کد خبر: ۷۵۵۸۷

حکیم مهر: تخمین زده شده است که سگ ها ۱۰ هزار برابر بهتر از انسان بو را تشخیص می دهند. این میزان تا حدی به این دلیل است که آنها حدود ۲۲۰ میلیون گیرنده بو دارند، در حالی که انسان ها فقط ۵ میلیون گیرنده دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، سگ‌ها تا ۳۰۰ بار در دقیقه تنفس کوتاه می ‌کنند، به این معنی که سلول‌های بویایی آن‌ها دائماً عطرهای جدید را جذب می ‌کنند. این عوامل هستند که آنها را در آشکارسازهای بیماری در زمان واقعی موثر و شایان ستایش می کنند.

به گفته محققان هنگامی که بیمار می شویم، بدن ما ترکیباتی تولید می کند که در اطراف ما موج می زند. در حالت‌های عفونی یا بیماری، ترکیبات آلی فرار (VOCs) در نفس، خون، عرق و ادرار منتشر شده و یک هاله از مولکول‌ها در اطراف بدن انسان ایجاد می ‌کنند. این ترکیبات آلی فرار اغلب منجر به تغییراتی در بوی بدن می شوند که طبق مطالعات مشخص شده که توسط سگ ها قابل تشخیص است. اما سگ ها قادر به تشخیص چه بیماری هایی هستند؟ در ادامه هشت بیماری وجود دارد که دوستان پشمالوی ما به ویژه در بو کشیدن آنها خوب و کارا هستند.

سرطان:

تحقیقات نشان داده است که سگ های آموزش دیده می توانند انواع مختلفی از سرطان از جمله سرطان های پوست، روده، ریه، تخمدان، پروستات و سرطان پستان را تشخیص دهند. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که یک سگ آموزش دیده می تواند سرطان پستان را از نمونه ادرار ۲۰۰ نفر با دقت ۱۰۰ درصد تشخیص دهد.

دیابت:

سگ های هشدار دیابتی (DADs) سگ های خدماتی هستند که به طور ویژه آموزش دیده اند تا به صاحبان خود در مورد سطوح قند خون بالا و پایین هشدار دهند چراکه هر دو شرایط بالقوه تهدید کننده زندگی هستند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ در بریتانیا نشان داد که افت قند خون یک ترکیب آلی فرار به نام ایزوپرن تولید می کند که توسط انسان قابل تشخیص نیست اما سگ ها می توانند آن را بو کنند.

نارکولپسی:

نارکولپسی یک اختلال عصبی مادام العمر است که بر توانایی مغز برای تنظیم چرخه خواب و بیداری تأثیر گذارده و افراد را مستعد حملات ناگهانی خواب می کند که بسته به زمان حمله، می تواند خطرناک باشد. در مطالعه ‌ای در سال ۲۰۱۳، سگ‌های آموزش ‌دیده آن را شناسایی کردند که باعث شد محققان به این نتیجه برسند که بیماران مبتلا به نارکولپسی بوی مشخصی تولید می ‌کنند.

صرع:

مانند داروهای مخدر، مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به صرع بوی خاصی تولید می کنند که توسط سگ های آموزش دیده قابل تشخیص است که در مورد یک تشنج قریب الوقوع هشدار می دهد. حتی در بیماران مبتلا به انواع مختلف صرع که انواع مختلفی از تشنج را ایجاد می ‌کند، سگ‌ها توانستند بوی تشنج را با حساسیت بین ۶۷ تا ۱۰۰ درصد تشخیص دهند.

میگرن:

میگرن مراحل زیادی دارد که اولین مرحله آن مرحله پیش‌آگاهی است که می ‌تواند با علائم هشداردهنده‌ ای مانند تغییرات خلقی، میل به غذا، حالت تهوع و مه مغزی ظاهر شود. بسیاری از شواهد در مورد سگ های تشخیص دهنده میگرن نشان می دهد که رفتار سگ ها قبل یا در طول فاز اولیه میگرن تغییر کرده است. شروع علائم رفتار هشدار دهنده سگ شامل خیره شدن، امتناع از ترک صاحبش، نشستن یا دراز کشیدن روی صاحبش بود.

بیماری پارکینسون:

یک مطالعه اخیر در چین دقت سگ‌های مواد یاب را برای تمایز بین بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون (PD) که دارو مصرف می ‌کردند، بیماران مبتلا به پارکینسون که دارو مصرف نمی ‌کردند و یک گروه کنترل را ارزیابی کرد. در افرادی که دارو دریافت کرده بودند، سگ ها ۹۱ درصد حساسیت از خود نشان دادند.

مالاریا:

یافته های تحقیقات نشان داده است که افراد آلوده به مالاریا بویی تولید می کنند که آنها را برای پشه ها جذاب تر می کند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، به کودکان گامبیایی با و بدون مالاریا بدون علامت جوراب داده شد تا یک شب بپوشند. پس از بو کشیدن جوراب ها، دو سگ آموزش دیده توانستند ۷۰ درصد کودکان مبتلا به مالاریا و ۹۰ درصد کودکان سالم را به درستی شناسایی کنند.

کووید-۱۹:

پژوهش هایی که به تازگی منتشر شده به این نتیجه رسیدند که سگ‌های آموزش ‌دیده در تشخیص کووید-۱۹ به اندازه آزمایش‌هایی که در حال حاضر استفاده می ‌کنیم از جمله آزمایش PCR و حتی آزمایش‌های آنتی ‌ژن سریع (RATs) موثر هستند. گفتنی است که توانایی سگ در تشخیص ویروس کرونا با وجود سایر ویروس‌ها مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا، مختل نمی ‌شود.

مترجم: فرگل غفاری

منبع: newatlas


نظر شما
ادامه