کد خبر: ۷۶۸۱۲
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
اختصاصی حکیم مهر:
«دکتر سیروس نامی» می‌گوید: بارها خواسته‌ایم که برای بیماری‌های مشترکی مثل شاربن و بروسلوز حداقل قیمت و دستمزد را نسبت به واکسن‌های دیگر مقداری بالاتر ببرید که واکسیناتور به این کار راغب باشد، چون ریسک کار خیلی بالاست ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: اگرچه به طور کلی حرفه دامپزشکی در جامعه مظلوم واقع شده، اما درصد این مظلومیت در برخی رسته‌های آن بالاتر نیز می‌رود. واکسیناتورهای مراکز مایه‌کوبی یکی از مصادیق بارز این ادعا هستند، کمااینکه همواره در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بوده و از طرفی حق‌الزحمه و تعرفه‌های آنها هم ناچیز است. به‌عنوان مثال درگیری یکماهه با بیماری تب مالت، اتفاقی است که در حال حاضر برای رئیس انجمن مایهکوبی دامپزشکی استان تهران افتاده و او را خانه‌نشین کرده است.

۴۵ روز پیش بدون اینکه متوجه شوم، مبتلا به تب مالت شدم

«دکتر سیروس نامی» فارغ‌التحصیل سال 76 دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه و با حدود ۲۲ سال سابقه کار در مراکز مایه‌کوبی، در گفت‌وگو با حکیم مهر، با بیان اینکه شغل اصلی من فعالیت در مرکز مایه‌کوبی است و واکسیناتور دام‌های منطقه ورامین، قرچک و پیشوا هستم، در توضیح روز حادثه می‌گوید: «از ابتدای سال تا این لحظه حدود ۸ تا ۹ طرح خرید خدمت را با حدود ۷ نفر مایه‌کوب انجام دادیم که یکی از موارد آن واکسن بروسلوز دام سبک یعنی گوسفند و بز بود. همانطور که می‌دانید گوسفندان ما معمولا به صورت عشایری هستند و دامداری‌های آنها خیلی مرتب و در شرایط ایده‌آل نیست. حدود ۴۵ روز پیش به محلی رفتیم که موقعیت فیزیکی آن خیلی بد بود و واکسیناتور ما همکاری نمی‌کرد و راضی نبود و از خطرات احتمالی آن می‌ترسید. لذا خود من مجبور شدم به دلیل پوشش‌دهی کامل منطقه، شخصا اقدام به مایه‌کوبی کنم.»

وی ادامه می‌دهد: «متاسفانه وضعیت به شدت نامطلوب بود و من در حین مایه‌کوبی در آن دامداری، در تماس مستقیم با دام درگیر بیماری بودم و همانجا بدون آن که متوجه شوم، مبتلا به بیماری شدم. از حدود یک ماه پیش، احساس ضعف، درد و ناتوانی در من شروع شد. در ابتدا تصور می‌کردم که آنفلوانزا باشد. اما بیماری با درمان‌های آنفلوانزا بهبود نیافت و مجبور شدم به یک متخصص عفونی مراجعه کنم و تست بروسلوز و تب مالت انجام دهم. بعد از انجام تست متوجه شدم که به شدت درگیر بیماری تب مالت شده‌ام و در همان بیمارستان به مدت هفت روز بستری شدم.»

دامپزشکی در تامین هزینه‌های درمان هیچ حمایتی نکرد

دکتر نامی می‌افزاید: «وضعیت آن قدر شدید شده بود که طحال و مغز استخوان من درگیر شده بود. از حدود یک ماه پیش درحال انجام استراحت هستم و دیروز و امروز کمی بهتر شدم. متاسفانه اداره دامپزشکی در بحث هزینه‌های بیمارستان هیچ حمایتی از من نکرد و فقط چند تن از دوستان نزدیک من تماس گرفتند و احوال‌پرسی کردند. البته از آنجا که خودم تحت پوشش بیمه تکمیلی بودم، نصف مبلغ آن از طریق بیمه تکمیلی پرداخت شد اما اداره دامپزشکی و سازمان تامین اجتماعی هیچ کمکی نکردند.»

بارها درخواست سختی کار برای مراکز مایه‌کوبی دادیم

این اتفاق و رنج یک ماهه باعث شد تا دکتر نامی یک بار دیگر به یاد مشکلات مراکز مایه‌کوبی بیفتد و به حکیم مهر بگوید: «ما بارها به آقایان تصمیم‌گیر یادآوری کردیم که این موارد برای دامپزشک و واکسیناتور خیلی خطرساز هستند و درخواست سختی کار دادیم اما قبول نکردند. متاسفانه مراکز مایه کوبی مستقیما در ارتباط با دام قرار دارند و بیماری‌هایی مثل CCHF، تب مالت، تب کریمه کنگو و سایر بیماری‌هایی که بین انسان و دام مشترک هستند، در انتظار این افراد است اما هیچ زمان برای این شغل، سختی کار در نظر نمی‌گیرند.»

تامین اجتماعی فقط پول می‌گیرد و حمایت نمی‌کند

وی از رنج دیگری به نام بیمه نام می‌برد و تصریح می‌کند: «در همین طرح‌های دولتی هم که انجام می‌دهیم، هر مبلغی را که سازمان دامپزشکی با ما قرارداد ببندد، حدود 16 و 7 دهم درصد آن را بیمه می‌گیرد، اما در ازای آن کوچک‌ترین خدمتی ارائه نمی‌کند. مثلا در همین بیماری اخیر من حدود 24 میلیون تومان در بیمارستان هزینه کردم که تامین اجتماعی حتی یک ریال هم پرداخت نکرد. در صورتی که در همان قراردادی که ما با بیمه تامین اجتماعی می‌بندیم، بابت بیمه پرسنل از ما کسر می‌شود. در واقع اگر صد میلیون تومان قرارداد داشته باشیم، بیمه قریب به 17 میلیون تومان از ما می‌گیرد و هیچ امتیازی هم به ما نمی‌دهد. ما درگیر می‌شویم و یک ماه در خانه و بیمارستان از کار و زندگی می‌مانیم و بیمه هیچ‌گونه مزایایی برای ما ندارد.»

غیر از خودم، سه نفر دیگر از پرسنل درگیر این بیماری شدند

رئیس انجمن مایه‌کوبی استان تهران خطاب به سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی درخواست می‌کند برای افرادی که ناچار هستند به صورت مستقیم با دام در ارتباط باشند، شرایط ویژه‌تری را قائل شوند: «غیر از خودم، سه نفر دیگر از پرسنل مایه‌کوب من در سال‌های گذشته درگیر همین بیماری شدند. این بیماری غیرقابل بهبود است و تا آخر عمر با بیماران می‌ماند. ممکن است که فرد امسال آنتی‌بیوتیک مصرف کند و بهتر شود اما دو سال دیگر دوباره عود می‌کند. لذا باید سختی کار در نظر گرفته شود یا حداقل بیمه‌ای که بابت قرارداد از ما می‌گیرند، کارآمد باشد، درصورتی که الان به هیچ دردی نمی‌خورد. کمااینکه قبلا اتفاق افتاده که دست پرسنل ما در حین کار، آسیب دیده است. ما به بیمه مراجعه کردیم و گفتند که همان لحظه باید به ما خبر می‌دادید که ما به آنجا می‌آمدیم و بازرس ما صحنه را می‌دید تا برای شما جبران خسارت کنیم. درصورتی که وقتی سانحه‌ای پیش می‌آید، اولین و عاقلانه‌ترین کار این است که ما به مراکز درمانی مراجعه کنیم، نه اینکه بمانیم تا بازرس بیمه بیاید و ببیند که چنین اتفاقی افتاده یا نه.»

وی ادامه می‌دهد: «همچنین بارها خواسته‌ایم که برای بیماری‌های مشترکی مثل شاربن، بروسلوز و..، حداقل قیمت و دستمزد را نسبت به واکسن‌های دیگر یک مقدار بالاتر ببرید که واکسیناتور به این کار راغب باشد، چون ریسک کار خیلی بالاست. با این وضعیت واکسیناتور به حرف ما گوش نمی‌دهد و با خود می‌گوید چرا باید به خاطر 20 راس گوسفند به جایی بروم که بابت هر کدام دو هزار تومان درنظر بگیرند و حق‌الزحمه نهایی من 40 هزار تومان شود. چرا باید با این مبلغ جان خودم را به خطر بیندازم؟ البته امسال قانونی تصویب شده که بابت واکسن بروسلوز، 40 درصد بیشتر از تعرفه معمول سایر واکسن‌ها پرداخت شود، اما آن هم عملی نشده است و طبق همان تعرفه پرداخت می‌شود.»

دکتر نامی تصریح می‌کند: «عدم رغبت واکسیناتورها به انجام واکسن بروسلوز در حالی اتفاق افتاده که بیماری بروسلوز یک بیماری مشترک است که ما باید حتما از آن جلوگیری کنیم، چون خطرات انسانی دارد. وقتی گله‌های گوسفندی درگیر شدند، خود دامدار هم به دلیل اینکه به شکل مستقیم از شیر و لبنیات او استفاده می‌کند، درگیر می‌شود. عرضه همین شیر و لبنیات در فروشگاه‌های لبنیات محلی باعث می‌شود که درگیری بیماری بروسلوز در جامعه انسانی بالا برود که متاسفانه همین اتفاق افتاده است و آمارهای وزارت بهداشت حکایت از این دارد که بیماری در این چند سال بیشتر شده است.»

مراکز واکسیناسیون وابسته، همه چیز را خراب کرده‌اند

وی ضمن انتقاد از اینکه مراکز مایه‌کوبی در سال‌های اخیر مورد اجحاف زیادی قرار گرفتند، می‌گوید: «طبق قانون، مرکز مایه‌کوبی به صورت مستقل تعریف شده است. اما سازمان دامپزشکی در دو سال گذشته ویرایش را عوض کرده و حق واکسیناسیون مراکز مایه‌کوبی را به صورت غیرقانونی به کلینیک‌های دامپزشکی واگذار کرده است. متاسفانه از آنجا که این مراکز نیرو ندارند، به فروش واکسن روی آورده‌اند، در صورتی که قانون، پنج مقوله آزمایشگاه دامپزشکی، مرکز مایه‌کوبی، کلینیک، داروخانه و بیمارستان را به صورت جداگانه تعریف کرده است. این در حالی است که سازمان دامپزشکی طی دو سال گذشته، به صورت زیرنویس در پروانه کلینیک‌ها آورده که این مراکز مجاز به انجام مایه‌کوبی هم هستند.»

دکتر نامی ادامه می‌دهد: «این سیاست باعث شده که مراکز مایه‌کوبی به شدت در معرض نابودی قرار گیرند، چون تعداد کلینیک‌ها خیلی بالاست و هرکس با کمترین تجهیزات، درخواست مرکز مایه‌‌کوبی وابسته می‌کند. این مراکز مایه‌کوبی وابسته وجهه قانونی ندارند و باعث شده‌اند که مراکز مایه‌کوبی به تدریج به سمت تعطیلی پیش روند و دیگر آن حس و حالی را که واکسیناتورها قبلا در حوزه پیشگیری داشتند و نظارت می‌کردند و برای واکسیناسیون به دنبال دام‌های روستاها می‌افتادند، نداشته باشند.»

وی اظهار می‌کند: «دادن مجوز به کلینیک‌ها برای کار واکسیناسیون، علاوه بر خراب کردن کار ما، کار سازمان را هم دچار مشکل می‌کند، چون با این روند هیچ آمار و اطلاع دقیقی از واکسیناسیون در دست نیست. مراکز واکسیناسیون مستقل هم قدم به تعطیلی گذاشتند چون می‌بینند که دیگر کار برای آنها صرفه اقتصادی ندارد، چون خود دامدار می‌تواند واکسن را از یک کلینیک تهیه کند دیگر هزینه تزریق هم نمی‌دهد. همین روند اشتباه باعث ایجاد بقایای مواد بیولوژیک در جامعه می‌شود. چون باقی‌مانده امحا نشده و در محیط رهاسازی می‌شود و خود این مساله، خطرات زیادی را برای جامعه دامی و انسانی به بار می‌آورد.»

 


انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
6
8
من مرکز مایه کوبی وابسته بیش از 15 سال است که دارم و من و واکسیناتورم هم به همین بیماری بروسلوز دچار شده و رنج آن را درک میکنیم.در مورد حق بیمه زوری پرداختی به بیمه تامین اجتماعی بدون هیچ خدمت و سابقه بیمه ای هم از این پول حرامتر نیست که دارند از ما میگیرند و باره این مطلب را گفته ایم که این پول حداقلی که بابت طرح میدهید دیگر در همین بخش دامپزشک و کاردان تزریق شود و نه بدون هیچ فایده و عملکردی 17 درصد بیمه بگیرد.اما در مورد آخری که فرمودید مراکز وابسته کار را خراب کرده اند با اطمینان عرض میکنم که عکس این مطلب صادق است و مراکز مستقل شدهاند فروشندگان واکسن به دامدار خصوصا و مرغدار در کنارش هم کمی کار واکسیناسیون میکنند.انشالله به زودی بهبودی حاصل شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
دوست عزیز مرکز وابسته که ۱۵ سال سابقه فعالیت دارید میدونی شما دو پروانه فعالیت دارین مثل کارمند اداره ای که در دو اداره خدمت کند ‌.کمی به فکر فارغ التحصیلان دامپزشکی باشیم با وجود این همه دامپزشک بیکار درست نیست جای دو نفر فعالیت داری .
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
4
3
به عنوان کسی که ۱۵ سال مرکز مایه کوبی دامی دارم کاملاً با صحبت‌های جناب دکتر نامی موافقم . تعرفه های پایین و بعضاً دستوری از طرف ادارات کل برای مراکز و واکسیناتور ها هیچ رغبتی نذاشته ... سختی کار دو چندان ... مراکز وابسته که کار درمانی در کنار پیشگیری انجام میدهند کاملاً غیر قانونی و غیر بهداشتی است ... مراکز مایه کوبی بالاخص دامی در دستورالعمل های سازمان و قانون افزایش بهره وری مستقلاً اشاره شدن و باید مجوز مستقل داشته باشند ... مراکز مایه کوبی طیور هم از اینتگریشن‌ها ضربه خوردن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
اتفاقا منطقی ترش اینه که کسی که کار درمان انجام میده با توجه به تسلط به بیماری و اپیدمی بیماری های مختلف راحتتر و بهتر در مساله پیشگیری هم عمل میکنند.
ناشناس
| Germany |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
بنظر شما ابزار اصلی درمانگر بعد از مهارت های درمانی ، دارو است یا واکسن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
1
4
باآرزوی سلامنی کامل برای دکترنامی عزیز
متاسفانه سیاستهای غلط سازمان دامپزشکی بویژه طی دوسال اخیرواجرای طرح های به اصطلاح جهادی مشکلات زیادی برای قشر زحمت کش وبی ادعای واکسیناتور ومراکز مایه کوبی ایجاد کرده است وقتی ......... درمورد اجرای طرح ها به هر شکلی صحبت میکردآیافکر خطراتی که برای مجریان این طرح ها وجود دارد بود آیا بایک شرکت بیمه برای پوشش بیمه ای این قشر زحمت کش درزمان اجرای طرح ها فراردادی منعقد کرده بود .....................
نجابت_ فارس
|
Germany
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
0
0
جانا سخن از زبان ما می گویی
درود
دکتر نامی عزیز
امیدوارم هر چه سریعتر بهبودی حاصل شود و مشکلات مراکز واکسیناسیون کشور با زحمات شما، همکاران و درایت ریاست جدید سازمان محترم دامپزشکی کشور سامان گیرد.

به امید روزهای بهتر
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
0
1
سلام.
همکار گرامی در پناه ایزدمنان ،سلامتی شما را آرزومندیم.
رامین خواجه زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
0
0
برای دوست عزیز و زحمتکش جناب دکتر نامی آرزوی سلامتی روزافزون دارم
محمد سدیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
0
4
درود به دوستان و همکاران عزیز... در طرحهای مایه کوبی دامپزشکی؛
مبلغ دریافتی تامین اجتماعی بابت مفاصا حساب ۱۱.۳ درصد از مبلغ کل پیمان میباشد که در صورت عدم ارسال لیست بیمه کارکنان قرار داد ، معادل ۱۰ درصد آن ۱۱۰۳ درصد هم به عنوان جریمه از شما دریافت خواهد شد به بیان ساده تر ، هم تازیانه خوردید و هم پیاز و هم جریمه دادید. اگر خدای ناکرده دراین بین هم از دماغ مایه کوبی خونی بریزد و شاکی پیدا شود، برای شبکه دامپزشکی به عنوان کارفرما و مدیر مرکز مایه کوبی به عنوان پیمانکار دردسر درست میشود که چرا کارگر پیمان بیمه نشده. پس دوستان لطفا اول قرارداد یک نسخه به تامین اجتماعی ببرید و شماره پیمان بگیرید و ماه به ماه لیست بیمه کارکنان را پرداخت نمایید و همه این مبالغ در پایان از مفاصا حساب کسر خواهد شد و زیان نمیکنید. مفاصا حساب خیلی هم چیز خوبی است پس قراردادتان را زمان بندی و متعادل کنید و از مزایای آن بهره ببرید. این از این ..اما برای دوستانی که شرایط و توان بیمه تامین اجتماعی را در حال حاضر ندارند عرض کنم که صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر برای اعضای سازمان نظام دامپزشکی هم قابل استفاده میباشد و برای عضویت در این بیمه میتوانید با کارت نظام و مدارک شخصی به دفاتر مستقر در بخشداری خود مراجعه کنید. دوستان گرامی هیچ زمانی بدون بیمه نباشید.
من خودم سالهای زیادی بدون پرداخت از جیب و با استفاده از لیست پیمان و مفاصا حساب بیمه کامل بودم.
اگر دوستان پرسشی داشتند با شماره ۰۹۱۵۳۶۹۱۷۱۳ در خدمتشان هستم ، ساعت ۶ الی۲۱
یک ریال از پول مفاصا حساب را هدر ندهید.
در پناه مهر یزدان پاک باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
در صورت درست و مستند بودن حرفتان، این تنها حرف دلسوزانه و عام المنفعه ای است که در این چند سال منتشر شده، گویا خیلی سرما کلاه رفته، از طرف نظام و سازمان هم که هیچ ارشادی صورت نگرفته، افسوس و صد افسوس.
سدیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
0
0
ببخشید یادم رفت! برای آقای دکتر نامی و همه دوستان آرزوی تندرستی و بهروزی دارم، امیدوارم هرچه زودتر بهبود یابید.
فرهاد جدیری
|
Finland
|
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
2
2
با سلام خدمت آقای دکتر و آرزوی سلامتی برای ایشان ،بنده حدود 16سال مرکز مایه کوبی وابسته دارم که مرکز اینجانب با سه واکسیناتور فقط واکسن دامی کار میکنیم به نظر اینجانب طرح مرکز مایه کوبی مستقل کار بیهوده‌ای بوده چون عملا دکتر دامپزشک کار انتقال واکسن به واکسیناتور و اغلب فروش واکسن میکند و لزومی ندارد که کار واکسیناتور را انجام بده لذا مسئول مرکز مایه کوبی مستقل در واقع خلع سلاح میشه نه کار طبابتو می‌کنه لذا کلنسین همراه با مرکز مایه کوبی و واکسیناتور فعال لازمه کار دامپزشکیه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
ضمن تشکر
دوست عزیز ملاک درست یا غلط بودن امور،
قانون است.

قانون، سازمان و نظام را مکلف به صدور پروانه مجزا برای داروخانه، مراکز واکسیناسیون، مراکز درمانی و..
کرده است اگر قرار بود امتیازی برای تشویق درمانگر داده شود بهتر بود به درمانگر دارو داده شود نه واکسن.
تجمیع پیشگیری و درمان قانونا و از نظر بیوسکیوریتی تخلفی است که نیاز به اصلاح دارد.
البته که داروخانه ها با فروش دارو باعث تضعیف کلینسین های عزیز شده اند
اشکال اصلی کار عدم توجه کافی به نسخه است دو سه دهه مسیر اشتباه نیاز به اصلاح دارد
از نظر قوانین و...همانگونه که داروخانه ها پروانه مستقل دارند مرکز واکسیناسیون هم نیاز به پروانه (نه مجوز) جدای از درمان دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
جناب جدیری با سلام خدمت شما صدور پروانه وابسته در مناطق کم برخوردار و جهت تشویق و همچنین طرح‌های دولتی صادر شد واقعا غیر منطقی هست دکتر برای خود نسخه پیچی کند مراکز وابسته از دو محل کسب درآمد مالی دارن و اینکه یکی از پروانه ها را از دست بدن درآمدشون کمتر و انحصار آنها شکسته میشه.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
0
1
متاسفانه از منظرِ
برخی از معاونین مدیریت باقی مانده قبلی سازمان دامپزشکی ،
درمان بر پیشگیری اولویت دارد این موضوع یکی از اشتباهات مسیر پیش روست
امیدواریم هرچه زودتر و قبل از از بین رفت کامل مراکز واکسیناسیون کشور ، مسیر راه اصلاح گردد.
دكتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
0
2
ان شاالله با حضور و درايت جناب آقاي دكتر نوروزي باز شاهد تقويت مراكز مستقل و كاهش مجوزهاي يك خطي براي فروش واكسن توسط درمانگاه هاي دامپزشكي باشيم.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
2
2
با آرزوی سلامتی برای دکتر نامی عزیز.بله، هیچ گاه پیشگیری و درمان با هم جمع نمی‌شوند و در اکثر استان ها مراکز وابسته فقط مبادرت به فروش واکسن میکنند نه امر مایه کوبی. و در مورد مبلغی که بیمه از قرارداد ها کسر میکند با توجه به تعرفه پایین واکسیناسیون ۱۷ درصد مبلغ زیادی است. ای کاش نظام و سازمان دامپزشکی با تامین اجتماعی جهت کاهش این درصد بالا مکاتبه میکردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
حق با شناست. در پزشکی هم همینطور است.
در واکسیناسیون عمومی کرونا آیا کسی به درمانگاه یا بیمارستان مراجعه می کرد؟!! در دوران کرونا مکانهایی بدور از مراکز درمانی و بیمارستان اعلام می شد و واکسیناسیون کرونا در آنجا انجام می شد.
حتی مراکز بهداشتی شهرستانها که عمدتا به امور پیشگیری و سم پاشی و واکسیناسیون مبادرت می کنند از بیمارستانها و درمانگاه ها کاملا جدا هستند چرا که مراکز درمانی پزشکی و دامپزشکی محل مراجعه بیمار و آلودا است...و ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
1
1
با آرزوی سلامتی برای دکتر نامی انشالله با پیگیری ایشون پروانه مراکز مایه کوبی وابسته به درمانگاه و یا مرکز مایه مستقل تبدیل گردد و همچنین مسئولین فنی مرغداریها در امور درمان و یا واکسن دخالتی نداشته باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
0
2
نظام دامپزشکی باید ازاعضای خود پشتیبانی کنه.اینکه فقط حق عضویت بگیره وکلاسهای هزینه دار بی فایده بزاره که معنی نداره ازالان هم دنبال رای گیری و ابقا هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
کلاس های هزینه دار بی فایدرو خوب اومدی
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
1
1
بطور قطع درمان با پیشگری متضاد است
هر چه پیشگیری و واکسیناسیون بهتر و کاملتر انجام شود بیماری کمتر خواهد بود
نظر شما
ادامه