کد خبر: ۷۶۳۵۹
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
گفت‌وگو با دانشجویان جدیدالورود دوره تخصصی دانشکده دامپزشکی تهران (۴):
وی می‌گوید: انتظار داشتم با ورود به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، دریچه‌ای از صنعت به روی من باز شود، اما بیشتر تمرکز ما روی پرندگان زینتی است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر محمد ترابی» رزیدنت ممتاز دوره تخصص بهداشت و بیماری‌های طیور دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است که دوره عمومی خود را در دانشگاه آزاد گرمسار به پایان رسانده و قبل از اینکه نتیجه نهایی گزینش تخصص اعلام شود، تصور می‌کرده که دانشگاه تهران اقبالی به پذیرش دانشجویان سایر دانشگاه‌های کشور را ندارد: «اما واقعیت این است که در ورودی تخصص بهداشت و بیماری‌های پرندگان که حدود ۶ نفر هستیم، هیچ‌کداممان از دانشگاه تهران نیستیم.»

وی در گفت‌وگو با حکیم مهر تکرار در مطالعه را یکی از تجربه‌های خوب خود در آزمون تخصص معرفی و تصریح می‌کند: «من به جای اینکه عمیق شوم و مباحث بیشتری بخوانم، مباحثی را که مهمتر بود و مطمئن‌تر بودم که در آزمون با آنها مواجه می‌شوم، حدود ۱۰ و ۱۲ مرتبه و بعضی ها را ۱۵ و ۲۰ مرتبه تکرار کردم. یک اشتباهی هم که کردم و توصیه می‌کنم که دیگران نکنند، درخصوص بحث CV بود. من اصلا روی این بحث کار نکرده بودم و زمانی که نمره مصاحبه آمد، نمره تراز کتبی من را پایین کشید.»

حکیم مهر:‌ آقای دکتر چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟ آیا به این رشته علاقه‌مند بودید یا دست تقدیر شما را وارد این مسیر کرد؟

انتخاب رشته دامپزشکی برای من بر اساس علاقه بود. پدربزرگ من دامدار بود و من در دوران کودکی با حیوانات سروکار داشتم و از همان زمان به آنها علاقه‌مند بودم. این علاقه ادامه پیدا کرد و در دبیرستان نیز همیشه یکی از رشته‌های مورد علاقه من دامپزشکی بود؛ به طوری که وقتی قبول شدم، دوستان نزدیکم می‌دانستند که من قرار است به رشته دامپزشکی بروم.

حکیم مهر:‌ آیا خانواده مخالف این رشته نبودند؟

خیر، اتفاقا آنها هم علاقه‌مند بودند.

حکیم مهر: ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

ورودی سال 96 دانشگاه آزاد گرمسار.

حکیم مهر:‌ پس واقعا کار بزرگی کردید که از دانشگاه آزاد گرمسار به دانشگاه تهران آمده‌اید. برای آزمون تخصص چقدر درس می‌خواندید؟

مطالعات پراکنده و معمولی من از عید سال قبل و با روزی یکی دو ساعت شروع شد. در فصل پاییز تعداد ساعات مطالعه به روزی شش و هفت ساعت رسید و بعد در زمستان که دیگر تصمیم گرفتم رتبه برتر شوم، در دو ماه آخر به‌طور میانگین روزی 12 ساعت مطالعه داشتم. به هر حال دانشگاه آزادی بودم و به قول شما به نوعی حس ترس داشتم.

حکیم مهر: برای تخصص بیشتر چه منابعی را می‌خواندید؟

ابتدا از جزوه‌هایی که برای دانشگاه تهران بود، شروع کردم. بعد جزوه‌های استاد خودم دکتر صدرزاده را خواندم و اگر جایی اختلافی در جزوه‌ها می‌دیدم یا احتیاج به تحقیق بیشتر بود، از رفرنس معروف طیور یعنی disease of poultry استفاده می‌کردم.

حکیم مهر:‌ حال و هوای روز مصاحبه چطور بود؟

من نیم ساعت زودتر به اتاق مصاحبه رفتم که اولین نفر وارد شوم اما گویا همه همین فکر را کرده بودند و من چهاردهمین نفر بودم که داخل شدم.

حکیم مهر: کدام اساتید داخل اتاق بودند؟

دکتر رزم‌یار، دکتر پیغمبری، دکتر بزرگمهری‌فرد، دکتر برین و دکتر حسن‌زاده داخل اتاق بودند. از 13 نفر قبلی هر کسی بیرون می‌آمد، راضی بود و می‌گفت که سوال خاصی نپرسیدند و سوالات خیلی کلی بود. من که داخل رفتم، نمی‌دانم به واسطه رتبه بود یا هر چیز دیگر، اما از من خیلی سوال پرسیده شد و مصاحبه من جزو مصاحبه‌های طولانی آن روز بود.

حکیم مهر: آیا استرس داشتید؟

در ابتدا خیلی استرس داشتم و فقط اسامی اساتیدی که داخل بودند را شنیده بودم و می‌دانستم که انسان‌های بزرگی هستند. من با استرس نشستم و دکتر رزم‌یار کنارم بود و خیلی به من کمک کرد. ایشان برخورد خیلی خوبی داشتند اما چون خود دکتر بزرگمهری‌فرد از قدیمی‌های دانشگاه تهران و استاد اساتید ما بودند، من جلوی ایشان ترس داشتم. در هر صورت با وجود استرس زیاد، اما تقریبا توانستم بیشتر سوالات را جواب دهم.

حکیم مهر: رتبه شما چند بود؟

رتبه یک.

حکیم مهر: آیا سهمیه هم داشتید؟

خیر، من بدون سهمیه وارد شدم.

حکیم مهر: یک تفکر غالبی وجود دارد مبنی بر اینکه دانشکده‌ها در مقطع تخصص، دانشجویان خود را پذیرش می‌کنند. البته در مورد شما این تفکر نقض شد. حس و حال خودتان چه بود؟

خود من هم تا زمانی که جواب بیاید، همین فکر را می‌کردم. بالاخره یک تفکر عام است و همه تصور می‌کنند که به همین صورت است، اما واقعیت این است که در ورودی تخصص بهداشت و بیماری‌های پرندگان که حدود ۶ نفر هستیم، هیچ‌کداممان از دانشگاه تهران نیستیم. با اینکه خود دانشگاه تهران یک رتبه هفت داشت، اما شاید دانشجوی بعد از آن را گرفته باشند و ایشان را نگرفتند. خلاصه بعد از اینکه جواب‌ها آمد، این تفکر نقض شد اما در جلسه معارفه‌ای که با سایر رزیدنت‌ها داشتیم، اینطور که من دیدم و با دانشجویان صحبت می‌کردم، اکثر رزیدنت‌های سایر رشته‌ها، از خود دانشجویان دانشگاه تهران بودند.

مساله دیگر این است که قطعا دانشجویان عمومی دانشگاه تهران قوی هستند. دانشگاه تهران شاید برترین و قطعا یکی از بهترین دانشکده‌های دامپزشکی کشور است و اینکه دانشجویان عمومی دانشکده، رزیدنت همانجا شوند، شاید خیلی وابسته به انتخاب گزینشی استاد نباشد. هرچند که طبق شنیده‌های ما مواردی از این رخداد هم بوده است، اما اینکه سطح آن تا چه اندازه باشد، من نمی‌توانم قضاوت کنم.

حکیم مهر: CV شما شامل چه مواردی است؟

متاسفانه من فقط با رتبه پذیرفته شدم، در واقع نه مقاله داشتم و نه کنگره، حتی مدرک زبان هم نداشتم. خودم بودم و معدلم که بالای ۱۷ بود.

حکیم مهر: برای آینده چه برنامه‌هایی دارید؟ آیا در بخش آکادمیک فعالیت می‌کنید یا به بخش خصوصی ورود خواهید کرد؟

علاقه زیادی به بخش آکادمیک ندارم. شاید صرفا به صورت حق‌التدریسی و اینکه تنها یک روز در هفته را درگیر باشم، مناسب من باشد. آن هم فقط به خاطر نزدیک بودن با مباحث علمی و به روز نگه داشتن خودم. اما اینکه بخواهم به عضویت هیات علمی فکر کنم، خیر. چون تعداد زیادی از روزهای هفته‌ام را پر می‌کند و علاقه‌ای به این مساله ندارم و بیشتر علاقه‌مند به کار در صنعت هستم.

حکیم مهر: فکر می‌کنید که تخصص شما چقدر می‌تواند در صنعت موثر باشد؟

اگر بخواهیم صرفا کارکردن را در نظر بگیریم، دامپزشکان عمومی هم در صنعت کار می‌کنند، اما به هرحال با مدرک تخصص و با آموزشی که از اساتید دانشکده می‌گیرم، شاید حداقل هدف من این است و تلاشم را می‌کنم که بتوانم فرقی با سایرین داشته باشم و در حد خودم یک انرژی و تکان کوچک به صنعت بدهم.

حکیم مهر:‌ فکر می‌کنید که بازار کار رشته شما در آینده چگونه باشد؟

قطعا فوق‌العاده است.

حکیم مهر: برای افرادی که قصد شرکت در آزمون دستیاری را دارند، چه توصیه‌هایی را دارید؟

یکی از تجربه‌های خوبی که من داشتم، تکرار در مطالعه بود. من به جای اینکه عمیق شوم و مباحث بیشتری بخوانم، مباحثی را که مهمتر بود و مطمئن‌تر بودم که در آزمون با آنها مواجه می‌شوم، حدود ۱۰ و ۱۲ مرتبه و بعضیها را ۱۵ و ۲۰ مرتبه تکرار کردم ولو اینکه شاید چند مرتبه از این ۱۵ بار، خیلی هم با دقت نبوده است، اما این تکرار باعث می‌شد که یک تصویر ذهنی داشته باشم و در جلسه آزمون سوالات برایم ساده بود.

یک اشتباهی هم که کردم و توصیه می‌کنم که دیگران نکنند، درخصوص بحث CV بود. من اصلا روی این بحث کار نکرده بودم و زمانی که نمره مصاحبه آمد، نمره تراز کتبی من را پایین کشید. البته من شکر خدا قبول شدم اما اگر یک مدرک زبان یا چند مقاله مرتبط داشتم، خیلی بیشتر کمککننده بود.

حکیم مهر: مهمترین مشکلاتی که در رشته بهداشت و بیماری‌های طیور وجود دارد، چه چیزهایی هستند؟

چیزی که الان متوجه شدم و بعد از ورود به دانشکده خیلی به چشم من آمد این است که در حال حاضر در دانشگاه تهران و در رشته ما، تمرکز کار عملی روی پرندگان زینتی است. بهداشت و بیماری‌های پرندگان دو شاخه دارد که یکی از آنها صنعتی و دیگری زینتی است. خود من خیلی از قبل تمایل داشتم و فکر می‌کردم که با ورود به دانشگاه تهران، دری به سمت کارهای صنعتی به روی من باز می‌شود. البته اینطور که از دوستان سال بالایی شنیدم، این دریچه باز می‌شود اما بیشتر خودم باید به دنبال آن بروم و به این شکل نیست که خود دانشکده کارهای صنعتی یا آزمایش‌های دیگر را انجام دهد. برعکس آن، بخش زینتی در بیمارستان فعال است و خیلی خوب کار می‌کند و واقعا انسان این ماجرا را در آن یاد می‌گیرد. اما متاسفانه بخش صنعتی تقریبا تعطیل است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 


انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
به آگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
3
13
یه جور مهندسی معکوس اساتید هیات علمی جهت عدم جذب رقیب خودشون بعدا.
در دانشگاه سراسری افرادی که عمومی رو آزاد خوندن جذب هیات علمی نمیشن بعدا.
این در مورد سایر دانشگاههای سراسری هم صدق میکنه.
نمونه بارزش چمران اهواز!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
لزوما اینطور نیست. به عنوان مثال بنده در دانشگاه شیراز عضو هیئت علمی میشناسم که عمومی دانشگاه آزاد خوانده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
بزرگوار این سیستمیه که در سالهای اخیر برقرار شده. اصلا هنوز فارغ التحصیلی با این دیدگاه بیرون نیومده.
این مدل جدید رو بهتره از خود اساتید هیات علمی بپرسین.
بعنوان مثال رجوع کنید به اعضای هیات علمی طیور اهواز.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
حتما سهمیه سفت و سخت داشته
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
8
10
علتش توان علمی نیست، قطعا نیست
بلکه پول داشتن جهت ادامه تحصیل هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
بزرگوار این بنده خدا که دانشگاه تهران در یک دوره رایگان قبول شده
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
مگر دوره رایگان پول نمیخاد؟ آدمی که پول داره ازدواج میکنه درس هم میخونه اونیکه نداره باید مشغول بکار بشه و نمیتونه ادامه تحصیل بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
1
4
رتبه ۷ اصلا در مصاحبه حاضر نشد نه اینکه او را نگرفتند :)
دامپزشک متخصص طیور و مدرس دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
1
12
دوره تخصص بیماریهای طیور، دوره طیور صنعتی است و تقریبا تمام واحدها و سرفصل ها در خصوص طیور صنعتی است. دوره زینتی دروس و سرفصل های خودش را میطلبد. این که در برخی دانشگاهها رزیدنت ها طیور صنعتی را یاد نمیگیرند و بیشتر در خصوص پرندگان زینتی موضوعات را فرا می گیرند، علتش تربیت رزیدنتهایی است که در آینده رقیب بزرگواران .... نشوند. معنا ندارد در دوره بهداشت و بیماریهای طیور که بر اساس فارم و فیلد تعریف شده بخش کلینیکی صنعتی کاملا کم رنگ شده است. پیشاپیش تشکر از حکیم مهر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
حرف حق
آراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
جناب دکتر بحث اموزش نیست فقط.کار عملی
خیلی از استادها هنوز مرغ تخمگذار مادر ندیدند.
باید تو فیلد کار کنی تا یاد بگیری

وگرنه کتاب و مقالات را می تونید داخل خونه هم بخونید
دامپزشک متخصص بیماریهای طیور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
0
6
درود بی پایان از حکیم مهر بابت انعکاس نقاط ضعف و قوت دامپزشکی
درخواست من از حکیم مهر اینه که بررسی کنه چرا واقعا برخی دانشگاهها در زمینه طیور صنعتی، اساتید کمتر آموزش میدهند؟ بعضا همان اساتید در زمینه طیور صنعتی خیلی هم توانمند هستند. وظیفه اصلی این دوره تخصصی طبق سرفصل وزارت علوم، طیور صنعتی هست و نه طیور زینتی
پاسخ ها
آراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
جناب دکتر بحث درامد ماهیانه است.
رشته دامپزشکی نیاز به علم دارد ولی بیشتر اقتصادی است .هر کسی که درمانگاه داره از فروش واکسن و پت و حیوانات درامد دارد.
کدوم دکتر دامپزشک از ویزیت و جراحی به تنهایی دارمد دارند؟
اونایی که میگند درامد هست و باید کار کنی بنده منکرش نیستم بله هست ولی به چه قیمتی؟قیمت جونت؟
مرغدار متخصص و عمومی نمیشناسه به عنوان نمونه باید اول جیره بلد باشی هر چقدر هم علمی براش توضیح بدید کار خودش انجام میده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
5
6
باکراوات خوش تیپ شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
5
18
اونی که از دانشگاه تهران فارغ التحصیل میشه چون میدونه اون داخل هیچی نیست دیگه وقتش تلف نمیکنه ولی دانشجوی ذانشگاه آزاد که دوره تحصیل محنت زیادی کشیده وقتی اسمش در دانشگاه تهران در میاد بنده خدا آنقدر ذوق زده میشه که فکر میکنه دیگه اینجا آخرشه ووقتی بعد از 4 الی 5 سال فارغ شد میبینه آن یک خورده ای هم که یادش بوده از یادش رفته.
دانشگاه به اسم نیست به استادی که آنجا آموزش میده و چون امروزه دانشگاه های تهران مال افراد تهران نشین خاص هست و این افراد با اجازه بهره کافی از علم ندارن پس دوست من توصیه میکنم زیاد ذوق زده نشو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
دقیقا
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
سخن حق
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
3
13
شمایی که می خوای کار فیلدی بکنی از نمد تخصص کلاهی برات در نمیاد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
3
12
تخصص به چه دردی میخوره وقتی شغلی براش نیست؟
بعد از فارغ التحصیلی تازه دردهای جامعه را می فهمید.
الان اسم رزیدنتی دارید و هنوز 10 تریلی نمی تونه اسمتون را بکشه
سارا
|
United States of America
|
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
3
3
تخصص جراحی بهتره یا طیور ?
نظر شما
ادامه