کد خبر: ۷۷۱۵۱
تعداد نظرات: ۹ نظر

حکیم مهر: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر جایگاه علم میکروب‌شناسی، گرایش‌ها، زیرشاخه‌های و چالش‌های پیش روی دانشجویان و علاقه‌مندان این رشته را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، مرتبه علمی «دکتر جلال شایق» استادیار و عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه آموزشی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، با صدور حکمی از سوی «دکتر محمدمهدی طهرانچی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه دانشیاری ارتقا یافت.

دکتر جلال شایق متخصص میکروب‌شناسی دامپزشکی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی در سالیان تدریس و تحقیق موفق به چاپ بیش از ۱۰ عنوان کتاب و چندین مقاله بین‌المللی و علمی پژوهشی شده که تعداد این مقالات نزدیک به ۱۰۰ عنوان مقاله در زمینه‌های تخصصی رسیده و با توجه به علاقه شخصی دارای تألیفات و مقالاتی در حوزه تاریخ دامپزشکی و اخلاق است. وی در عرصه ملی سال ۱۳۸۶ به‌عنوان مترجم برگزیده کتاب دانشگاهی انتخاب و در دو دوره جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی یک بار به‌عنوان مؤلف برگزیده و یک بار به‌عنوان مقاله برتر موفق به اخذ تقدیرنامه از سوی مسئولان دانشگاه شده است.

خبرنگار خبرگزاری آنا به مناسبت ارتقای علمی جلال‌ شایق، دانشیار و عضو هیئت علمی تمام‌وقت گروه آموزشی دامپزشکی دانشگاه آزاد شبستر درباره جایگاه علم میکروب‌شناسی دامپزشکی، گرایش‌ها و زیرشاخه‌های آن و چالش‌های پیش روی دانشجویان و علاقه‌مندان به این رشته گفتگو کرده است که مشروح آن را می‌خوانید.

دکتر جلال‌ شایق در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در تشریح جایگاه و اهمیت علم میکروب‌شناسی در دامپزشکی اظهار کرد: اکثر بیماری‌های مهم دامپزشکی ویروسی و باکتریایی است. دلیل اصلی ایجاد رشته دامپزشکی بیماری ویروسی طاعون گاوی بوده و بیماری‌هایی مانند نیوکاسل، برونشیت، آنفلوانزا، سگ‌های جوان، تب برفکی و نظایر اهمیت بسیاری دارند. بسیاری از بیماری‌های مشترک استان و حیوان بیماری‌های میکروبی‌اند.

وی با بیان اینکه همه زیرشاخه‌های اصلی میکروب‌شناسی دارای اهمیت هستند، عنوان کرد: اقدامات پیشگیرانه با گسترش واکسیناسیون بسیار مهم بوده؛ امیدوارم با چالش کنترل بیماری‌های عفونی، برخورد علمی و جهادی انجام پذیرد. علم میکروب‌شناسی و پیشگیری از بیماری‌های دام بسیار مهم و اقتصادی است؛ اگرچه کار‌های صورت گرفته ارزشمند بوده، اما فاصله با علم روز دنیا تقریباً محسوس است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر با بیان اینکه اکثر دانشگاه‌ها در رشته میکروب‌شناسی دارای دوره‌های تخصصی هستند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی امروز یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌های کشور در این زمینه محسوب می‌شود. با جذب اعضای هیئت علمی تمام‌وقت و ارتقای استادان این دانشگاه در حال پوست‌اندازی و در مسیر تحول کیفی است و در چند سال آینده با رفع برخی موارد و موانع مالی شاهد پیشرفت‌های مهمی خواهیم بود؛ البته آموزش دانش پیچیده‌ای مانند دامپزشکی مقوله مهم دوطرفه بوده؛ به این معنا که استاد و دانشجو باید به‌صورت تعاملی و به‌صورت توأم با هم موجب ارتقای آموزش و یادگیری شوند.

شایق اضافه کرد: نحوه تدریس استاد بسیار مهم است و باید سعی کند ویژگی‌هایی را حفظ و تقویت کند تا بتواند شایسته عنوان استاد باشد. تعامل، اشراف بر دانش روز در حوزه تخصصی، احترام به دانشجو، سخت‌گیری نسبی و منطقی در آموزش، قدردانی و تشویق، رعایت اصول اخلاقی، تأکید بر اهمیت تحقیق و انتشار علم، انتقادپذیری، عدم خودبزرگ‌بینی، عدم حاشیه در کلاس ازجمله مهم‌ترین شاخصه‌های استاد هستند. نظم، تمرکز و پشتکار مهم‌ترین عواملی بوده که باید در دانشجویان تقویت شود تا اصل پرورش و فرهنگ‌سازی را در دانشگاه توسعه دهیم.

وی بیان کرد: امیدواریم با کمک مسئولان و مدیران و فراهم کردن شرایط مناسب‌تر در دانشگاه، برای پیشرفت‌های علمی سریع‌تر، علاوه بر الگوگیری از دانشگاه‌های پیشرو جهان، توجه بیشتری بر بیانات رهبری و تأکید آنها بر حمایت و استفاده از ظرفیت جوانان جویای علم و نخبگان معطوف کنیم.

 


انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
جاهدی
|
Germany
|
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
4
6
دکتر شایق استاد فرزانه باعث افتخارید
ناشناس
|
Poland
|
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
0
2
حکیم جان تخصص ها و دورهای چندماهه و ۱_۲ ساله و دیپلماهایی که خارج از کشور هست اکثرا تخصصی و عملی هستن در مورد یک حیوان یا موضوع مثلا اسب، نشخوارکننده، آزمایشگاه، فارماکولوژی،جراحی و.... داخل کشور نداریم تشریح کن بازار کار، سرفصلها،موارد کاربردی،درآمد،جایگاه،...وبا اساتید و مسئولان مربوطه مصاحبه کن شاید امکان تشکیل شدن داشت تخصص حیات وحش یه مدت پیگیر تشکیل بودی فک کنم نتیجه داد تخصصها و دوره های دیگم به نظر کاربردیه پیگیری کن لطفا
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
2
4
تبریک به استاد بزرگوار دکتر شایق عزیز
در سواد تخصصی و حرفه خود و شعر کم نظیر هستید افتخار شاگردی و یادگیری هر درسی از شما که چاشنی اخلاق استادی بود را نیز آموختم به اندازه خودم حیف که کوتاه. اخلاق زیبا رو در روحیه لطیف شما و دکتر اوستا صدرزاده که هر دوی شما از سرآمدان ادیب دامپزشکی هستین رو به خوبی یافتم و دیدم
انشالله هرجا هستین خدا حافظ تون باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
6
5
هنوز در عجبم که چرا به دانشگاه هایی مثل شبستر و بافت و شوشتر و غیره اجازه تربیت دکترای دامپزشکی داده، بعدا چرا از وضعیت این رشته گلایه میکنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
چه تفکرات رادیکالی ، یکبار بهم اهانت نکنیم تا وقنی که به دانش و شخصیت یکدیگر احترام قائل نشویم دیدگاه جامعه غیر دامپزشک نسبت به ما بی شک خوب نخواهد بود ، کمی پزشکان را الگو بدهیم
ناشناس
|
Korea (the Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
0
3
استاد بنده بودن ایشون، بسیار باسواد و مهربان
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
0
0
دامپزشک / بهداشت خوراک دام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
1
4
دروود بر دکتر جلال شایق
دلسوز و همیشه یار و یاور دامپزشکان
لطفا مخالفان دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر سکوت کنند و انتقاد نکنند چون قویترین دامپزشکان رو تحویل جامعه داده.
اکثر قبولی های تخصص در دانشگاهای دولتی از بچه های شبستر بودن و جدیدا اکثر دکترهای عمومی از دانشکده های دامپزشکی دولتی برای تخصص خواندن به این دانشگاه رجوع میکنند و آرزوی شاگردی ایشان را دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
معلومه که هیچ اطلاعاتی از این دانشگاه نداری. واحد شبستر که اصلا مجوز برگزاری دوره تخصصی ندارد تا اکثر دکترهای عمومی برای تخصص خواندن به آنجا مراجعه کنند!!!
نظر شما
ادامه