کد خبر: ۷۵۵۶۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
پاسخ‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون به گزارش حکیم مهر:
«دکتر امیر قائدی» افزود: به طور کلی تعداد دام در کل کشور کاهش محسوسی داشته است و این صرفا مختص کازرون نیست. با این حال بنا بر اظهارات اساتید محترم دانشکده مراجعه دام به دانشکده قابل قبول و مکفی است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چندی پیش و در یکی از سلسله‌ گزارش‌های حکیم مهر از وضعیت دانشکده‌های دامپزشکی سراسر کشور، دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون نسبت به کمبود امکانات آموزشی، وضعیت نابه‌سامان کارآموزی، سبک آموزشی قدیمی اساتید، تعداد زیاد ورودی‌ها، سنگ‌اندازی در مسیر پژوهش و کمبود امکانات کلینیک دانشکده گلایه‌هایی را مطرح کرده بودند (اینجا).

رئيس دانشگاه آزاد کازرون در گفت‌وگو با حکیم مهر به این گلایه‌ها پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «پس از پایان یافتن دوران کرونا اقدام به بازنگری و احیای امکانات آموزشی دانشکده کرده‌ایم. تهیه مواد لازم برای ظهور و ثبوت رادیوگرافی، سرویس دستگاه سونوگرافی، تهیه حیوانات لازم برای آموزش‌های بالینی و آزمایشگاهی، تهیه اقلام مختلف دارویی اقداماتی بود که صورت گرفت.»

«دکتر امیر قائدی» که خود دانشآموخته مهندسی برق قدرت از دانشگاه صنعتی شریف است، تصریح می‌کند: «کلینیک تخصصی دانشکده با اهتمام دانشگاه آزاد واحد کازرون و حمایت دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به زودی تبدیل به بیمارستان خواهد شد و همچنین بناست که بیمارستانی آموزشی با هدف آشنایی بیشتر دانشجویان با بیماران در استان فارس تجهیز و تاسیس گردد.»

حکیم مهر: یکی از مشکلاتی که دانشجویان به آن اشاره کرده بودند، کمبود امکانات آموزشی است. نظر شما در این خصوص چیست؟

ضمن عرض سلام و احترام خدمت شما و مخاطبین محترم و بالاخص دانشجویان گرامی؛ دانشکده دامپزشکی کازرون با قدمتی بالغ‌بر ۳۵ سال یکی از دانشکده‌های مطرح ایران در مقاطع مختلف دامپزشکی است. این دانشکده تا پیش از سال ۱۳۸۶ تحت عنوان گروه دامپزشکی فعالیت داشته، اما از تیرماه ۸۶ با ارائه مستندات لازم به سازمان مرکزی، مجوز ادامه فعالیت به شکل دانشکده را پیدا کرد. دانش‌آموختگان موفق این دانشکده با داشتن پست‌های مختلف دولتی و نیز اشتغال در مشاغل خصوصی ازجمله کلینیک‌های دامپزشکی در شیراز و سایر مناطق ایران، گویای این اعتبار است و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون افتخار دارد که محل تحصیل این عزیزان بوده است.

دانشکده دامپزشکی با مساحت کلی بیش از ۱۰۰۰۰ مترمربع و زیربنای ساختمانی ۳۰۰۰ مترمربع در سه طبقه شامل ۷ کلاس درس مجهز به ویدئو پروژکتور با ظرفیت ۶۰ الی ۹۰ نفر، بخش اداری، سالن جراحی دام کوچک و دام بزرگ، مامایی و داخلی، کالبدگشایی، داروخانه، سی اس آر، سالن رادیوگرافی و سونوگرافی، سالن معاینه دام، سالن آناتومی، آزمایشگاه‌های میکروب‌شناسی، بافت‌شناسی و پاتولوژی، کلینیکال پاتولوژی و انگل‌شناسی، فیزیولوژی و فارماکولوژی، سالن‌های مطالعه و نیز نمازخانه است. همچنین زنبورستان و اصطبل نیز از مکان‌های مربوط به دانشکده است. کتابخانه دانشکده دارای بیش از ۸۷۰۰ جلد کتاب تخصصی فارسی با ۱۲۰۰ عنوان و ۷۵۰۰ جلد کتاب تخصصی لاتین با ۱۰۸۰ عنوان است.

با این حال پس از پایان یافتن دوران کرونا اقدام به بازنگری و احیای امکانات آموزشی دانشکده کرده‌ایم. تهیه مواد لازم برای ظهور و ثبوت رادیوگرافی، سرویس دستگاه سونوگرافی، تهیه حیوانات لازم برای آموزش‌های بالینی و آزمایشگاهی، تهیه اقلام مختلف دارویی اقداماتی بود که صورت گرفت.

تفاهم‌نامه با مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شیراز از چند سال پیش وجود داشته و دانشجویان جهت پایان‌نامه‌های مرتبط از امکانات موجود در این مؤسسه استفاده می‌کنند. همچنین درحال حاضر با تلاش‌های خانم دکتر ورزندیان رئیس دانشکده دامپزشکی در حال عقد تفاهم‌نامه با سازمان نظام دامپزشکی نیز هستیم.

حکیم مهر: یکی از سؤالات دانشجویان این بود که چرا یک قرارداد با دانشگاه دولتی شیراز نمی‌بندید که دانشجویانی که کارآموزی دارند، به آنجا معرفی شوند و یک دوره هم آنجا بگذرانند؟

قوانین و قواعد درس کارآموزی در حیطه کار ادارات دامپزشکی است و دانشگاه دخل و تصرفی در آن ندارد. اما دانشجویانی که تمایل به کسب مهارت همزمان با تحصیل خود دارند، می‌توانند در طرح پویش دانشگاه آزاد شرکت کنند. این طرح با هدف ارتقاء سطح مهارت دانشجویان، توأم ساختن آموزش و مهارت پیش از ورود به بازار کار با واحدهای صنعتی، تولیدی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و اجتماعی راه‌اندازی شده است.

حکیم مهر: یکی دیگر از گلایه‌ها این بود که اگرچه سطح سواد اساتید واقعا بالاست اما سبک آموزش‌ها باید مقداری به‌روز شود و روش‌های آموزش قدیمی و منسوخ شده است. نظر شما چیست؟

همان‌گونه که فرمودید، اساتید به‌نام، با سواد و با سابقه‌ای در دانشکده دامپزشکی این واحد مشغول به تدریس هستند و همگی باعث افتخار ما و دانشگاه ما می‌باشند. مدتی است که آموزش بالینی دامپزشکی بر پایه مطالعات بیمارمحور مورد توجه قرار گرفته و ان‌شاءالله اساتید دانشکده نیز بر این اساس، انگیزه بیشتری در دانشجویان ایجاد خواهند کرد.

حکیم مهر: تعداد زیاد ورودی‌های دانشکده در سال ۹۷، یکی دیگر از گلایه‌های دانشجویان است. دفاع شما چیست؟

پذیرش چند برابری دانشجویان دامپزشکی در سال ۹۷ اتفاقی بود که نه تنها در واحد کازرون، بلکه در تمامی واحدهای مجری دامپزشکی در دانشگاه آزاد رقم خورد. البته با توجه به تعداد بالای اعضای هیات علمی دانشگاه کازرون و وجود فضای آموزشی مناسب در دانشکده، این تعداد از ظرفیت دانشگاه کازرون بیشتر نبوده است. در حال حاضر تعداد ۸۲ نفر ورودی مهر ۹۷ و ۸۱ نفر ورودی بهمن ۹۷ اشتغال به تحصیل دارند. بنا داریم با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و دعوت از اساتید دانشکده و مدعوین خارج از دانشکده در ارتقاء علمی دانشجویان اهتمام ورزیم.

حکیم مهر: گلایه دیگر دانشجویان این است که در کارهای پژوهشی سنگ‌اندازی می‌شود. نظر شما چیست؟

دانشجویان گرامی می‌توانند با عضویت در باشگاه پژوهشگران جوان و نیز انجمن علمی دانشکده در فعالیت‌های پژوهشی شرکت نمایند، در ارتباط با پایان‌نامه‌ها نیز تا آنجا که من اطلاع دارم و پیگیری نموده‌ام، مشکلی وجود نداشته و نخواهد داشت.

حکیم مهر: کمبود امکانات کلینیک دانشکده یکی دیگر از گلایه‌های دانشجویان است. نظر شما چیست؟

کلینیک تخصصی دانشکده با اهتمام دانشگاه آزاد واحد کازرون و حمایت دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به زودی تبدیل به بیمارستان خواهد شد و همچنین بناست که بیمارستانی آموزشی با هدف آشنایی بیشتر دانشجویان با  بیماران در استان فارس تجهیز و تاسیس گردد.

در حال حاضر همانگونه که در پاسخ سوال اول شما عرض شد، کلینیک دانشکده در حال کسب آمادگی جهت دروس بالینی در ابتدای سال تحصیلی است.

حکیم مهر: کمبود کیس نیز از گلایه‌های دیگر دانشجویان است. پاسخ شما چیست؟

به طور کلی با توجه به شرایط اقلیمی ‌و آب و هوایی و وضعیت علوفه، تعداد دام کاهش محسوسی در کل کشور داشته است و این صرفا مختص کازرون نیست. با این حال بنا بر اظهارات اساتید محترم دانشکده مراجعه دام به دانشکده قابل قبول و مکفی است.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

در پایان ضمن تشکر از پایگاه خبری حکیم مهر که از پایگاه‌های خبری پربازدید و پرمخاطب جامعه بزرگ دامپزشکی است، بایستی خاطرنشان نمایم که به کار بردن الفاظ توهین‌آمیز در متن اخبار زیبنده آن پایگاه نبوده، موجب تکدّر خاطر دانشگاهیان و دامپزشکان می‌شود.

هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون و همچنین مسئولین و اعضای محترم هیئت علمی دانشکده دامپزشکی پذیرای شنیدن نگرانی‌ها و دغدغه‌های دانشجویان گرامی هستند. با آرزوی موفقیت برای شما.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
3
8
متاسفانه کیفیت آموزشی در دانشگاه آزاد مخصوصا رشته دامپزشکی پایین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
همین سطح هم خیلی از دولتی ها ندارند
حتی اموزش در دامپزشکی دانشگاههای مادر و پر ادعا کشور هم افتضاح است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
1
7
کمبود امکانات و پایین بودن سطح آموزش و . . . در همه جای کشور مطرح است.
آنچه که به نظر من می تواند معیار ارزیابی یک مجموعه دانشگاهی باشد وضعیت فارغ التحصیلان آن است.
فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد کازرون از موفق ترین دامپزشکان فعال در فیلد هستند.
بخصوص در استان فارس و شهر شیراز دامپزشکان بسیار موفقی در بخش خصوصی و دولتی داریم که همگی دانش آموخته دانشگاه آزاد کازرون هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
1
2
متاسفانه دانشگاه ها از اهداف آموزشی خودشون خارج شدن
اساتید دانشکده های دامپزشکی هم فقط به سمت چاپ مقاله و ارتقا رفتن. آموزش نمیدن و وقت رو میذارن سر نوشتن چیزهایی که ارزش علمی‌ حتی نداره و پر از غلط نگارشی و علمی.
از دانشجو به عنوان ابزار استفاده میکنن تا از نردبان چند پله چندپله برن بالا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
1
3
هر چقدر هم که الان امکانات و سطح آموزشی دانشگاه آزاد کازرون پایین باشه قابل مقایسه با زمانی که ورودی های اول این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند نیست.
ما در آن زمان حتی یک نفر هیات علمی تمام وقت هم نداشتیم. فقط دو نفر دکتر دامپزشک عمومی تمام وقت در آنجا بعنوان مربی مشغول بکار و آموزش بودند. بقیه اساتید از دانشگاه های تهران و شیراز بصورت پروازی به کازرون می آمدند. یک درس دو واحدی را سه روز از صبح تا شب درس می دادند و خداحافظ
با اینحال دامپزشکان موفقی از آنجا فارغ التحصیل شدند.
دوستان جوان تر به این نکته توجه داشته باشید که امکانات و اساتید مجرب و . . . خیلی خوبه ولی تلاش و پشتکار دانشجو مهم ترین عامل بحساب میاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
یاد دکتر مهربانی و فلاحت پیشه بخیر
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
چی را با جی مقایسه می‌کنی؟ شاید آنموقع علم دامپزشکی نصف الان بوده ‌‌این همه گسترده نشده بوده و تست درست حسابی هم نبوده و الان که بهترین امکانات در همه دنیا وجود دارد پیشنهاد می‌کنید مثل زمان بیماری شما رفتار بشود؟ شاید فاصله سواد شما با بقیه در آن زمان ۲۰ درصد تفاوت داشته ولی الان امثر دانشکده‌های کشور عقب افتاده‌هستند ..........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
شما ورودی چه سالی بودید؟
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
0
1
بايد در بحث اموزش دامپزشكي در دانشگاه ازاد يك انقلاب صورت بگيره اميد اينكه كازرون پيشگام اين قضيه باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
0
0
دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری تجربی 1402 منتشر شد، دانشگاه بوعلی سینا همدان هم به جمع دانشگاه های پذیرنده دکتری عمومی دامپزشکی اضافه شد.
نظر شما
ادامه