کد خبر: ۷۷۱

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: بر اساس اعلام آزمایشگاه مرجع و منطقه‌ای دامپزشکی کرمان، از 18 هزار و 782 مورد خون گیری و آزمایش انجام شده در گاوداری‌های سطح استان، تعداد 23 مورد از لحاظ بیماری بروسلوز یا تب مالت مثبت و دام‌های مذکور جهت حذف از چرخه تولید شیر روانه کشتارگاه شدند.

دکتر غلامرضا زید آبادی افزود: این در حالی است که نسبت به مورد مشابه سال گذشته دراین تعداد موارد مثبت 70 درصد کاهش داشته است.

وی در مورد بیماری بروسلوز و ضرر و زیان آن اظهارداشت: بیماری بروسلوز یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که افراد با مصرف فرآورده‌های خام دامی به‌ویژه شیر غیرپاستوریزه و هم‌چنین در شرایط تماس با دام مبتلا می‌شوند.

دکتر زیدآبادی تصریح کرد: این بیماری در انسان علایم متفاوتی دارد که مهمترین آن درد عضلانی، تورم مفاصل، تب، لرز و در شرایط حاد حتی باعث ایجاد عقیمی در افراد می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان دلیل شیوع بروسلوز سطح استان را رعایت نکردن مسایل بهداشتی، قرنطینه ای و ورود دام‌های جدید بدون مجوز دامپزشکی به گاوداری‌ها اعلام و تاکید کرد: اداره کل دامپزشکی سالیانه در چند نوبت خون‌گیری و آزمایش بر روی دام‌ها سعی بر کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری در بین دام‌های استان دارد.

زیدآبادی خاطرنشان کرد: برای کنترل قطعی بیماری بایستی دامداران ضمن رعایت کردن مسایل بهداشتی و استفاده از کارشناسان متخصص در سطح دامداری‌های خود همکاری لازم را نیز با دامپزشکی داشته باشند.

 

 

نظر شما
ادامه