کد خبر: ۷۶۷۹

حکیم مهر - مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و توسعه‌ی بازار آبزیان میانگین قیمت انواع آبزیان در کشورمان را چهار هزار و 130 تومان عنوان کرد و گفت: این قیمت 40 درصد نرخ آبزیان در کشور‌های اروپایی است.

عیسی گلشاهی گفت: طی 9 ماهه امسال 28 هزار تن انواع آبزیان به ارزش 96 میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است.

به گفته وی دو هزار و 248 تن از میزان صادرات به ارزش 107 میلیون دلار مربوط به میگو بوده که نسبت به سال گذشته 74 درصد از نظر وزنی و 89 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

گلشاهی خاطرنشان کرد: بیشترین میگو به کشور‌های امارات، کویت، لبنان، کره جنوبی و اتحادیه‌ی اروپا صادر شده است. همچنین بیشترین بازار هدف انواع آبزیان کشور‌های چین، تایلند و استرالیا است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و توسعه‌ی بازار آبزیان گفت: بیشترین میزان صادرات آبزیان مختص ماهیان گرمابی به وزن 20 هزار تن و ارزش 72 میلیون دلار به کشور عراق بوده است که 10 درصد از نظر ارزشی نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی با اشاره به صادرات 44 هزار و 500 تن آبزیان به ارزش 160 میلیون دلار در سال گذشته، پیش‌بینی کرد: امسال صادرات آبزیان به 200 میلیون دلار افزایش یابد.

گلشاهی با اشاره به مصرف سرانه‌ی هشت و نیم کیلو گرم آبزیان در کشور، گفت: طی برنامه‌ی پنجم توسعه باید مصرف سرانه‌ی آبزیان به 13 کیلوگرم برسد که در این راستا فرهنگسازی و آموزش طبخ آبزیان ضروری است و از طریق صدا‌وسیما آغاز شده است. همچنین باید عرضه‌ی محصولاتی که مصرف راحت‌تری دارند افزایش یابد.

به گفته‌ی وی با توجه به این‌که مردم مرغ و گوشت را دائم مصرف می‌کنند از نوسان قیمتی آن مطلع هستند اما با توجه به اینکه آبزیان در سبد مصرفی مردم نقش کم‌رنگ‌تری دارد، در هر زمان مبلغ آن برای مصرف‌کنندگان بالا به حساب می‌آید.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و توسعه‌ی بازار آبزیان تصریح کرد: از ماهی ساردین و کیلکا کیلویی 500 تومانی تا ماهی دریایی حلواسفید کیلویی 18 هزار تومانی در بازار مصرف وجود دارد اما متاسفانه مصرف‌کنندگان به دنبال محصولات خاص هستند که هم قیمت بالایی دارد و هم باب تخلف و تقلب را بیشتر می‌کند. لذا توصیه می‌شود مردم انواع آبزیان را تهیه کنند.

به گفته وی میانگین قیمت انواع آبزیان در کشور ما چهار هزار و 130 تومان است که این قیمت 40 درصد نرخ آبزیان در کشور‌های اروپایی است.

گفتنی است؛ مصرف سرانه‌ی آبزیان در کشور‌های اروپایی 22 کیلوگرم است، اما در کشور ما علی‌رغم ساحلی‌بودن و پرورش انواع گونه‌های آبزیان مصرف سرانه‌ی کمتر 9 کیلوگرم است و به دلیل نداشتن بازار مصرف میزان زیادی از آبزیان دریایی و پرورشی کشورمان صادر می‌شود.

 

نظر شما
ادامه