کد خبر: ۷۷۶۰

حکیم مهر - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت : براساس اطلاعات جمع آوری شده از کشتارگاه های طیور کشور، طی سه سال گذشته میزان ثبت تلفات ناشی از خفگی و بیماری مرغ کمتر ازیک درصد بوده است.
دکتر محسن مشکوة افزود: بازرسی بهداشتی مرغ در چند مرحله پس از کشتار در مرغداری ها، به هنگام تخلیه طیور در کشتارگاه ها و قبل از بسته بندی و ورود مرغ به سردخانه صورت می گیرد.
وی اظهارداشت: ناظران بهداشتی در بازرسی قبل از کشتار درسکوی تخلیه طیور زمانی اجازه تخلیه محموله در کشتارگاه را می دهند که دارای گواهی سلامت از دامپزشک مرغداری باشد.
مشکوه ادامه داد: به هنگام تخلیه مرغ ها ، طی بازرسی مجدد ، طیور دچار خفگی جدا سازی شده تا در زنجیره کشتار قرار نگیرند.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ، با بیان اینکه هم اکنون تعداد 237 کشتارگاه صنعتی طیور در سطح کشور فعال است، تصریح کرد: همچنین میانگین کشتار این کشتارگاه ها 3 هزار قطعه در ساعت است که در مجموع رقم آن فراتر از یک میلیارد قطعه طیور در سال می شود.
مشکوه افزود: تعداد 88 کشتارگاه صنعتی طیور نیز در مراحل مختلف تاسیس قرار دارند که با بهره برداری از واحدهای جدید میزان کشتار طیور بیشتر می شود.
وی تصریح کرد: هم اکنون ناظران و بازرسان بهداشتی و ناظران شرعی بر ذبح کشتار درکشتارگاه های صنعتی طیور کشور نظارت مستمر دارند.
این مقام مسئول ادامه داد: درسال های اخیر تلاش زیادی برای کشتار طیور در کشتارگاه های صنعتی دارای شرایط بهداشتی قابل قبول، بسته بندی و حمل از طریق کامیون و کامیونت های سردخانه دار تا محل توزیع صورت گرفته است.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: مصرف گوشت مرغ به عنوان محصول و فرآورده پروتئینی منبع مناسبی در بین انواع گوشت محسوب می شود.
وی اظهارداشت: طی سال های اخیر با افزایش سرمایه گذاری در بخش تولید طیور، تولید گوشت مرغ نسبت به تولید گوشت قرمز پیشرفت خوبی داشته است.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ادامه داد: درسال 89 با پرورش نزدیک به یک میلیارد قطعه جوجه گوشتی، بالغ بر یکهزارو 665 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شده است . مشکوه افزود:هم اکنون سرانه تولید و مصرف مرغ کشور 21.5 کیلوگرم است که این رقم نسبت به میانگین جهانی (11کیلوگرم ) دو برابر است .
وی با اشاره به اینکه افزایش تولید گوشت مرغ در سال 90 نیز ادامه خواهد یافت، افزود: در دهه اخیر تولید گوشت بلدرچین، بوقلمون، شترمرغ و آبزیان (ماهی و میگو) نیز از رشد چشمگیری برخوردار بوده که همین امر امکان تنوع منابع پروتئینی حیوانی و انتخاب بیشتر را برای مصرف کنندگان را میسر ساخته است.

گفتنی است اخیراً یکی از متخصص تغذیه در اظهار نظری عجیب از مرگ 20 درصدی مرغ ها قبل از ذبح خبر داده بود.

این امر در ابتدا در سریع‎ترین زمان ممکن با واکنش وزارت بهداشت روبرو و تکذیب شد و پس از آن به ترتیب نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی و معاونت بهداشت و پیشگیری این سازمان واکنش نشان دادند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه