کد خبر: ۷۶۸۹

حکیم مهر - در حالی که میزان تولید و عرضه تخم مرغ به تعادل رسیده و اکنون تخم مرغ به اندازه کافی در کشور وجود دارد، واردات از کشور ترکیه همچنان ادامه دارد.

رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران با اعلام این مطلب گفت: در حالی که حجم تولید تخم مرغ کشور به میزان تقاضا رسیده است، واردات تخم مرغ از کشور ترکیه همچنان ادامه دارد.

دکتر ناصر نبی پور افزود: به دلیل بروز آنفلوآنزای پرندگان واحدهای مرغ تخمگذار و معدوم شدن 20 درصد از گله تولید، قیمت تخم مرغ از اردیبهشت ماه سال جاری روند صعودی به خود گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه هرساله در فصل تابستان قیمت تخم مرغ کاهش پیدا می کرد، به علت کمبود تولید قیمت آن افزایش یافت و واردات از کشور ترکیه فزونی گرفت، اما بر اساس پیش بینیها با بهبود تولید و افزایش جوجه ریزی مرغهای تخمگذار، بازار تخم مرغ در اواخر آذرماه و ابتدای دی به تعادل کامل رسیده و نیازی به واردات تخم مرغ نیست.

نبی پور ادامه داد: این در حالیست که واردات تخم مرغ از کشور ترکیه بدون محدودیت همچنان ادامه دارد.

وجود رانت ارزی در بازار تخم مرغ؟

فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در حالی که قیمت هر کارتن تخم مرغ تولید ایران 27 هزار تومان برآورد شده است، تخم مرغ وارداتی از کشور ترکیه با قیمتی بالاتر از 30 هزار تومان به کشور وارد می شود که این به معنای وجود رانت ارزی در بازار تخم مرغ است.

وی یادآور شد: نوسانات قیمت دلار بر محصولات کشاورزی و قیمتهای تمام شده کالاهای وارداتی موثر بوده و حریص بودن عده ای برای واردات نشان می دهد که رانتهای ارزی در کشور وجود دارد.

نبی پور تاکید کرد: به نظر می رسد عده ای که احساس وطن پرستی ندارند و تولیدکنندگان کشور را در نظر نمی گیرند، با دسترسی به ارز یکهزار و 40 تا یکهزار و 60 تومان، سرمایه این مملکت را بی جهت هزینه کرده و تولید را متضرر می کنند.

 

 

نظر شما
ادامه