کد خبر: ۷۵۷۹

حکیم مهر - برای آنکه ذخایر وحشی دریای خزر بازسازی شود، نیاز است تا دوره ای به عنوان دوره تنفس، ممنوعیت صید اعمال شود.

سرپرست سازمان شیلات ایران با اعلام این مطلب گفت: قرار است در جمهوری آذربایجان جلسه مشترکی در موضوع خاویار تشکیل شود.

غلامرضا رازقی افزود: باید اجازه دهیم تا دریا بتواند تنفسی داشته باشد و بازسازی ذخایر به خصوص در حوزه خاویار انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که پنج کشور حاشیه دریای خزر باید بر تصمیماتی که اخذ می شود هم نظر باشند، بنابراین برای اعلام ممنوعیت صید ماهیان خاویاری نیاز است تا همگی دارای موضع مشترکی باشیم.

رازقی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر کشورهای حوزه برداشت کمتری از خاویار طی سال جاری داشته است و همواره سعی می شده تا برای غنی سازی اینگونه از ماهیان با رهاسازی بچه ماهی در دریا اقدامات لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برداشت خاویار از دریای خزر تنها برای مولدسازی و انجام تحقیقات صورت می گیرد و امیدواریم که هرچه سریعتر کشورهای اطراف دریای خزر اجازه دهند تا تنفسی صورت گیرد.

برداشت سایر کشورها از خاویار دریای خزر بی رویه است

این مقام مسئول یادآور شد: در سالی که گذشت تنها کمتر از چهار تن برداشت خاویار از دریای خزر توسط ایران انجام شد، در حالی که سایر کشورها اقدام به برداشت بی رویه از این منبع آبزی کردند.

رازقی تاکید کرد: اگر برداشت از این آبزی بدین ترتیب ادامه پیدا کند، برای سالهای آینده هیچ موجودی به نام ماهی خاویاری در دریای خزر وجود نخواهد داشت. بنابراین باید اجازه دهیم تا این آبزی گران قیمت در دریا یک دوره تنفس آزاد داشته باشند و ذخایر بتوانند خود را بازسازی کنند.

وی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران خاویار پرورشی را جایگزین خاویار دریایی کرده ایم و حتی در برخی از مناطق اقدام به پرورش ماهی خاویاری در فضای دریا اما در قفس کرده ایم تا بدین ترتیب ضمن استفاده از این آبزی گران قیمت از صید ماهیان وحشی جلوگیری به عمل آید.

پرورش ماهی خاویاری در قفس تفاوتی با نوع وحشی آن ندارد

سرپرست سازمان شیلات کشور همچنین گفت: همانگونه که پرورش مرغ در قفس و حتی در روستاها در فضایی بسته انجام می شود، امکان پرورش ماهیان خاویاری در قفس اما در فضای دریا وجود دارد.

رازقی در ادامه افزود: از لحاظ طعم و مزه و حتی کیفیت خاویار و گوشت تولیدشده بدین ترتیب هیچ تفاوتی با خاویار وحشی احساس نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که اگر پنج سال ممنوعیت صید ماهیان خاویاری اعمال شود، ذخایر دریایی بتوانند خود را بازسازی کنند و طی این مدت کشورها باید نسبت به حفاظت و رهاسازی بچه ماهی در دریای خزر اقدام کنند.

رازقی در پایان تاکید کرد: امیدواریم که در این جلسه کشورهای حاشیه دریای خزر به توافق مشترک برای ممنوعیت صید ماهیان خاویاری دست پیدا کنند.

 

نظر شما
ادامه