کد خبر: ۷۵۹۶۹
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
پاسخ‌های رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان به گزارش حکیم مهر:
«دکتر محمدحسن یوسفی» افزود: اگر حوزه آموزش دامپزشکی در مجموعه وزارت بهداشت قرار می‌گرفت، شاید بهتر می‌توانست آن عملکرد مطلوب آموزشی خود را داشته باشد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چندی پیش و در یکی از سلسله‌ گزارش‌های حکیم مهر از وضعیت دانشکده‌های دامپزشکی سراسر کشور، دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان نسبت به برخی کمبودها در این دانشکده، انتقاداتی را مطرح کرده بودند. به گفته آنان برخی دروس در دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان ارائه می‌شوند که لازم است درباره آن تجدید نظر صورت گیرد و به صورت اختیاری ارائه شوند. یکی دیگر از گلایه‌ها این بود از آنجا که تعداد دانشجویان بیشتر شده، برای برخی دروس از اساتید دانشگاه علوم پزشکی استفاده می‌شود.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان در گفت‌وگو با حکیم مهر تاکید می‌کند که برای ترم جاری سعی کردیم انتقادات و نقطه‌نظراتی را که دانشجویان در نیمسال تحصیلی گذشته داشتند، اعمال کنیم: «یکی از موارد این است که در نیمسال تحصیلی پیش‌رو و در بخش علوم درمانگاهی، دو درس اختیاری جدید که مورد تقاضای دانشجویان بوده‌اند، تحت عنوان درس بهداشت و تغذیه دام کوچک و درس رفاه و رفتارشناسی حیوانات ارائه شده است.»

به گفته «دکتر محمدحسن یوسفی» دانشکده دامپزشکی سمنان درخواست جذب قریب به پنج الی شش نفر عضو هیات علمی داده است که باید منتظر ماند و دید که بر اساس سهمیه‌هایی که داده می‌شود، چه تعداد به دانشکده اختصاص می‌یابد.

وی تصریح می‌کند: «اگر حوزه آموزش دامپزشکی در مجموعه وزارت بهداشت قرار می‌گرفت، شاید بهتر می‌توانست آن عملکرد مطلوب آموزشی خود را داشته باشد. با این حال اگر در یک دانشگاه، مجموعه مدیران کلان و همچنین مدیران دانشکده دامپزشکی بتوانند ارتباط خوبی با هم برقرار کنند، فکر می‌کنم این موضوع قابل حل است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، دانشجویان معتقد هستند که مشکل اول آنها در بحث آموزش، چارت درسی است. برخی دروس در چارت نیاز است که تغییر کنند و برخی به بعد از آزمون پیش‌درمانگاهی منتقل شوند. نظر شما چیست؟

همانطور که می‌دانید در سرفصل جدید، برخی دروس اجباری و برخی نیز اختیاری هستند. مبنای ارائه دروس اختیاری‌ به دانشجویان، توانمندی‌های خود دانشکده به لحاظ اساتید، وضعیت امکانات و تجهیزات موجود خواهد بود و بر آن مبنا دروسی از بخش‌های اختیاری انتخاب می‌شود. اما به طور کلی ما برای ترم جاری سعی کردیم انتقادات و نقطه‌نظراتی را که دانشجویان در نیمسال تحصیلی گذشته داشتند، اعمال کنیم.

حکیم مهر: چه مواردی اعمال شد؟

یکی از موارد این است که در نیمال تحصیلی پیش‌رو و در بخش علوم درمانگاهی، دو درس اختیاری جدید که مورد تقاضای دانشجویان بوده‌اند، تحت عنوان درس بهداشت و تغذیه دام کوچک و درس رفاه و رفتارشناسی حیوانات ارائه شده است.

حکیم مهر: یکی از گلایه‌های دیگر دانشجویان این بود که بعضا دروسی مثل پرورش زنبور عسل، ماهیان زینتی و... در دانشکده ارائه می‌شود که بیشتر مناسب مقطع دکترای حرفه‌ای است.

در حال حاضر در دانشکده دامپزشکی سمنان غیر از دکترای عمومی، دوره تخصصی بالاتری نداریم. بله، بخشی از دروسی که اشاره کردید، ارائه می‌شود و همانطور که عرض کردم برای نیمسال تحصیلی پیش‌رو، یک‌سری تغییرات در این دروس داده شده است. درس جنین‌شناسی از دو منظر قابل بحث است؛ از یک طرف نظر دانشجویان به نوعی می‌تواند قابل پذیرش باشد. دیدگاه دیگر اینکه به هر حال وقتی شما قصد دارید آناتومی، بافت‌شناسی و فیزیولوژی بخوانید، بد نیست که نحوه شکل‌گیری بافت‌ها و اندام‌ها را هم تا حدودی مطالعه کنید و با آنها آشنا شوید، لذا از این حیث فکر نمی‌کنم درسی باشد که خیلی به کار دانشجویان نیاید.

حکیم مهر: انتقاد دیگر مربوط به وعده دانشکده درخصوص تدریس دوباره برخی دروس بعد از پاندمی کرونا بود که گویا این اتفاق رخ نداده است.

منظور این بود که بخشی از دروس واحدهای عملی که در دوره تحصیلی برگزار شده، به نوعی مجددا برگزار شود که البته در این زمینه قول صد درصدی به دانشجویان داده نشد. وقتی شما یک سال تحصیلی را پیش‌رو دارید، طبیعتا برنامه‌ریزی اصلی وقت اساتید و آزمایشگاه‌ها را در این مسیر انجام می‌دهید که بتوانند درخدمت تدریس آن دسته از دانشجویانی باشند که در آن سال تحصیلی این واحد را اخذ کرده‌اند. با این حال این هماهنگی صورت گرفته که بعضی از دانشجویان که متقاضی گذراندن این بخش عملی هستند، در صورتی که خودشان فرصت داشته باشند، بتوانند در کلاس‌های ورودی بعدی خود شرکت و از بخش‌های عملی و آزمایشگاهی استفاده کنند و در این زمینه منعی وجود ندارد.

حکیم مهر:‌ انتقاد بعدی دانشجویان درخصوص خوابگاه و امکانات آن بود. آیا در این حوزه اقدامی انجام می‌دهید؟

واقعیت این است که من خیلی درگیر مسائل خوابگاه نیستم اما بر مبنای اطلاعاتی که در حال حاضر دارم، دانشگاه سمنان برای سال تحصیلی پیش‌رو متعهد شده که به تمام دانشجویان روزانه در قالب سنوات مجاز آنها خوابگاه بدهد.

حکیم مهر: برخی دانشجویان معتقد هستند که افزایش تعداد ورودی‌های سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۱ توازن استفاده از امکانات را به هم زد. نظر شما چیست؟

برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای انجام می‌شود که عملا بتوانیم تعداد ورودی‌ها را مدیریت کنیم. در این راستا بخشی از آزمایشگاه‌هایی را که می‌توانیم، به نوعی تفکیک می‌کنیم تا آن همپوشانی تایم‌های کلاس عملی بچه‌ها کمتر شود. برای دانشجویان ورودی این سال‌ها ناگزیر هستیم که از دانشکده‌های مجاور که به ما نزدیکتر هستند و کلاس اضافه دارند، کمک بگیریم تا بتوانیم این موج را پشت سر بگذاریم. استحضار دارید که از سال تحصیلی پیش‌رو، تعداد ورودی‌ها کاهش پیدا کرده و این دو سه سال را با همین برنامه، این موج را مدیریت خواهیم کرد.

حکیم مهر: انتقاد بعدی کمبود استاد در برخی دروس و احساس نیاز برای برخی اساتید متخصص بود. به گفته دانشجویان در برخی دروس گروه پاتوبیولوژی مثل باکتری‌شناسی یا اپیدمیولوژی، از اساتید دانشگاه علوم پزشکی استفاده می‌شود.

ما در بحث پاتوبیولوژی کمبود چشمگیری نداریم. در واقع دو درس هست که یکی از آنها اپیدمیولوژی است که از اساتید علوم پزشکی استفاده می‌کنیم. وقتی ما اساتید علوم پزشکی را در کنار خود داریم و این قابلیت وجود دارد که از توانمندی آنها استفاده کنیم، کار خطایی نکرده‌ایم. البته یک نکته مهمتر این است که روند جذب هیات علمی در کلان کشور وابسته به تعداد سهمیه‌هایی است که از وزارت علوم به دانشگاه‌ها اختصاص داده می‌شود و دانشگاه‌ها هم بر اساس کلیه رشته‌های تحصیلی خودشان این تعداد سهمیه دریافتی را بین رشته‌های مختلف توزیع می‌کنند.

حکیم مهر: اعلام نیاز شما چند نفر بوده است؟

اعلام نیازی که ما به هیات جذب دانشگاه دادیم، درخواست جذب قریب به پنج الی شش نفر عضو هیات علمی است که باید ببینیم بر اساس سهمیه‌هایی که داده می‌شود، چه تعداد به دانشکده ما اختصاص خواهند داد.

حکیم مهر: دانشجویان از وضعیت تعداد کیس راضی اما معتقد هستند که همچنان با ایده‌آل فاصله دارد. ارزیابی شما چیست؟

محدوده جغرافیایی تعیین کننده تعداد کیس‌ها است. نکته‌ای که در محدوده جغرافیایی شهرستان وجود دارد این است که شما برای دام‌های سنگین معمولا باید اکیپ‌های سیار را مدیریت کنید که به گاوداری‌های مختلف سرکشی کنند اما درخصوص دام کوچک، فکر می کنم که کلینیک ما شرایط خوبی دارد و با عنایت به منطقه جغرافیایی به نظر می‌رسد که تعداد کیس ما تعداد قابل قبولی است. شرایط عالی نیست اما به هر حال قابل قبول است.

حکیم مهر: به اعتقاد برخی از دانشجویان، سمنان می‌تواند قطب دامپزشکی حیات‌وحش باشد. آیا برنامه دارید که این رشته را اضافه کنید؟

اینکه ما بخواهیم وارد رشته‌های جدید شویم، باید با گروه دامپزشکی وزارت علوم در این زمینه‌ها مذاکراتی را انجام دهیم و چنانچه این امر پذیرفته شد، بسیار اقدام شایسته و قابل توجهی است. با عنایت به منطقه جغرافیایی سمنان و وجود پارک کویر، شرایط ورود به این موضوع مهیاست. طبیعتا باید هماهنگی‌هایی با گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم و همچنین محیط زیست صورت گیرد. من فکر می‌کنم اگر بخواهیم در این زمینه ورود کنیم، محیط زیست نقش بسیار پررنگی خواهد داشت که امیدوارم با صحبت‌هایی که در طول سال تحصیلی پیش رو خواهیم کرد، بتوانیم این قصه را به یک نقطه روشن برسانیم.

حکیم مهر:‌ دانشجویان از انتقادپذیری مسئولین دانشگاه اظهار رضایت کرده بودند. نظر خود شما در این خصوص چیست؟

مهمترین هدف همه ما ازجمله دانشجو، عضو هیات علمی و کارمندی که در مجموعه دانشگاه کار می‌کند، به ثمر رساندن ماموریت اصلی دانشگاه یعنی تربیت نیروی انسانی متخصص برای کشور است. وقتی با این هدف مشترک کار می‌کنیم، هر مساله‌ای که ما را از رسیدن به این هدف دور کند، قاعدتا پذیرفته نیست. به این دلیل است که بنده، همکاران بنده و مسئولین مدیریت دانشگاه سعی کردیم که همواره در دسترس دانشجویان باشیم.

یک نکته مهمی که همیشه مدنظر داشتیم این است که با دانشجو که به‌عنوان مخاطب اصلی ماست و طبیعتا ما هم از منظر دانشجو مخاطب آنها قلمداد می شویم، با صداقت صحبت و رفتار کنیم. انتقادهای عزیزان را گوش می‌دهیم اگر بتوانیم کاری انجام دهیم، حتما انجام می‌دهیم. اگر هم زمانی کاری از دست ما بر نیاید و نتوانیم انتقادات یا پیشنهادات عزیزان را جامه عمل بپوشانیم، خیلی صادقانه با آنها صحبت و شرایط را باز می‌کنیم. مطلب را توضیح می‌دهیم و علت انجام نشدن آن کار را تشریح می‌کنیم. فکر می‌کنم اگر دانشجویان رضایتی از این حیث داشتند، به واسطه همین ارتباط صادقانه‌ای است که سعی کردیم با دانشجویان برقرار کنیم.

حکیم مهر: انتقاد آخر دانشجویان این بود که رشته دامپزشکی در وزارت علوم قرار گرفته و به همین دلیل از سوی سایر رشته‌ها درک نمی‌شود. از نظر شما آیا بهتر نبود که زیرمجموعه وزارت بهداشت قرار گیرد؟

به نظر من و خیلی از دوستان دیگر در مجموعه آموزش دامپزشکی دانشکده‌های دامپزشکی، اگر حوزه آموزش دامپزشکی در مجموعه وزارت بهداشت قرار می‌گرفت، شاید بهتر می‌توانست آن عملکرد مطلوب آموزشی خود را داشته باشد. ضمن اینکه این موضوع از ناحیه بنده هم پذیرفته است اما یک تبصره می‌توانیم داشته باشیم و آن اینکه اگر در یک دانشگاه، مجموعه مدیران کلان و همچنین مدیران دانشکده دامپزشکی بتوانند ارتباط خوبی با هم برقرار کنند، فکر می‌کنم این موضوع قابل حل است.

ما سعی کردیم که در سمنان این ارتباط را شکل دهیم و تا حدودی فکر می‌کنم موفق بودیم. من هم اعتقاد دارم اگر ما در مجموعه وزارت بهداشت می‌بودیم، شاید کار ما راحت‌تر بود و شاید به لحاظ جنسی که از لحاظ آموزشی و قرابتی که با پزشکی داریم، شرایط بهتر بود. اما با ارتباط و شکل‌گیری یک رابطه عمیق بین مدیریت کلان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های دامپزشکی تا حدودی می‌توان به این نقص غلبه کرد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
6
8
نوع مصاحبه با دانشجو کاملا هماهنگ با مسئولین بوده!
شاگرد قدیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
7
8
آقای دکتر یوسفی از خراسان جنوبی، دانش آموخته دانشگاه شیراز و ۲۵ سال پیش، از اساتید باسواد ولی سختگیر دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد گرمسار در رشته کالبدشناسی (آناتومی) بودند و نقش مهمی در تاسیس دانشکده دامپزشکی آزاد گرمسار در روستای کوشک آن شهرستان داشتند. از ایشون بسیار آموختیم. البته با مهاجرت استاد ممتاز آناتومی جناب آقای دکتر دانش آیرملو در سال ۱۳۷۶ ، یه آناتومی پاسکوئینی بود و یه دکتر یوسفی عزیز! با آرزوی سلامتی برای هر دو بزرگوار.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
انقدر که آقای دکتر یوسفی در تدریس آناتومی سخت گیر بودند و امتحان مشکل میگرفتند، ایکاش اساتید بالینی هم همانقدر سخت گیر بودند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
1
7
دکتر یوسفی فرد لایقی هستند ولی .................. ما داخل دانشکده استاد مامایی، قارچ، ایپدمیولوژی، رادیولوژی اصلا نداریم... در بقیه دروس هم در هر درس فقط یک استاد مشغول هست... در عوض در رشته‌ی آناتومی دو عضو هیات علمی داریم.... با این حال در فراخوان هیات علمی امسال تنها و تنها درخواست متخصص آناتومی شده است... چرا؟؟
..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
2
5
عجب!
ولی یه چیزی رو دقت کردین؟! در تمام این مصاحبه و اون گزارش عملکرد از دانشکده دامپزشکی سمنان حتی یک اشاره هر چند کوچک به مشکلات، خواسته‌ها و یا حتی نظرات دانشجوهای مهندسی دام یا کارشناسی یا کاردانی نشد و حضرات حتی به روی خودشون هم نیاوردن که همچین رشته‌هایی در این دانشکده هست واقعا متاسفم برای دید محدودتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
مشکلات مطرح شده برای دانشجویان دکترا هم سطحی و کم‌اهمیت هستن.
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
1
7
به نام خدا
در مورد دانشکده دامپزشکی سمنان نقدهای بسیار زیادی وجود دارد.
اولین مورد این است که اساس این دانشکده یعنی افرادی که در سالهای گذشته به عنوان هیبت علمی در آموزشکده شهمیرزاد جذب شده اند هیچکدام جز اساتید علوم درمانگاهی دامپزشکی نبوده اند و امروز که این افراد در پست های مدیریتی دانشکده قرار گرفته اند هم هیچ دیدگاهی نسبت به بخش درمانگاهی دامپزشکی ندارند.
دومین مورد این است که ........... اهداف دانشکده به سمت تقویت علوم پایه و علوم پاتوبیولوژی متمرکز شده و از توجه به علوم درمانگاهی غفلت شده است. به عنوان مثال .......... کلینیک دام های بزرگ که در منطقه جنوب سمنان بود تعطیل شد و تنها کلینیک حیوانات خانگی باقی ماند.
سومین مورد این است که این دانشکده با توجه به داشتن حدود پانزده هیبت علمی در حال حاضر قادر به پذیرش بیش از پانزده دانشجو دکتری حرفه ای نیست اما در برخی سالها دو ورودی پنجاه نفره جذب داشته اند به طوری که حتی فضای کلاس هم برای تشکیل کلاس کم دارند.
چهارم این که هنوز هم هدف گذاری مشخصی برای آموزش دامپزشکی که یک رشته صنعت محور در کشور است در این دانشکده وجود ندارد به عنوان مثال با وجود کمبود اساتید در بخش های اپیدمیولوژی، مامایی و قارچ که از اهمیت بسیاری در حوزه صنعت برخوردارند تمرکز دانشکده در فراخوان اخیر روی رشته آناتومی بوده است در حالی که دو هیبت علمی آناتومی دارند.
پنجم این که روحیه انتقاد پذیر اصلا در این دانشکده وجود ندارد. .................. اگر دانشجوهای این دانشکده ترس از امتحانات غیراصولی و نمرات اساتید را نداشتند، هر روز در دانشکده تحصن میکردند.
...........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
درود بر شما. این شد انتقاد درست! نه مسائل بی‌اهمیتی که در مصاحبه مطرح شد.
رئیس دانشکده لطف کند این مشکلات را پاسخ دهد.
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
2
4
اگر شما به دانشگاه درخواست پنج یا شش نفر میدهید و دانشگاه به شما یک سهمیه می‌دهد پس دانشگاه سمنان بایستی از داشتن دانشکده دامپزشکی محروم شود چون درکی از کیفیت آموزش دامپزشکی ندارد و تنها به تعداد دانشجو بها میدهد. این نقایص آموزشی آسیبهای جبران ناپذیری را به صنعت وارد می‌سازد.
شاگرد قدیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
7
6
سلام
من هم از شاگردان قدیمی دکتر یوسفی بودم.
واقعا برام سواله اون 12 واحد آناتومی ای که در بهترین سنین جوانی پاس کردیم چه فایده ای داشت؟
درس آناتومی باید 2 واحد کاربردی بشه و بقش الکیه و عمر مردم رو میسوزونه. هیچ کاربردی هم نداره و اناتومی مورد نیاز جراحی و معاینه تو دروس خودش تدریس میشه. به جای واحدهای آناتومی واحدهای کاربردی اضافه کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
تمامی واحد های دامپزشکی کاربردی هستن و کم یا زیاد همان واحدهایی هستن که در کل دنیا تدریس میشن. تمامی اونا هم کاربرد دارن. اگه از درسی خوشتون نمیاد حتما از دامپزشکی خوشتون نمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
آفرین، این حجم از آناتومی با ریز جزئیات کامل، فقط به درد یک متخصص رادیولوژیست یا آناتومیست و یا دستیار جراحی بخوره.
ضمن اینکه بهتر است آناتومی در ترمها ی بالاتر که قرار هست رادیولوژی و جراحی تدریس شود، ارائه شود.
ترم اول، آناتومی پایه کافی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
آناتومی پایه مدت هاس که حذف شده . بهتره نگاهی به واحد های جدید بندازید.
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
1
9
به نظر شما با جذب پنج یا شش نفر هم میشه وضعیت نابسامان موجود رو درست کرد؟
رادیولوژیست که ندارید
اپیدمیولوژیست که ندارید
مامایی که ندارید
اپیدمیولوژی ندارید
ویروس شناس ندارید.
یک جراح دارید
یک طیور
یک داخلی دام کوچک
یک داخلی دام بزرگ
یک کلینیکال
چهارده ساله دارید دانشجو دکتری عمومی میگیرید. ....................
نظر شما
ادامه