مصاحبه از آموزش غلط گفته نشده بلکه از ارائه آموزش های تخصصی بیشتر و میدانی تر ، متناسب با محیط کار به دانشجویان نام برده شده. خواهش می کنم منصفانه نقد بفرمائید.
4- در آخر به برکت ایام ا... محرم برای شما شفای عاجل آرزومندم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
بله دانشگاه آزادی ها از شما خیلی هم باسواد تر هستند
شما فکر کردین با سراسری درس خوندن خیلی دانشمند تشریف دارین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
حالا فعلا که بعضی واحد های دانشگاه آزاد از بعضی سراسری ها در امکانات و سطح علمی برترند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
آقای ناشناس ۱۸:۴۰
بیماری شما اگر مال اون زمان باشه باید الان مزمن نام بگیره
کمی سواد خودتون رو بیشتر کنید بعد از بقیه ایراد بگیرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
0
14
استنشاق فرمالین ۳۰ سال قبل موجب بیماری حاد در امسال نمی شود.
باید در سال مزمن میشد.
حاد با مزمن خیلی فرق داره.
امیرسبکتکین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
0
7
باسلام بنده جزو اولین ورودی های دانشگاه کازرون دررشته دامپزشکی هستم حتی باوجود کمبودامکانات درآن زمان باوجود اساتید درجه یک بهترین دانشگاه‌های دامپزشکی کشوربسیارآموختیم وجای تشکر سپاس دارد
نظر شما
ادامه