کد خبر: ۷۵۸۷۰
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
سرپرست سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر وحید صالحی» افزود: این محاسبات به صورت فرموله شده و با جزئیات توسط انجمن‌ها، تشکل‌ها و سندیکاهای محترم به سازمان دامپزشکی و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی ارائه شد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چند روز پیش «شاهرخ رمضان‌نژاد» مشاور وزیر جهاد کشاورزی و سرپرست حوزه وزارتی این وزارتخانه طی نامه‌ای از حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی مربوط به واردات اقلام دامپزشکی (دارو، واکسن، افزودنی‌ها، مواد اولیه دارویی دامپزشکی، مکمل کنسانتره و…) خبر داد. این تصمیم در حالی گرفته شد که به اعتقاد برخی کارشناسان، قیمت‌گذاری دستوری فرآورده‌های خام دامی باعث زیان دامدار و مرغدار شده و در درازمدت باعث خروج سرمایه‌ها از بخش تولید و نیز واردات می‌شود.

اما سرپرست سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر اطمینان می‌دهد که این تصمیم بر مبنای کارشناسی‌های دقیق بوده و اوضاع کاملا تحت کنترل است: «طی چند ماه اخیر از سوی تشکل‌ها و انجمن‌های واردکننده دارو و مواد اولیه، مکمل‌ها و کنسانتره‌ها درخواست‌های متعدد با توضیحات و دلایل داشتیم مبنی‌بر اینکه این نوع تخصیص ارز از گروه کالای ۲۱ به ۲۲ تغییر کند. از زمان حضور بنده در سازمان دامپزشکی، جلسات متعدد برگزار و دلایل و مستنداتی ارائه کردند که نشان می‌داد تغییر گروه کالایی از ۲۱ به ۲۲ حداقل ۳ و حداکثر ۵ درصد افزایش قیمت را در محصولات نهایی این گروه کالاها ایجاد خواهد کرد.»

«دکتر وحید صالحی» تصریح می‌کند: «با توجه به برنامه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید دارد، مهمترین دیدگاه و هدف ما باید تثبیت قیمت‌ها و ثبات آنها در بازار باشد اما وجود چند نوع گروه کالایی و چند نوع ارز نمی‌تواند باعث تثبیت قیمت شود. ما به عنوان سازمان دامپزشکی می‌دانیم که در سال چقدر کالا وارد و تا چه اندازه در کشور مصرف می‌شود. در نهایت از نظر سازمان دامپزشکی این اقدام موثری برای تثبیت قیمت‌ها است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ماجرای حذف ارز دولتی ۲۸۵۰۰ تومانی چیست؟ آیا این تصمیم باعث گرانی محصولات دارو، واکسن و مواد افزودنی وارداتی و همینطور محصولات تولید داخل نخواهد شد؟ کمااینکه به هرحال بخش عمده مواد اولیه از خارج از کشور وارد می‌شود. با توجه به اینکه همین الان هم برخی دامداری‌ها از نظر مالی در شرایط مناسبی نیستند، این مساله چقدر می‌تواند تبعات داشته باشد؟

در حوزه دارو، واکسن‌های وارداتی و همینطور مواد اولیه لازم برای تولید واکسن، مکمل‌ها و ریزمغذی‌ها، بخش کوچکی از ارز مورد نیاز برای گروه نهاده‌ها به این مقوله تخصیص داده می‌شد. از آنجا که سازمان دامپزشکی در بحث واردات، جزو سازمان‌های مستعلم در نظر گرفته می‌شود، اولویت مباحث بهداشتی و فنی این کالاها را در نظر می‌گیرد و بررسی می‌کند و در پاسخ به استعلام‌هایی که سازمان توسعه تجارت از طریق سامانه جامع تجارت به صورت سیستمی برای سامانه قرنطینه و سامانه دارویی ارسال می‌کند، راجع به این کالاها اظهارنظر فنی و بهداشتی انجام می‌دهد و می‌گوید که به‌عنوان مثال واردات این کالا با این شرایط از مبداء این کشور برای این مصرف بلامانع است.

در چند سال اخیر سازمان دامپزشکی اعلام نظر در مورد ارز مورد نیاز برای این کالاها را در سیستم تحت اختیارات خود انجام می‌داده و مباحث تخصیص و تامین ارز دستگاه‌های متولی کار آن را پیگیری می‌کردند. در مورد اینکه این کالاها شامل این نوع ارز می‌شوند یا خیر، ما طی چند ماه اخیر از سوی تشکل‌ها و انجمن‌های واردکننده دارو و مواد اولیه، مکمل‌ها و کنسانتره‌ها درخواست‌های متعدد با توضیحات و دلایل داشتیم مبنی‌بر اینکه این نوع تخصیص ارز از گروه کالای ۲۱ به ۲۲ تغییر کند. از زمان حضور بنده در سازمان دامپزشکی، یک جلسه حضوری با اعضای محترم این انجمن‌ها و تشکل‌ها، حداقل سه جلسه در داخل سازمان دامپزشکی، چندین جلسه در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد و دو جلسه نیز در دفتر معاونت محترم توسعه بازرگانی و قائممقام وزیر در امور تجارت و بازرگانی برگزار کردیم. اعضای محترم نیز تشریف داشتند و دلایل و مستنداتی که ارائه کردند، نشاندهنده این بود که تغییر گروه کالایی از ۲۱ به ۲۲ حداقل ۳ و حداکثر ۵ درصد افزایش قیمت را در محصولات نهایی این گروه کالاها ایجاد خواهد کرد.

به عنوان مثال اگر گروه کالایی واکسن از گروه ۲۱ به ۲۲ تغییر داشته باشد، در گوشت طیور نهایتا سه یا پنج درصد افزایش قیمت خواهد داشت. این محاسبات به صورت فرموله شده و با جزئیات توسط انجمن‌ها، تشکل‌ها و سندیکاهای محترم به سازمان دامپزشکی و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی ارائه شد. نهایتا بسیاری از این سیاست‌گذاری‌ها می‌بایست در وزارت جهاد کشاورزی بررسی و بعد از حصول نتیجه به ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود و اگر موافقت آنها اعلام شد، با توجه به هماهنگی‌های مورد نیاز، بانک مرکزی کار را جلو خواهند برد.

لذا شروع داستان از درخواست خود دوستان بوده و ما هم به‌عنوان دستگاه متولی بحث بهداشت، انتقال‌دهنده نظر دوستان به دستگاه‌های متولی در سطح بالاتر بودیم و این کار را انجام دادیم. درنهایت پس از چندین جلسه پیگیری بالاخره این تصمیم گرفته و این کار انجام شد. اما تاکید روی این مساله بود که تغییر گروه کالایی بین سه تا پنج درصد در محصول نهایی تاثیر خواهد داشت. در واقع برای دارو، واکسن و ریزمغذی‌ها آن سه درصد عنوان شد و برای مکمل‌ها و کنسانتره‌ها حداکثر پنج درصد را در نظر گرفته بودند.

حکیم مهر: چه تضمینی هست که این عدد در نهایت همان سه درصد و پنج درصد روی کاغذ باشد و شرایط از کنترل خارج نشود؟ خاص آنکه ممکن است برخی دامداران و مرغداران از مصرف واکسن خودداری کنند.

با توجه به میزان مصرف دارو، واکسن، مواد بیولوژیک، ریزمغذی‌ها و مکمل‌ها در جیره دام و طیور و برنامه واکسیناسیون در دوره پرورش، خود دوستان انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان محاسبات را انجام دادند و آن را به سازمان دامپزشکی و به معاونت امور تولیدات دامی ارائه کردند. آنها به عنوان یک تشکل که حق بررسی و اظهار نظر دارد و در این حوزه صاحب‌نظر هستند، این محاسبات را انجام دادند و به ما ارائه کردند. ما هم اینها را به وزارتخانه منتقل کردیم.

فرمایش شما به لحاظ اهمیت بهداشتی بسیار به جاست و بنده هم از این تاکید شما تشکر می‌کنم. بحثی که هست این است که مای تولیدکننده و واردکننده دقت می‌کنیم که در یک دوره پرورش طیور، چه واکسن‌هایی برای پیشگیری و چه داروهایی برای بحث درمان مورد نیاز است و سقف آنها را در نظر می‌گیریم. می‌گوییم سقف میزان مکمل و ریزمغذی مثل ویتامین‌ها در یک دوره این مقدار، با موادی که با ارز گروه ۲۱ تامین شده این عدد و با موادی که با ارز گروه ۲۲ تعیین شده این عدد است. در مورد پرورش دام هم به همین شکل محاسبه می‌شود. برنامه واکسیناسیونی که سازمان دامپزشکی و بخش خصوصی برای دامداری‌ها دارد، مشخص است که چند بار در سال، چه واکسن‌هایی و با چه دوزی برای آنها تزریق شود. ما باید هم برنامه را اجرا و هم آن را به لحاظ اجرای صحیح مانتیور کنیم. بر این اساس آن اعداد و ارقام محاسبه می‌شود و خروجی آن در می‌آید که اگر در سال طبق برنامه‌ریزی که سازمان دامپزشکی به عنوان متولی تامین بهداشت جمعیت دامی کشور باید انجام دهد، چه اقلامی باید مصرف شود و با چه قیمتی؟

درست است که اگر یک بیماری مثل بیماری حاد طیور اتفاق بیفتد، در آن زمان هیچ‌گونه واکسن و دارویی نمی‌تواند جلودار آن شود. در حقیقت مثل گسترش بیماری در یک کشور که بیماری را به تمام مرغداری‌ها پخش می‌کند، آن موقع هیچ چیزی جلودار این نیست اما در حالت روتین که کار خود را انجام می‌دهیم و در جمعیت دام و طیور پیشگیری می‌کنیم، این برنامه ما جواب داده است. از سالیان گذشته هم طبق همین برنامه، بخش دولتی، خصوصی و دامداران ما تولیدات خود را انجام می‌دهند و مشکلی در آن نبوده است. نهایتا در روی برنامه‌ای که خود دامداران الان انجام می‌دهند با شرایط حداکثر میزان دارو مصرف در نظر گرفته شده که این عدد در صورتی که گروه کالایی تغییر کند، سه تا پنج درصد افزایش قیمت به وجود خواهد آمد.

این را هم در نظر بگیرید که نهایتا سازمان دامپزشکی منتقل کننده پیشنهادات و نظرات دوستان بوده و روی تحلیل‌هایشان و اعداد و ارقامی که گرفتیم، به وزارتخانه پیشنهاد دادیم که این کار انجام شود.

حکیم مهر: آیا با کمبود واکسن و دارو مواجه نمی‌شویم؟

ما در کنار صنعت تولید محصولات دامی و طیور به عنوان یک سازمان سلامت‌محور کار برنامه‌ریزی، نظارت، بازرسی و مانیتورینگ را انجام می‌دهیم و طبق اعداد و ارقامی که در سامانه‌های بهداشتی ما مثل سامانه GIS وجود دارد، نشان می‌دهد که در سال در گله طیور تخم‌گذار و گوشتی ما چقدر جمعیت طیور وجود دارد و چقدر برای این تولیدات واکسن و دارو مصرف می‌شود.

بر این اساس عدد داریم که مثلا در ماه ۷۰۰ میلیون دلار ارز مربوط به سازمان دامپزشکی است. حالا قیمت این ارز با گروه ۲۱ این عدد و با گروه ۲۲ این عدد می‌شود. این عدد تقریبا از نظر ارزی و دلاری یا یورویی یک عدد ثابت است. نرخ دلار و یورو است که اینجا تغییر می‌کند و تعیین‌کننده قیمت نهایی خواهد بود.

از طرف دیگر میزان مصرف دارو و واکسن در صنعت دامپروری از طریق سندیکا و اتحادیه واردکنندگان کشور مشخص است. به‌عنوان مثال در ماه، ۱۳۰ میلیون جوجه‌ریزی داریم و می‌دانیم که چه مقدار واکسن مورد نیاز است. با واکسنی که ارز گروه ۲۱ به آن تعلق می‌گیرد، قیمت تمام‌شده بر اساس استانداردها و مقرراتی که سازمان حمایت و شورای قیمت‌گذاری دارد، باید بررسی شود که با این ارز این مقدار قیمت تمام شده است و اگر به گروه ۲۲ بیاید به این اندازه می‌رسد. توضیحات و دلایلی که بنده از دوستان عرض کردم، همه به صورت مکاتبه و مستند وجود دارد که این مستندات به سازمان دامپزشکی، معاونت محترم امور تولیدات دامی و معاونت محترم توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ارائه شد و ما بعد از اینکه مستند به ما ارائه شد، قضیه را در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کردیم.

اینکه چقدر تضمین وجود دارد که این سه و پنج درصد افزایش پیدا کند، واقعیت این است که ما در این خصوص مستندات داریم که روی این موضوع کار کردند. مثلا درخصوص فرمولاسیون جیره اگر ویتامینی را با این قیمت در نظر گرفتند، با آن قیمت هم در نظر می‌گرفتند و اکثرا میزان نیاز آنها تریس است و خیلی کم در جیره‌بندی‌ها مصرف می‌شود. با احتساب این شرایط این قیمت‌ها در دو گروه در نظر گرفته شد. بررسی کردند که در دو جدول گروه ۲۱ و گروه ۲۲ قیمت تمام شده کالا و محصولات در

 دو بخش دام و طیور به این دو شکل خواهد بود و به آن عددی که عرض کردم ۳ و حداکثر ۵ درصد اختلاف قیمت رسیدند و روی این حساب درخواست را به ما دادند و ما هم به وزارتخانه منتقل کردیم.

حکیم مهر: این درخواست دقیقا از کجا به شما رسیده است؟ آیا درخواستکنندگان به دنبال منافع خود نیستند؟

این درخواست از مکاتبه مستقیم انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک، سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی و همین‌طور انجمن صنفی تولیدکنندگان مکمل و کنسانتره‌های دام و طیور و آبزیان و به صورت شخصیت حقوقی به ما رسیده است. لذا درخواست یک فرد حقیقی نبوده که بگوییم یک فرد واردکننده یا یک شرکت این درخواست را داشته است. تمام این عرایض به صورت مستند وجود دارد.

اجازه دهید که من به دو موضوع اشاره کنم. باز تاکید می‌کنم که تایید کننده یا رد کننده این موضوع به هیچ عنوان سازمان دامپزشکی نیست. ما در خصوص صدور مجوز بهداشتی، واردات اقلام دارویی و ریزمعذی‌ها و کنسانتره‌ها از نظر وضعیت بهداشتی و تاییدیه‌های بهداشتی بررسی‌ها را انجام و تایید یا رد می‌کنیم. ارگانی که تعیین کننده است و راجع به تخصیص ارز یا نوع ارز نظر می‌دهد، در حوزه معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد است و هماهنگی‌هایی که در سطح وزارتخانه و بانک مرکزی انجام می شود. ما به هیچ عنوان عدد و رقمی برای کالایی تعیین نمی‌کنیم.

موضوع دوم که راجع به مشکلات احتمالی به وجود آمده است، اینکه خود وزارتخانه این کار را انجام داده و با بانک هم مکاتبه کرده است. به صورت کلی، دوستانی که با گروه ۲۱ ثبت سفارش کردند و الان می‌خواهند با گروه ۲۲ کالای خود را وارد کنند یا ارزی به آنها تخصیص دهد، شرایط مابه‌التفاوت و پرداخت مابه‌التفاوت ارزی شامل حال آنها می‌شود و باید این کار را انجام دهند. یعنی اینطور نیست که کسی با ارز ۲۸۵۰۰ کالا را بیاورد و حالا موقع مصرف و توزیع با احتساب ۴۰ هزار تومان و ۵۰ هزار تومان بفروشد و سود بکند. قطعا دوستانی که متولی تخصصی این کار هستند، اینها را مدنظر قرار دادند که با مکاتباتی هم که انجام می‌شود، بنده دیدم که این موضوع را در نظر گرفتند و مشخص است که هر شرکتی چه مقدار ارز، با چه تاریخی، از چه طریقی و با چه گروهی دریافت کرده و کالایی هم که قصد فروش دارد، اگر به گروه ۲۲ منتقل شود، باید مابه‌التفاوت را پرداخت کند.

حکیم مهر: در هر صورت واکسن یک مقوله مهم است و نباید از آن غافل شد. شما چقدر خوش‌بین هستید که اجرای این طرح، مشکل عمده‌ای را به وجود نیاورد؟

با توجه به اینکه میزان مصرف و تاثیر این کالاها در صنعت طیور و دامپروری از جنبه دامپزشکی مشخص است، اثرگذاری آنها بسیار بالاست. میزان مصرف مشخص است و میزان فرمولاسیون برای دارو، واکسن، مکمل‌ها و ریزمغذی‌ها و مقدار مصرف آنها پایین است. با توجه به برنامه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید دارد، مهمترین دیدگاه و هدف ما باید تثبیت قیمت‌ها و ثبات آنها در بازار باشد. وجود چند نوع گروه کالایی و چند نوع ارز نمی‌تواند باعث تثبیت قیمت شود. ما به عنوان سازمان دامپزشکی به هیچ عنوان راجع به نوع ارز، میزان ارز و قیمت کالای وارداتی اظهار نظر نمی‌کنیم. برایند کار ما تخصصی است و موضوع دیگری است اما چون در فرایند واردات، هم برای محصولات آماده به مصرف و هم مواد اولیه درگیر هستیم، می‌بینیم که در سال چقدر کالا وارد و چقدر در کشور مصرف می‌شود. در نهایت از نظر سازمان دامپزشکی این اقدام موثری برای تثبیت قیمت‌ها است.

حکیم مهر: آیا این دست تصمیمات منحصر به سازمان دامپزشکی است یا سایر ارگان‌های زیرمجموعه وزارتخانه را نیز شامل می‌شود؟

سقف میزان ارزی که به وزارت جهاد کشاورزی تخصیص داده شده، در تمام سازمان‌ها و معاونت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی کاهش چشمگیر داشته و این مساله به خاطر مشکلات ارزی و تحریم‌ها شامل خیلی از وزارتخانه‌های کشور بوده است و فقط سازمان دامپزشکی متاثر از این نیست. معاونت امور دام تا حدود خیلی زیادی از تامین ارز و تخصیص و جذب آن برای خیلی از گروه‌های نیازمند، بازمانده است. ما در جریان هستیم که میزان کل تخصیص و جذب ارزی که مورد نیاز سازمان دامپزشکی و خیلی نهادهای دیگر داخل وزارتخانه جهاد بوده، به شدت کاهش پیدا کرده است و این فقط مختص سازمان دامپزشکی نیست. اما در هفت هشت ماه گذشته وزارتخانه توانسته به خاطر حفظ حداقل شرایط برای دامداران، اکثریت ارز را برای تامین نهاده‌های اصلی ببرد و باقی‌مانده را برای دارو، واکسن، گوشت و سایر کالاها برنامه‌ریزی کند.

حکیم مهر: یکی از انتقادات این است که چرا این تصمیم از مقوله واکسن آغاز شده است؟

اتفاقا از جاهای دیگر شروع شده است. این اتفاقات برای بسیاری از گروه‌های نهاده‌ها، گوشت و... شروع شده و دامپزشکی به لحاظ صدور مجوزهای بهداشتی دارو و واکسن، درگیر این موضوع بوده است. در بحث واردات دام زنده، گوشت و برخی نهاده‌ها هم این اتفاق افتاده است. باز هم تاکید می‌کنم اینکه از دامپزشکی شروع شده به این معنا نیست که متولی می‌خواسته به شکل هدفمند این مساله را دنبال کند. ما فقط انتقال دهنده نظرات صنف بودیم با ارائه مستنداتی که خود دوستان داشتند و حالا عزیزانی که می‌فرمایند از این موضوع ناراضی هستند، قطعا داخل صنف خودشان قاعدتا با توجه به قوانین و اساسنامه‌هایی که اصناف، انجمن‌ها و تشکل‌ها دارند، قطعا باید در جریان باشند که این مکاتباتی که برای سازمان دامپزشکی و وزارتخانه رسیده، مستند و با هماهنگی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل بوده است و نامه‌هایی که در اینجا وجود دارد برای ما سند است. به قول معروف ما یک شرکت وارد کننده را به نمایندگی از کل آن اتحادیه نمی‌پذیریم و تا مکاتبه رسمی نباشد، ما از آنها نمی‌پذیریم.

حکیم مهر: آقای دکتر، در سال جاری برای واردات مرغ و گوشت، جوجه نطفه‌دار و جوجه مادر گوشتی هزینه‌های زیادی شده است. بهتر نبود بخشی از این هزینه‌ها صرف پیشگیری می‌شد؟

قطعا اگر موضوع تامین، تخصیص و جذب در اختیار سازمان دامپزشکی بود، من جواب می‌دادم اما در حوزه تخصصی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد و ستاد تنظیم بازار است و در آنجا تعیین می‌کنند که چه اولویتی برای تخصیص ارز وجود دارد. اینکه دامپزشکی متولی امنیت و بحث بهداشتی است، برای همه واضح است و هیچ شکی در آن نیست اما در نهایت تصمیم گیرنده چه کسی است؟ ما که خودمان به صورت مستقیم از بانک مرکزی نه ارزی می‌گیریم و نه چنین اختیار قانونی داریم که بگوییم به ما هم امتیاز را بدهید. جایی که تصمیم گیرنده است ارگان دیگری است. وظیفه ما پیگیری بوده و پیگیری‌های بسیار متعددی از آذر سال گذشته که مشکلات ارزی در کشور بوده تا تیرماه و مرداد امسال انجام دادیم و در این مدت یک ریال و یک دلار ارز برای کالاهای دامپزشکی نتوانستند در نظر بگیرند. با پیگیری‌های خود همکاران سازمان دامپزشکی، بنده و همکاران قبلی بوده که توانتسیم همان بخش از ارزی که تخصیص داده شده هم از مرداد ماه بگیریم و معاونت توسعه بازرگانی با توجه به آن فیش‌ها و ثبت سفارش‌هایی که شرکت‌ها داشتند، ارز را برای آنها تامین کرده و به آنها تخصیص داده است.

نهایتا ما در سازمان دامپزشکی فقط بحث بهداشتی را در نظر می‌گیریم. اینکه بعضا دوستان تصور می‌کنند که سازمان دامپزشکی برای کالایی تعیین یا تخصیص ارز می‌دهد، خیر. ما فقط شرایط بهداشتی را بررسی می‌کنیم و اینکه قیمتی که شرکت اظهار کرده در چهارچوب قوانینی که برای تجارت وجود دارد باشد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

ما همچنان مثل گذشته وظیفه داریم که در کنار تولید قرار گرفته و ناظر بر فرایندهای بهداشتی حاکم بر واردات این نوع کالاها باشیم و انجام وظیفه می‌کنیم. درنهایت از شما تشکر می‌کنم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
8
38
حکیم مهر بهتر است از رئیس سازمان هم سوال بپرسن که چرا در استان ها چند وقتی است که مزایا و اضافه کاری پرداخت نمی‌شود و چرا بحث فوق‌العاده خاص پیگیری نمی‌شود که وارد حکم گردد و هر ماه کمتر از ماه قبل پرداخت می‌گردد. کارکنان دامپزشکی از نظر معیشتی در وضعیت سختی به سر می‌برند و توقع آقایان این هست که در طرح های واکسیناسیون بالای 95 درصد جمعیت دامی واکسینه شود و از طرفی هیچ پشتیبانی برای بهتر شدن معیشت کارکنان ندارند. حتی در روز کارمند که همه سازمان ها به کارکنان خود مبلغی تخصیص داده اند در دامپزشکی خبری نبود البته این را برای استان ها در جریانیم. خود سازمان را نمی‌دانیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
خیلی جالبه که کاری که سازمان دامپزشکی در یک دهه نتونست انجام بده رو انتظار دارین سرپرست جدید دامپزشکی یه شبه انجام بده.جالبه واقعا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
42
29
انشالله بزودی زود تکلیف سازمان دامپزشکی روشن شود و حکم ریاست دکتر صالحی توسط وزیر محترم ابلاغ شود
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
1
34
دقیقا مثل حذف ۴۲۰۰ که قرار بود مرغ و تخم مرغ و گوشت فقط n درصد گرون شه، ......
ناشناس
|
France
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
13
3
خداقوت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
1
13
در تمام کشورهای جهان دولت ها به بخش کشاورزی و دامپروری سوبسید های مختلفی می دهند تا بخش کشاورزی که زیر بنایی و مهم هست و تولید محصولات استراتژیک می نماید ، رشد روزافزون داشته باشد، ولی در ایران روز بروز حمایت دولت از این بخش کمرنگ تر می شود و نتیجه اش هم کاهش تولید در این بخش ها خواهد بود ، لذا حذف ارز 285000ریالی نه تنها باعث گرانی لجام گسیخته ای در این بخش می شود ،بلکه انگیزه تولید کنندگان را در ادامه کارشان کاهش داده و در نهایت تولید صدمه خواهد دید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
اسمشو گذاشتن مردمی سازی . برای مرغ این اتفاق افتاد و مرغ از سفره فرودستان پرکشید. آ..................
دامپزشک کارمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
3
2
همانطور که در داروهای انسانی محدودیت تخصیص ارز نادیده گرفته میشود در واکسن بخصوص به دلیل گرانی و عدم مصرف دامدار میبایست ارز کامل تامین شود حالا دارو چون مصرف بیش از نیاز است و خودسرانه و به وفور و تا روز آخر بارگیری استفاده میشود که تبعات باقیمانده دارد ایرادی ندارد که گرانتر شود.
در موضوع معیشت پرسنل بهتر است کار مهمی انجام گردد وگرنه این شدت از بی انگیزگی در دستگاه سلامت محور خطرناک خواهد شد.
نیما بهرامی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
0
20
جناب دکتر درست فرمودند. موجب تثبیت قیمتها می شود، اما در قیمتهای بالاتر یا پایین تر ؟
اصلا ما چیزی بنام تثبیت قیمت تا به حال به چشم خود دیده ایم ؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
0
17
حالا نتیجه شو تا چند ماه آینده میبینم که چطور قیمتا ۱۰۰ درصدی افزایش پیدا میکنه ............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
0
8
تحلیل محتوایی کلام همکار محترم جناب آقای دکتر صالحی این است که سازمان دامپزشکی نقش چندانی در این امر نداشته و صرفا مطالب تشکلها را به معاونتهای مربوطه در وزارتخانه ارجاع داده است. صرف نظر از اینکه ارجاع موضوع به نوعی به منزله تایید آن است
................. هر چند پیشنهاد از طرف تشکلها بوده ولی پیامدهای این تصمیم دامن سلامت و امنیت غذایی کشور را خواهد گرفت. با عنایت به اینکه بیش از 80 درصد دامداریهای ما سنتی و معیشتی اداره می شوند با ثابت ماندن قیمت محصولات دامی عملا دامداران سنتی توان لازم برای اداره واحد تولیدی خود را از دست خواهند داد. دامداران خرد این امکان را ندارند که منتظر آخر فصل تولید بمانند و افزایش مثلا 5 درصدی قیمت تمام شده محصولاتشان را محاسبه کنند. همچنین تعیین کننده قیمت فروش محصولات خود نیز نیستند بنابراین در نهایت با کمبود نقدینگی مواجه شده و ترجیح خواهند داد سرمایه خود را به جای دیگری منتقل کنند. مدیریت محترم سازمان باید به جای افزایش فشار به استانها برای مصرف واکسنها تدبیر دیگری بیندیشد چون تجربه نشان داده است که همکاری دامداران به طورمحسوسی کاهش خواهد یافت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
1
12
قبلا نیز گفته شد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ تاثیری در افزایش قیمت داروهای دامپزشکی ندارد در صورتی که باعث افزایش شدید قیمتها شد که همچنان و بدون وقفه ادامه دارد،حال با این وضعیت تا چه مقدار و تا کجا این قیمت‌ها قرار است بالا روند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
0
12
افزایش قیمت یکی از اقلام ، بصورت دومینو وار موجب افزایش دیگر اقلام مصرفی و در نهایت افزایش قیمت محصول نهایی و محصولات جانبی و مرتبط خواهد شد
اقتصاد و بازار اینگونه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
1
6
سازمانی که جزیره ای اداره میشه همون بهتر نباشه .چطور سازمان براش اصلا مهم نیست یه کارمند لب مرز در بدترین شرایط معیشتی زندگی میکنه نه حقوق درستی نه اضافه کاری .از تهران میگن استان خودت میدونی با برانه بودجه استانت .بعد دوستان سازمان نشین بهترین اضافه کار ماموریت تسری ....دارن .شده ماجرای یخ تا برسه به اخر آب شده ....اول تکلیف پرسنلتونو روشن کنین همه رو یه کاسه کنین بعد فرا سازمانی حرف بزنبد ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
2
6
ارز 28500 حذف بشه یعنی دلار به قیمت آزاد مبنا قرار می گیره که چیزی حدود دو برابره، حالا چطوری 3 تا 5 درصد بالا می ره؟ حتما منظورشون 35 درصده!
ناشناس
|
Kenya
|
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
7
4
مخالفان و فرصت طلبها طوری حرف میزنن که انگار دکتر صالحی رفته گفته ارز ۲۸۵۰۰ رو نمیخواهیم. دشمنی و وقاحت تا چه حد. انصاف چیز خوبیه. این بنده خدا روال رو توضیح داده. هر چند که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی هم اختصاص داده بشه، باز هم قیمتها روند افزایشی رو داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
ایشون بهتر تو مسائلی که به سازمان مرتبط هست و به ایشون مرتبط هست توضیح بدن وزارت جهاد هزار تا معاون داره که میتونن برن توضیح بدن نه که با این خبر تو دید عمومی چهره دامپزشکی خراب بشه مثل ریاست قبلی که در مورد قیمت گوشت و کاهش یک هفته ای اون حرف می‌زد اتفاقی که نیفتاد ............. با امید موفقیت برای ایشون بهتر است هوشمندانه مصاحبه کنند و در بازی جهاد کشاورزی قرار نگیرند
ناشناس
|
Czechia
|
۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
0
5
به عنوان نمونه عرض میکنم
پنی سیلین ۳+۳ هر ویال سال گذشته ۳۸تومن بود ،اوایل سال شد ۴۳ تومن بعد چند ماه شد ۴۸ تومن الان هم لیبل ۵۴ تومن وارد انبار شرکت ها شده
......................
یک نمونه دیگه
اکسی ۲۰٪ هر ویال ۵۰ سی سی ۱۰۵ لیبل سال گذشته بود کاری به قیمت الان ندارم
اکسی ۲۰٪ ویال ۱۰۰ سی سی خارجی قاچاق میشه داخل کشور با همه هزینه ها همین الان ۱۵۰ تومن میشه خرید که کیفیتش هم از نمونه ایرانی بهتره
چرا،؟
همین الان هم دارو رو با ارز ۸۰ تومن دارید میدید دست مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
0
4
سوال : چرا تشکل ها خواهان حذف دلار ۲۸۵۰۰ شدند ؟ به هر حال تشکل در جهت انتفاع اعضایش است. حذف این مطلب ظاهرا باید به ضرر واردکننده های دارو و واکسن باشد . دوستان کسی می تواند توضیح دهد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
چون عملا چندین ماه است ارز ۲۸.۵ تخصیص داده نمیشد و انبارهای دارویی خالی شده و شرکت ها بدون فعالیت مانده و خطوط تولید متوقف شده بود ، درخواست دادند که ارز ۲۸.۵ نمی خواهیم تا بتوانند حداقل با ارز آزاد کمی فعالیت داشته باشند
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
0
9
جناب دکتر صالحی بزرگوار اگر یک مشاور اقتصادی داشتید قطعا به شما گوشزد می‌کرد سه یا پنج درصد افزایش قیمت تمام شده یعنی کاهش خرید مصرف کننده نهایی و در این سیکل معیوب هم مصرف کننده و هم تولید کننده ضرر خواهند کرد . جناب دکتر همین چند هزار تومان ها ست که وقتی جمع می‌شوند پدر قشر آسیب پذیر را درمی آورد. میزان سرانه مصرف فرآورده پروتئینی را قطعا به استحضار شما رسانده اند اگر فاجعه نباشد ، بحران است ............... سعی کنید طرف مردم و اقشار آسیب پذیر جامعه باشید .............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
احسنت
ناشناس
|
Romania
|
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
0
2
................. هر چیزی رو بگید چند برابر شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
0
3
................. با به اصطلاح مردمی سازی قیمت مرغ یارانه حذف شد .شاید ۶۰ درصد اقشار ضعیف توان خرید مرغ ندارند . با اینکار قیمت مرغ مردمی تر !!!!! می شود و در عمل ده درصدی مرغ ار سفره شان می رود .............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
0
2
ظاهرا تشکل واردات دارو و واکسن بنا ندارد علت پیشنهادش را بیان کند . دوستان کسی مطلع است چرا خود تشکل پیشنهاد حذف ۲۸۵۰۰ را داده است ؟
کارشنای صاحب نظر دارویی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
0
4
جناب رییس محترم سازمان بنده بعنوان کارشناس دارویی عرض کنم که گرانی دارو و واکسن مساوی است با "
*کاهش مصرف دارو
*افزایش موارد اپیدمیک بیماری
*کاهش بهره وری
*افزایش خود درمانی
*افزایش مداخلات درمانی توسط غیر دامپزشکان
*فروش مستقیم دارو از کارخانه تا پخش
*افزایش قاچاق دارو
*افزایش تقلبات دارویی
*کاهش فروش در داروخانه و پخش
*ورشکستگی داروخانه ها
*بیکاری دامپزشکان
*افزایش فارمهای غیر فعال
*وابستگی کشور به واردات گوشت
*گرانی گوشت
*کاهش مصرف گوشت در سبد خانوار
*و.......
البته بنظر بنده قبول دارم که یقینا به صنف وزین و تصمیم ساز سندیکای وزین وارد کننده آسیبی نخواهد رسید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
0
1
با سلام
چرا فکر میکنید 5 درصد افزایش آنی رقم کمیه ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!! تازه اگه همین افزایش پابرجا باشه و بیشتر نشه . یه زمانی افزایش یک درصدی برای چند سال متوالی مورد پذیرش نبود حالا به راحتی گفته میشه 5 درصد .
نظر شما
ادامه