کد خبر: ۷۶۱۲
از اولین گزارش تعیین جنسیت با روش سریع، بی خطر و دقیق اولتراسونوگرافی تاکنون، محققین کشورمان ضمن تکمیل کارهای قبلی خود که بر روی ماهیان خاویاری بالغ در صیدگاهها انجام شده بود، تحقیقات متعددی را بر روی ماهیان خاویاری نابالغ پرورشی به خصوص فیل ماهی انجام دادند و به نتایچ بسیار موفقیت آمیزی دست یافتند...

حکیم مهر -  کتاب "اولتراسونوگرافی ماهیان خاویاری برای تشخیص جنسیت و مرحله رسیدگی جنسی" توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد.

این کتاب توسط دکتر علیرضا وجهی (دانشیار دانشکدة دامپزشکی دانشگاه تهران دکتر مجید مسعودی­فرد (دانشیار دانشکدة دامپزشکی دانشگاه تهران مهندس مهدی مقیم (عضو هیأت علمی پژوهشکدة اکولوژی دریای خزر مؤسسة تحقیقات شیلات ایراندکتر عباس وشکینی (دانشیار دانشکدة دامپزشکی دانشگاه تهران) و امید زهتاب­ور (دانشجوی دکتری حرفه­ای دامپزشکی دانشگاه تهران) به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب شامل پنج فصل با عناوین فیزیک فراصوت و تجهیزات، اولتراسونوگرافی آبزیان (تاریخچه و کاربردها)، ماهیان خاویاری، کالبدشناسی ماهیان خاویاری و تعیین جنسیت و مراحل رسیدگی جنسی ماهیان خاویاری به‌وسیلة اولتراسونوگرافی در 164 صفحه و با تصاویر رنگی منتشر شده است.

مطالعه این کتاب برای آشنایی با اصول سونوگرافی ماهیان خاویاری و استفاده از آن در تعیین جنسیت این ماهیان، به دانشجویان دامپزشکی و شیلات و سایر علاقمندان توصیه می­شود.

به نظر مؤلفین کتاب از انتشار اولین تحقیقات علمی در خصوص تعیین جنسیت ماهیان خاویاری با استفاده از تکنیک اولتراسونوگرافی که توسط محققین کشورمان ارائه شد حدود 12 سال می­گذرد و این در حالی است که متأسفانه طی سالهای اخیر ذخایر ماهیان خاویاری که از گرانبهاترین ماهیان جهان هستند، به دلایل متعدد با کاهش فوق‌العاده­ای مواجه شده است، به ‌طوری که در فهرست گونه­های در حال انقراض قرار گرفته‌اند.

بدین سبب بهره­برداری مناسب از طریق صید و نیز تکثیر مصنوعی و پرورش آنها برای حفظ این ذخایر ضروری است و از سویی پرورش ماهیان خاویاری به منظور استحصال خاویار در سال­های اخیر هم رواج یافته است.

با این نگاه، در پرورش و تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری، تشخیص جنسیت و مرحلة بلوغ جنسی ماهی بسیار اهمیت دارد، بطوریکه شناسایی و تعیین جنسیت این ماهیان هر چه در سنین کمتر انجام شود، برای پرورش‌دهندگان به­صرفه­تر خواهد بود، زیرا ماهیان نر برای مصرف گوشت و ماهیان ماده برای تولید خاویار نگهداری خواهند شد.

از اولین گزارش تعیین جنسیت با روش سریع، بی خطر و دقیق اولتراسونوگرافی تاکنون، محققین کشورمان ضمن تکمیل کارهای قبلی خود که بر روی ماهیان خاویاری بالغ در صیدگاهها انجام شده بود، تحقیقات متعددی را بر روی ماهیان خاویاری نابالغ پرورشی به خصوص فیل ماهی انجام دادند و به نتایچ بسیار موفقیت آمیزی دست یافتند.

ماحصل این تحقیقات در قالب کتاب "اولتراسونوگرافی ماهیان خاویاری برای تشخیص جنسیت و مرحلة رسیدگی جنسی" به زیور طبع آراسته شده است.

گفتنی است حکیم مهر، آذرماه 1388 ضمن انتشار تصاویری از روند تشخیص جنسیت فیل ماهی (سه ساله) برای اولین بار در دنیا توسط دامپزشکان متخصص کشورمان، ابعادی از این طرح منحصر به فرد را در گفتگو با دکتر مجید مسعودی فرد منتشر کرده بود.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه