کد خبر: ۷۶۰۵۴

حکیم مهر:  28 سپتامبر هرسال مصادف با سالروز درگذشت لویی پاستور دانشمند شهیر فرانسوی و کاشف نخستین واکسن هاری است که به پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت این روز تحت عنوان روز جهانی «هاری» به ثبت رسیده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد، 28 سپتامبر هرسال مصادف با سالروز درگذشت لویی پاستور دانشمند شهیر فرانسوی و کاشف نخستین واکسن هاری است که به پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت این روز تحت عنوان روز جهانی «هاری» به ثبت رسیده است که شعار سال ۲۰۲۳ با عنوان «هاری، همه برای یکی، سلامت واحد برای همه» نامگذاری گردیده است.

سگ‌ها عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند.

اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد از جمله نهادهایی است که همواره برای مهار بیماری هاری در تلاش بوده و سعی در افزایش آگاهی افراد جامعه در مورد این بیماری دارد.

بیماری هاری در راس بیماری های عفونی ویروسی قرار دارد زیرا علیرغم پیشرفت‌های چشمگیر در علوم پزشکی هنوز درمانی برای آن یافت نشده و در صورت ابتلای انسان به این بیماری متاسفانه، صد درصد موارد منجر به مرگ می‌شود.

از جمله تدابیر دامپزشکی برای مبارزه و پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون سگ ها و برگزاری کلاس های آموزشی برای جمعیت هدف و نیز مراقبت بیماری است.

از ابتدای سالجاری تا کنون در کهگیلویه وبویراحمد  قریب به ۷ هزار و ۹۰۰ قلاده سگ نگهبان و صاحبدار بر علیه بیماری هاری بصورت رایگان ایمن سازی شده است که پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال به ۱۰ هزار قلاده افزایش یابد.

دامپزشکی؛ واکسیناسیون حداکثری، ریشه کنی هاری


نظر شما
ادامه