کد خبر: ۷۶۸۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: حضور سگ‌های بدون صاحب و ولگرد به یکی از معضلات زیست محیطی شهروندان تهرانی تبدیل شده که علاوه بر ایجاد آلودگی و بیماری‌های مختلف و صدای ناهنجار موجب رعب و وحشت برخی شهروندان به ویژه کودکان می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، براساس برآورد سازمان بهداشت جهانی حدود ۲۰۰ میلیون سگ ولگرد در دنیا وجود دارد، بیش از ۵۵ هزار انسان هر سال براثر بیماری هاری می‌میرند و ۱۵ میلیون نفر نیز واکسن هاری دریافت می‌کنند، اما وضعیت این سگ‌های بدون صاحب در کشور ما چگونه است؟

براساس آمارهای سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران، شکایت‌ها درخصوص سگ‌های بدون صاحب به مرور کمتر شده، اما نمی‌توان فقط گزارش های مردمی را ملاک سنجش قرارداد.

مدیر کنترل جانوران شهری سازمان مدیریت پسماند در همین خصوص به خبرنگار ایرنا می گوید: ممکن است با دیدن یک سگ در یک منطقه چند نفر به سامانه ۱۳۷ زنگ بزنند همان طور که برعکس آن هم امکان دارد که سگ بلاصاحبی در محدوده ای باشد اما کسی تماس نگیرد از این رو ملاک سنجش تنها تماس‌های دریافتی سامانه ۱۳۷ نیست.

«داوود گودرزی» اظهار کرد: مشاهدات میدانی تیم های ارزیابی درواقع در اولویت بیشتری قرار دارد گرچه پیام های مردمی هم به طور مستمر ارزیابی، راستی آزمایی و رسیدگی می شود.

وی با تاکید مجدد بر بازدیدهای میدانی اضافه می‌کند: بازدیدها نشان می دهد حضور سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده است.

بر سر راه جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب جه مشکلات و موانعی است؟

سختی و مشکلات جمع‌آوری سگ‌ های بلاصاحب با وجود افرادی که خود را به ظاهر حامی حیوانات معرفی می‌کنند دو چندان می‌شود.

یک کارشناس کنترل حیوانات شهری سازمان مدیریت پسماند این افراد را به «حامی‌نما» تشبیه کرده و در این خصوص بیان می‌کند: حامیان واقعی حیوانات کاملاً شناخته‌ شده هستند و به‌ صورت مستقیم با ما در ارتباط‌ هستند. برخی از مردم تصور می‌کنند که با غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب در اطراف بوستان‌ها می‌توانند در فضایی که برای استفاده عموم است از آن‌ها نگهداری کنند. در حقیقت همین افراد هستند که در روند جمع‌آوری سگ‌ های ولگرد اختلال ایجاد کرده و با فراری دادن آن‌ها مانع فعالیت گشت‌های زنده‌ گیری شهرداری می‌ شوند.

اکبریان با اشاره به فراوانی شکایت‌ ها از طریق سامانه ۱۳۷ درخصوص حضور سگ‌ های بلاصاحب اظهار می‌کند: واحد های زنده گیری در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران فعالیت می‌کنند به طوری که ۱۰ گروه زنده‌ گیری با همراهی متخصصان این حوزه مشغول جمع‌آوری این سگ‌ های در سطح شهر تهران هستند.

وی همچنین به دیگر مشکلات جمع‌آوری سگ‌های بی‌ صاحب اشاره کرده و می‌گوید: برخی مناطق مانند مناطق ۱، ۲، ۴، ۵، ۱۵، ۱۸، ۱۹، ۲۰،۲۱و ۲۲ به دلیل شرایط جغرافیای خاص و برخورداری از نقاط حاشیه‌ای و حریم، بیشترین تعداد سگ‌های بلا صاحب را دارند. جمع‌آوری در این نقاط دشواری‌های خاص خودش را دارد.

جزییات طرح زنده‌گیری سگ‌ها

طرح‌ های زنده‌گیری معمولا از صبح خیلی زود شروع می‌شود و اگر با مزاحمت‌های افراد به ظاهر حامی حیوانات مواجه نشود منجر به جمع‌آوری حدود روزانه ۵۰ تا ۶۰ قلاده سگ خواهد شد.

اکبریان در خصوص روند زنده‌گیری توضیح می‌دهد: پس از دریافت تماس از سامانه ۱۳۷ عملیات را در مناطق مختلف پایتخت آغاز می‌کنیم. در مرحله اول محل تجمع سگ‌ ها شناسایی شده و سپس به وسیله داروی بیهوشی سگ ها نیمه هوشیار خواهند شد در نهایت به پناهگاه آرادکوه که حدود ۱۱ هزار مترمربع وسعت دارد منتقل می‌شوند.

وی در ادامه با توضیح اتفاقات پس از انتقال سگ‌ ها و ادامه می‌دهد: بعد از ورود به پناهگاه آرادکوه روند غربالگری آغاز می‌شود. سگ‌های نر، ماده و توله از یکدیگر جدا شده و تحت معاینات دقیق دامپزشک قرار می‌گیرند. در صورت وجود بیماری در قفس‌های جداگانه نگهداری می‌شوند تا روند درمان روی آن‌ها صورت گیرد. اگر در سلامت کامل بودند در قفس‌های نرو ماده نگهداری می‌شوند.

کاهش آمار تماس‌های سامانه ۱۳۷ با موضوع سگ‌های بلاصاحب

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از شرکت پسماند شهر تهران آمار جمع‌ آوری سگ‌ های بلاصاحب در ۶ ماه نخست سال حدود ۹ هزار قلاده در شهر بوده است.

کارشناس کنترل حیوانات شهری سازمان مدیریت پسماند آمار جمع‌آوری سگ‌ های بلا صاحب در مورد آمارهای شکایت و تماس با سامانه ۱۳۷ هم اعلام می‌کند: این آمار شهریور امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۴۴ درصد کاهش داشته چرا که علاوه بر جمع‌آوری مستمر سگ‌ ها از واگذاری بدون ضابطه آن‌ها هم جلوگیری شده با ساماندهی سگ‌ ها علاوه بر اینکه از انتقال بیماری‌های آن‌ به انسان جلوگیری می‌شود امنیت بیشتری برای شهروندان فراهم خواهد شد.

وی تاکید می کند: سگ‌ های انتقال یافته به آرادکوه می‌توانند توسط اشخاص حقیقی و بدون پرداخت هزینه به سرپرستی گرفته شوند و برای نگهبانی درباغ ها مورد استفاده قرار بگیرند.

به گزارش ایرنا، موضوع سگ های ولگرد یکی از مطالبات جدی شهروندان است و مدیریت شهری تلاش دارد با طرح و اقدامات مناسب این مشکل زیست محیطی شهروندان تهرانی را برطرف کند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
0
با داروی بیهوشی یا خفتگیر؟؟
پیمانکار محترم برای درامد زایی بیشتر روزانه چنتاییشون و فراری میده که امار روز بعد کم نشه
انسانم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
0
1
حاشا به وجود آدم نماهایی که حتی درست درباره موجوداتی که مخلوق خدا هستند بلد نیست صحبت کنه . ولگرد واژه بی اصل و نصبانه ای هست درباره موجودی که خدا خلق کرده و چه بسا بیشتر از آدم نماها حق زندگی داره .
با خفت گیری که به چشم شاهد بودم روزای زندگیم سیاه شده فقط چون طرف حساب شهرداری بی اصالت هست و نتونستم کاری کنم . ننگ بر شمایی که از مادر زاده شدین تا حق زندگی و احترام رو از موجودی زنده بگیرین و لقب ولگرد و . . . بهشون بدین .
نظر شما
ادامه