کد خبر: ۷۵۶۱۷
تعداد نظرات: ۲۴ نظر

حکیم مهر: درمانگاه دامپزشکی در مهاباد علاوه بر ارائه خدمات به علاقمندان نگهداری از حیوانات در این شهر، پرندگان و حیوانات بی‌سرپرست بیمار را نیز به صورت رایگان تیمار و مداوا می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، در یک بعداز ظهر تابستانی در کوچه‌پس کوچه‌های شهر و در میان خانه‌های بزرگ و کوچک به دنبال درمانگاه دامپزشکی می‌گشتم که شنیده بودم پرندگان و حیوانات بی‌سرپرست را به صورت رایگان مداوا و تیمار می‌کرد.

سرانجام در انتهای خیابان سرداران مهاباد، خانه دوستدار حیوانات را پیدا کردم، دیوارهای آن با چند عکس و بنر حیوانات خانگی مزین شده و در ابتدای ورودی درب نیمه باز آن ظرفی کوچک غذای حیوانات و چند بطری مخصوص شرب آب حیوانات قرار داشت.

درمانگاه شامل سه بخش بود که بخشی از به صورت فروشگاه و ۲ بخش دیگر مخصوص حیوانات و پرندگان بود و مدتی قبل دستگاه رادیولوژی حیوانات هم در آن دایر بود اما اکنون بنا به دلایلی غیرفعال شده بود.

در سالن ورودی و بر روی میزی کوچک یک خرگوش ماده بالغ که احساس کردم تندتند و غیرعادی نفس نفس می‌زند قرار داشت و دختری حدود ۱۵ ساله هم نگران روی مبل نشسته بود و هراز گاهی دستی به سر و گوش خرگوش پشمالویش می‌کشید.

چون زیاد در زمینه حیوانات خانگی اطلاعات نداشتم از دختر جوان که تیپی امروزی داشت و حس کردم اهل مصاحبه هم نباشد، اسم خرگوش را پرسیدم: دختر در حالیکه به خرگوش خیره شده بود گفت: اسمش «پشمک» است و مدتی قبل آن را در حالیکه بدون صاحب رها شده بود در حاشیه شهر پیدا کردم.

او ادامه داد: موهای بدن «پشمک» ریزش دارد و برای معاینه به این درمانگاه آوردمش.

هنوز صحبت‌ها ما تمام نشده بود که «پشمک» را برای معاینه به داخل بردند و پس از حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دختر جوان در حالیکه اشک شادی از چشمانش جاری بود دوباره وارد سالن شد و قبل از اینکه من سوالی در مورد وضعیت «پشمک» از او بپرسم، گفت: «پشمک» حامله است و بزودی مادر می‌شود و این ریزش موها نیز واکنش طبیعی بدنش است.

کاملا مشخص بود دختر جوان قصد داشت این خرگوش را که تا مدتی قبل بدون صاحب رها شده بود، به عنوان یک حیوان خانگی نگهداری و مراقبت کند.

پس از بیرون آمدن دختر، نوبت من شد که به بخش اصلی درمانگاه بروم.

وقتی وارد بخش شدم مراقبت از یک گربه در حال انجام بود و پس اتمام کار، با دامپزشک جوانی به نام «دکتر سیدجمال حسینی» همکلام شدم، متولد سال ۱۳۷۱ دارای مدرک دکترای حرفه‌ای دامپزشکی است.

وی گفت: در این درمانگاه انواع خدمات به حیوانات اگزوتیک (با زیست مشترک با انسان و طبیعت) ارایه می‌شود که برخی از حیوانات خانگی دارای صاحب و برخی دیگر بی‌سرپرست یا بلاصاحب هستند.

این دامپزشک جوان افزود: برخی افراد تمایل دارند که حیوانات و پرندگان را به صورت خانگی نگهداری کنند اما تنها تمایل داشتن برای این امر کافی نیست و بلکه باید شرایط و مکان نگهداری لازم را هم داشته باشند.

حسینی اضافه کرد: تمام حیوانات طبیعت با غروب آفتاب تمایل به خواب و با طلوع آفتاب تمایل به بیدار شدن دارند و کسانی که حیوانات خانگی دارند باید این نکته مهم را مدنظر داشته باشند.

وی به علاقمندان به نگهداری از حیوانات خانگی توصیه کرد قبل از انتخاب یک حیوان خانگی با یک دامپزشک در این زمینه مشورت کنند تا علاوه بر اینکه متحمل هزینه اضافی نشوند، پس از مدتی از نگهداری از حیوان ناامید نشود و یا اینکه حیوانی که قرار بود از آن مراقبت کنند، تلف نشود.

دکتر جوان افزود: با توجه شرایط و موقعیت افراد و تنوع گونه‌های جانواران شرایط زیست این گونه‌ها، هر کسی مجاز به نگهداری از حیوانات خانگی نیست.

او در مورد سختی‌های کار دامپزشکی نیز چنین گفت: تفاوت کار پزشکان و دامپزشکان در این است که بیمار هنگام مراجعه به پزشک خود علایم و شرح حال خود را بیان می‌کند اما در دامپزشکی این شرح حال وجود ندارد و گاهی صاحب حیوان نیز جزییات زیادی از حیوان بیمار خود را نمی‌داند.

حسینی ادامه داد: یک دامپزشک تنها می‌تواند با بررسی وضعیت موجود حیوان و تجربه‌های خود کار مداوا را شروع کند و با توجه به تنوع حیوانات و پرندگان و انواع بیماری‌های مختلف این گونه‌ها فراگیری آنها نیز بسیار سخت است.

مهربانی با حیوانات را نهادینه کینم

این دامپزشک مهابادی گفت: قرار نیست که تمامی افراد جامعه به نگهداری از حیوانات خانگی علاقه داشته باشند، اما نکته مهم این است که این فرهنگ در جامعه ما نهادینه شود که افراد با حیوانات مهربان باشند.

حسینی افزود: این طبیعت و محیط پیرامون ما تنها متعلق با ما انسان‌ها نیست بلکه سایر موجودات زنده و گیاهان نیز در این محیط حق حیات و زندگی دارند و ما نباید این حق زندگی را از آنها سلب کنیم.

وی با انتقاد از برخی افراد که در ادبیات خود برخی حیوانات را به عنوان حیوان موزی معرفی می‌کنند، اظهار کرد: تاکنون هیچ یک از حیوانات روی کره زمین به اندازه انسان‌ها محیط اطراف خود و سایر موجودات را تخریب نکردند.

او گفت: بنابر یک عادت غلط افراد دوست دارند برخی پرندگان که باید در طبیعت رها باشند در داخل قفس نگهداری می‌کنند و این امر باعث می‌شود که این گونه‌ها نتوانند زاد و ولد کرده و زندگی طبیعی داشته باشند.

حسینی یادآور شد: برخی از افراد نیز پس از مدتی حیوان یا پرنده خاصی را نگهداری می‌کنند ولی پس از اینکه حیوان بیمار یا از ناحیه‌ای دچار شکستگی شد، آن را رها می‌کنند و باعث گسترش بیماری در بین سایر حیوانات نیز می‌شوند در حالیکه درمانگاه ما به این گونه حیوانات بدون سرپرست نیز خدمات درمانی و دامپزشکی لازم نیز ارایه می‌دهد.

وی با اشاره به حادثه فوت یک درختربچه مهابادی پس از گاز گرفتن یک قلاده سگ هار در یکی از روستاهای مهاباد افزود: جامعه ما باید در خصوص انواع بیماری‌های حیوانات باید آگاهی بیشتری داشته باشد و در صورت مشاهد علایم بیماری‌های مانند هاری، موضوع را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

تزریق سه هزار دُز واکسن هاری در مهاباد

رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: سالانه بطور میانگین ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار قلاده سک گله و سگ‌های دارای صاحب علیه بیماری هاری مایه کوبی می‌شود و سایر سگ‌های بلاصاحب نیز که در کمپ نگهداری باشد، تزریق واکسن هاری آنها انجام می‌شود.

«عباس آغاز» افزود: هم اکنون ۱۲ داروخانه دامپزشکی، هفت درمانگاه و ۲ باب آزمایشگاه دامپزشکی در مهاباد فعالیت می ‌کنند و شبکه دامپزشکی در طول سال بر فعالیت این واحدها نظارت می‌کند.

وی اضافه کرد: دامپزشکی مهاباد نیز از این آمادگی برخوردار است هر گونه حیوان یا پرنده بیمار در طبیعت را برای مداوا تحت مراقبت نگه دارد و اما در بسیاری از موارد در مهاباد مردم این حیوانات یا پرندگان را تحویل محیط زیست می‌دهند و یا اینکه مراقبت آنها را خود تا بهبودی بر عهده می‌گیرند.

با توضیحات رییس شبکه دامپزشکی مهاباد در زمینه وجود درمانگاه‌های دامپزشکی به این نتیجه رسیدم که در این شهرستان مراکزی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، کم نیستند و احتمال دارد که در این مراکز نیز خدمات رسانی و مداوای حیوانات بی‌سرپرست رایگان یا با هزینه کم انجام شود.

نکته مهمی که در خلال تهیه این گزارش به آن رسیدم این بود که وضعیت تعرفه‌های دامپزشکی بیشتر طبق توافق طرفین، کمبود برخی واکسن و داروهای حیوانات و نابسامانی مراکز فروش حیوانات خانگی از جمله مشکلات این حوزه است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.


انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ردیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
1
22
درود بهت دکتر بزرگوار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
1
23
درود بر شرفت دکتر عزیز
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
1
14
دست بوست هستم جناب دکتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
1
18
اینجور مطالب بیشتر بزارید تا این ملت جوگیر احساساتی حداقل ازین دکتر با مرام و رعوف..کمی انسانیت یاد بگیرن...
چاووش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
0
15
اولا قبل از آفرینش انسانها، خداوندحیوانات را درکره زمین آفریده بود، دوماجمیع رسولان ومرسلان حامی حیوانات بودند مخصوصا دین مبین اسلام وپیامبرمهربانمان که بینهایت سفارش حق وحقوق حیوانات را نموده اند، سوما خطبه های امام علی. ع. درنهج البلاغه رابخوانید چگونه سفارش ورعایت حقوق حیوانات را نموده اند، چهارما کره زمین مختص ما انسانهانیست وسایرمخلوقات الهی هم حقوقی دارند خواهشا مغرضانه تیتر نزنید سگ نجس است گربه بیحیاست ووووو، همین سگها؟ اکثرپیامبران چوپان وشبان بودند که مگرشبانی بدون داشتن سگ میسر میبود، بخوانید پیامبرمهربان چگونه با معزه گربه ای که درخانه پیامبر بود موردلطف ومحبت پیامبربود، قال امام صادق. ع. گربه ها عضو خانواده هستند، پنجما حیوان آزاری باعث لعن ونفرین خداوند وفرشتگان است، وووووو خواهشا باحیوانات اهلی مهربان باشیم ومراقبت نماییم روزی یک لقمه سفره هایمان را نثارشان کنیم ضررنمیکنیم ووپووو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
1
16
درور بر انسانیت. واقعا خداوند خودش میدونه چه شخصی باید چه شغلی داشته باشه. شما دکتر مهربان و عزیز نمونه کامله یک پزشک و انسان هستین. مرحبا بر تغذیه حلالی که کردین.
Neda
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
1
19
افرین به شما دامپزشک فهمیده و کاربلد ...کاش همه از شما یاد بگیرن و حیوونای بی سرپرست که بیمار میشن یا دچار اسیب جسمانی میشن رایگان جراحی کنن نه اینکه پول واسشون مهمتر از نجات اون زبون بسته باشه درود به شرفتون
عارف دلخوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
1
17
با درود خدمت آقای دکتر حسینی از دامپزشکان باسواد،کاربلد و با اخلاق .آرزوی موفقیت روزافزون
مسافر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
1
18
سلام و درود به شما دکتر شریف و بزرگوار
ای کاش همه دامپزشکان منش و پایبندی به اخلاق شما رو الگو قرار بدند. این سطح از تعهد و مهربانی قابل تقدیره. انشا الله نگاه پر مهر الهی رزق همیشگی شما باشه
دامپزشک آینده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
2
9
وای چقدر زیبا :) آرزوی منم شدن دامپزشکی مثل شماست
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
1
10
باید بعضی ها کمی از دل سخت خود فاصله بگیرند وبه فکر حیوانات باشند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
1
9
سلام و خسته نباشید به شما دکتر عزیز
خداوند حامی خودت و خانواده محترمتان باشد انشالا. سپاس از دکتر با شرف و مهربان
اسد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
1
6
شیر پاک مادرت حلال خوشت باشه انسان بلند نظر .فرهنگ هر شخص وجامعه ای را از نحوه رفتار با حیوانات .باید سنجید .چه بسا خدمت به حیوانات اخر فرهنگ وتمدن انسان است .دست خوش
نوشین ویس مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
1
5
شیر پاک مادرت حلالت باد ای بزرگ مرد ایران زمین خوشا میهنی که پزشکش تو باشی درود بر دکتر مهربان و خوش اخلاق دمت گرم الهی خدا بهترینها رو بهت بدع
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
1
4
زمانی جان انسان بی ارزش شد که جان حیوانات بی ارزش گماشته شد .پس چه بسا بهتر است از چنین افرادی تقدیر شود نه آن مسولی که عز و نصب میشود و هیچ کاری هم در عمرش نکرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
1
3
درود بر جناب دکتر حسینی که با قلبی مهربان این افریده های خداوند رو که انها هم‌ مثل انسانها حق زندگی دارند رو رایگان معالجه میکنن. درود بر شرفت ای مهربان
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
0
4
هزاران بار از شما دکتر عزیز تشکر و قدر دانی می کنم خداوند اجرتان بدهد
شری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
0
4
سلام و درود باید دست این فرشته را بوسید ایکاش همیشه همه چیز خوب وبه این زیبایی بود آقای دکتر دمتگرم روزمو قشنگ و زیبا کردی
دامپزشک دوستدار حیوانات
|
United States of America
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
0
4
درود بر شما شیر مادر نان پدر حلالت باشد.خدا را شکر هنوز هم انسانهایی مثل ایشان وجود دارند که ما به دامپزشک بودن خود افتخار کنیم.دعای خیر این موجودات مظلوم و بی پناه بدرقه راهتان باد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
0
2
درود به شما انسان واقعی اگر به حیوانی کمک نمی کنیم حد اقل به آنها ستم نکنیم
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
0
0
سلام و درود بر شرافت شما و اینکه هنوز انسانیت نمرده بابت کمک به این زبون بسته ها که هیج وقت خواسته نشدن و حقوق اینا در نظر گرفته نشد و اینکه دوستداران حیوانات بسیار اندک هستن اجرتون با خدا و خداوند سلامتی مطلق به شما بده مهربان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
0
0
مرسی که انسانیت زنده است
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
0
0
سلام زنده باد به دامپزشکان مهربان که خداوند انسانیت و بخشندگی رو بهشون عطا کرده زنده باشی دکتر مهربون خدا هر لطفی که به اینا میکنی آنقدر سلامتی و آرامش بهت بده که خبرش به گوش همه برسه دست بوست حامی حیوانات
ساناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
0
0
زنده باد انسانیت و مهربانی به حیوانات
نظر شما
ادامه