کد خبر: ۷۷۰۳۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مهدی تنگستانی» افزود: اگر به هر دلیلی حقوق دکتر دامپزشک در آن ماه واریز نشود، از فعالیت آن شرکت جلوگیری و ادامه فعالیت آن را به مجوز مسئول فنی بهداشتی منوط می‌کنیم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ چند روز پیش خبری در یکی از سایت‌های محلی بوشهر منتشر شد که در آن ادعا گردید چندسالی است که میگوی صادراتی به کشور چین به‌دلیل آلودگی محصولات صادرشده برگشت داده می‌شود و اخیرا این اتفاق برای شش کانتیر میگو رخ داده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در گفت‌وگو با حکیم مهر، ضمن تکذیب این خبر، می‌گوید: «در تمام مراحل تولید میگو از مراکز تکثیر گرفته تا انتهای کار، دامپزشک حضور دارد. دامپزشک تایید سلامت مولد و لارو را انجام می‌دهد و این لارو با گواهی حمل قرنطینه به مراکز پرورش می‌رود. در مراکز پرورش نیز در تمام طول این 120 روز، دکتر مستقر در سایت وجود دارد و به صورت مستمر وضعیت سلامتی و بیماری‌های میگو را رصد و پایش می‌کند.»

«دکتر مهدی تنگستانی» تصریح می‌کند: «ما صاحبان یا مالکان کارخانه‌های عمل‌آوری را ملزم کردیم که به بانک بروند و یک تعهدنامه و نامه برای ما بگیرند که به بانک اجازه می‌دهند که هر ماه مبلغ قرارداد را از حساب آن شرکت بردارد و به حساب دکتر دامپزشک بریزد. اگر به هر دلیل ممکن، حقوق آن دکتر دامپزشک در آن ماه واریز نشود، او به دامپزشکی و نظام دامپزشکی اطلاع می‌دهد و ما به خاطر حمایت از این عزیزان، از فعالیت آن شرکت جلوگیری و ادامه فعالیت آن را به مجوز مسئول فنی بهداشتی منوط می‌کنیم که باید در مراکز تکثیر و حتی سایت‌ها حضور داشته باشد و حتما حقوق مادی و معنوی او پرداخت شود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ماجرای برگشت کانتینرهای میگو از چین چیست؟

این خبر کاملا کذب، غیرکارشناسی و غیرمستند است. بر اساس قانون و برمبنای وظیفه‌ای که بر عهده سازمان دامپزشکی است، تضمین سلامت و تایید فراورده‌های خام دامی به عهده این سازمان و به تبع آن بر عهده اداره کل دامپزشکی استان بوشهر است. ما امسال در حدود 11500 تن محصول میگو در قالب 556 محموله به 23 کشور دنیا صادر کرده‌ایم و خوشبختانه تمام محموله‌های صادر شده مورد تایید قرار گرفته و در حال حاضر در کشورهای مقصد به مصرف می‌رسد. در واقع نه تنها از چین بلکه از هیچ یک از آن 23 کشوری که صادرات انجام دادیم، هیچ‌گونه محموله برگشتی نداشتیم. معلوم نیست که این خبر بر اساس کدام مستند و گفته در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شده است.

حکیم مهر: به طور کلی وضعیت صادرات محصولات در استان بوشهر چطور است؟

ما در استان بوشهر 24 شرکت داریم که کد اتحادیه اروپا دارند. همچنین 21 شرکت فراوری و عمل‌آوری داریم که کد صادرات به چین و هفت شرکت کد صادرات به روسیه دارند. همه این شرکت‌ها که کد گرفتند، توسط اتحادیه اروپا و دامپزشکی چین و روسیه از نزدیک مورد ارزیابی و ممیزی قرار گرفتند. درواقع تمام محموله‌هایی که به سمت سایر کشورها می‌رود، باید با کد اتحادیه اروپا، چین یا روسیه برود و بستگی به آن کشور دارد که کدام یک از این مجوزها را بخواهد.

در بحث میگو فرایند کار به این صورت است که مراکز تکثیر، مولدین ما هستند و بچه میگو در آنجا تولید می‌شود و به سمت مزارع می‌رود، در مزارع سرد پرورش داده می‌شود و میگو به سن بلوغ، سن برداشت و وزن برداشت می‌رسد و به شرکت‌های عمل‌آوری می‌آید. در تمام این مراحل از مراکز تکثیر گرفته تا انتهای کار، دامپزشک حضور دارد. دامپزشک تایید سلامت مولد و لارو را انجام می‌دهد و این لارو با گواهی حمل قرنطینه به مراکز پرورش می‌رود. در مراکز پرورش نیز در طول این 120 روز، دکتر مستقر در سایت وجود دارد و به صورت مستمر وضعیت سلامتی و بیماری‌های میگو را رصد و پایش می‌کند.

در هنگام برداشت نیز همان دکتر دامپزشک با مجوز قرنطینه به مراکز عمل‌آوری در کارخانه‌ها یا عمل‌آوری‌های در سطح استان می‌رود و به‌عنوان مسئول فنی بهداشتی روند فراوری بسته‌بندی ذخیره در سردخانه‌ها را تحت کنترل دارد، به صورت مرتب چک می‌کند و گزارش روزانه دارد و مستند هست. یعنی مستندات وجود دارد و برای صادرات هم ما براساس دستورالعمل همان کشور مقصد، آزمایش‌های لازم از لحاظ سلامتی و هر چیزی که برای آن مهم است را در آزمایشگاه خود اداره کل دامپزشکی و دو آزمایشگاه همکار در بخش خصوصی، انجام می‌دهیم و بار را به آن کشور صادر می‌کنیم. تاکنون نیز هیچ محموله‌ای برگشت داده نشده و همه محموله‌هایی که فرستادیم از لحاظ کیفیت و سلامت مورد تایید بوده و در کشورها تخلیه شده و ما هیچ بار برگشتی نداشتیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، با بخش خصوصی دامپزشکی در استان چقدر تعامل دارید؟

تمام این روندی که عرض کردم در بخش خصوصی و از طریق مسئولین فنی بهداشتی انجام می‌شود. یعنی همه این مراحلی که ما در خصوص حضور دکتر دامپزشک در مراکز تکثیر، سایت‌ها و عمل‌آوری‌ها داریم، از طریق فعالیت دکترهای بخش خصوصی استفاده می‌کنیم و ارتباط تنگاتنگی با آنها داریم. همه ساله قبل از شروع فصل، کلاس‌های آموزشی در بخش تکثیر داریم و از طریق نظام دامپزشکی کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم تا موارد یادآوری و بازآموزی شود.

حتی ما امسال از ظرفیت دکترهای بخش خصوصی در بحث تایید و کوپه‌بندی یا دادن مجوز به مراکز تکثیر و سایت‌های پرورش و عمل‌آوری‌ها استفاده می‌کنیم و از آنها کمک می‌گیریم تا خودشان در کار بیایند و به سیستم دولتی کمک کنند. خوشبختانه در استان بوشهر ارتباط بخش مسئولین فنی بهداشتی یا کارشناسان بخش خصوصی با بخش دولتی بسیار تنگاتنگ است و این مساله خیلی به ما کمک کرده و در بسیاری از مشکلاتی که شاید به دلیل نبود امکانات و نبود نیروی کافی با آنها مواجه بودیم، از این ظرفیت استفاده کردیم و خیلی به ما کمک شده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، آخرین وضعیت اجرای ماده 19 آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی در استان چگونه است؟ آیا نظارتی در این خصوص دارید؟

ما در استان بوشهر شاید به نوعی پیشرو در اجرای ماده 19 باشیم. این ادعا به واسطه حضور دکتر کوثری و مسئولیت ایشان در راس نظام دامپزشکی استان است. ما در بحث حمایت از حقوق و مزایا و تمام فعالیت‌های شغلی و مالی مسئولین فنی بهداشتی ارتباط تنگاتنگی با نظام دامپزشکی داریم. در استان اگر یک دامپزشک بخواهد در بخش خصوصی فعالیت کند، خود نظام دامپزشکی در راستای اجرای ماده 19، برخی مستندات تضمینی و حمایتی از شرکت‌های عمل‌آوری می‌گیرد. بالاخره کار حساس است و همکاران ما در بخش خصوصی، کارشناسان و دکترهای دامپزشکی که در آنجا کار می‌کنند، به‌عنوان نماینده دامپزشکی در این شرکت‌ها هستند.

حکیم مهر: چه تضمینی می‌گیرید؟

ما صاحبان یا مالکان کارخانه‌های عمل‌آوری را ملزم کردیم که به بانک بروند و یک تعهدنامه و نامه از بانک برای ما بگیرند که به بانک اجازه می‌دهند که هر ماه مبلغ قرارداد را از حساب آن شرکت بردارد و به حساب دکتر دامپزشک بریزد. اگر به هر دلیل ممکن، حقوق آن دکتر دامپزشک در آن ماه واریز نشود، او به دامپزشکی و نظام دامپزشکی اطلاع می‌دهد و ما به خاطر حمایت از این عزیزان، از فعالیت آن شرکت جلوگیری و ادامه فعالیت آن را به مجوز مسئول فنی بهداشتی منوط می‌کنیم که باید در مراکز تکثیر و حتی سایت‌ها حضور داشته باشد و حتما حقوق مادی و معنوی او پرداخت شود. در سایت‌های پرورش، نظام دامپزشکی پرداخت حقوق دکترهایی را که در بخش خصوصی کار می‌کنند، از طریق قراردادی که با اتحادیه پرورش و تکثیر بسته، تضمین می‌کند و بعد به این سایت‌ها و مراکز تکثیر دکتر می‌فرستد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

متاسفانه در بعضی از سایت‌های خبری هنوز جا نیفتاده که براساس قانون متولی تضمین و تایید سلامت فراورده‌های خام دامی، سازمان دامپزشکی کشور است و تنها مرجعی که می‌تواند این کار را انجام دهد، همین سازمان است. ما این تضمین را به همه مردم و مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات و فراورده‌های خام دامی می‌دهیم که نگران نباشند، کمااینکه سازمان دامپزشکی با تمام قدرت و براساس دستورالعمل‌هایی که دارد، کار تضمین و تایید سلامت این محموله‌ها را انجام‌می دهد و هم برای مصرف کنندگان و هم حمایت از تولید و صادرات فراورده‌های خام دامی جای نگرانی نیست.

درنهایت از دغدغه‌مندی حکیم مهر تشکر می‌کنم. اگر شما کنار ما نباشید و ما نتوانیم این مسائل را بیان کنیم، واقعا نمی‌توانیم به هدف خود برسیم. همه ما کار می کنیم تا جایگاه دامپزشک و دامپزشکی و کار بزرگی که دامپزشکان انجام می‌دهند، در میان مردم تببین شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
1
7
کاش این امر در سراسر کشور فراگیر بشه
پاسخ ها
سیاه پوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
راهکارجالبی است برای جلوگیری از تعدی کارفرما به حقوق مسئول بهداشتی
کاش این فراینددر تمامی استانها عملیاتی گردد!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
1
8
باید دکتر نوروزی به عنوان ریاست سازمان دامپزشکی کل کشور و دکتر زارعی به عنوان ریاست نظام دامپزشکی و نماینده انجمن ها یک جلسه ای تشکیل بدهند و ماده نوزده و هجده قانون رو با یک هماهنگی و سیستم یکپارچه در کشور اجرایی کنن. چند ماه دیگه دوباره سال جدید میشه و باید التماس کارفرما کنیم که با نصف تعرفه و با کلی منت تشریف بیاره قرارداد امضا کنه. تازه اگر بیاد. و نگه به سلامت و مسئولین محترم انتظار دارند مسئول فنی با این ارتباط مالی بین کارفرما و مسئول فنی ایرادات واحد رو هم به سازمان اطلاع بدهند. به والله قسم داره به مسئول فنی ظلم میشه ترو خدا به داد ما برسید.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
5
0
نمی صرفد عزیز دل ! تورم زاست . نادرستند!
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
1
2
عرض سلام و خداقوت به دکتر تنگستانی،مدیر کل محترم دامپزشکی استان بوشهر.آفرین بر شما که هم به سلامت محصول توجه می کنید و هم به پایداری تولید و اشتغال.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
1
از حساب شرکت کم کردن خلاف قانون است اما چون از آنطرف از خود مسوولان فنی دریافت می کنند باز مشکل مسوول فنی حل نمی شود
...................
نظر شما
ادامه