کد خبر: ۷۷۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی و پژوهشکده آرتمیا و آبزیان ارومیه گفت: محرک‌های ایمنی در بهبود رشد و افزایش توان دفاعی آبزیان موثر است.
سعید مشکینی در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری انزلی به بهبود شاخص‌های رشد و درصد بقا در بچه ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان تغذیه شده با لوامیزول اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از محرک‌های ایمنی در تغذیه آبزیان به منظور بهبود رشد و ضریب بازماندگی لاروها، بچه ماهیان، میگوها و افزایش توان دفاعی جانوران آبزی در مقابل عوامل محیطی و عفونی بیماری‌زا در بیشتر تحقیقات مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی، لوامیزول را از داروهایی دانست که به عنوان مکمل غذایی به جیره ماهی اضافه شده و می‌تواند موجب رشد بهتر و بیشتر آنها شود.
مشکینی با اشاره به ارزیابی اثر لوامیزول بر شاخص‌های رشد و تغذیه ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان، افزود: یک‌هزار و 500 قطعه بچه ماهی 50 گرمی در مدت 60 روز در پنج تیمار غذایی و با سه تکرار مورد پرورش قرار گرفتند و با پنج جیره غذایی تغذیه شدند.
عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی ارومیه نتایج به دست آمده را نشان دهنده عدم وجود اختلاف معنادار در افزایش وزن بچه ماهیان در تیمارها دانست و تصریح کرد: غلظت‌های بالای لوامیزول موجب مهار رشد وزنی و رشد طولی ماهی‌های 50 گرمی شد.
وی بیشترین درصد بقای بچه ماهیان در پایان دوره پرورشی را در تیمارهای 100، 250 و 500 میلی‌گرم لوامیزول در هر کیلوگرم غذا عنوان کرد و اذعان داشت: کمترین درصد بقا در تیمارهای شاهد و یک‌هزار میلی‌گرم در هر کیلوگرم مشاهده شده است.

* ضدعفونی کننده‌ها می‌تواند موجب تغییرات فیزیکو شیمیایی آب شود

کارشناس ارشد شیلات نیز در این جلسه به مقایسه اثرات فرمالین و پراکسید هیدروژن بر آلودگی سطحی و تغییرات برخی از فاکتورهای فیزیکوشیمیایی آب در مدت درمان اشاره کرد و گفت: کپور معمولی مانند دیگر ماهیان در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند پوسیدگی یا سائیدگی باله است.
رحیمه رحمتی با بیان اینکه برای درمان و بهبود این بیماری معمولاً از ضدعفونی کننده‌های سطحی استفاده می‌شود، افزود: ضدعفونی کننده‌ها می‌توانند موجب تغییرات در عوامل فیزیکو شیمیایی آب شوند.
وی از بررسی دو نمونه فرمالین و پراکسید هیدروژن خبر داد و تصریح کرد: تاثیر فرمالین به صورت عدم تغییر محسوس درجه حرارت، کاهش غلظت اکسیژن محلول، کاهش جزیی PH و افزایش جزیی هدایت الکتریکی بود.
رحمتی به تاثیر پراکسید هیدروژن اشاره کرد و اظهار داشت: تاثیر پراکسید هیدروژن به صورت عدم تغییر محسوس درجه حرارت، افزایش غلظت اکسیژن محلول، کاهش جزیی PH و افزایش جزیی هدایت الکتریکی درمان بود.
کارشناس ارشد شیلات، PH اسیدی در تیمار با پراکسید هیدروژن را به دلیل خاصیت اسیدی آن عنوان کرد و بیان داشت: افزایش غلظت اکسیژن محلول در تیمار با پراکسید هیدروژن به دلیل نقش آن به عنوان آزاد کننده اکسیژن بوده ضمن اینکه کاهش غلظت اکسیژن محلول در تیمار با فرمالین به دلیل اثر آن به عنوان یک مصرف کننده اکسیژن است.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزیدنت
|
-
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
0
0
با سلام و آرزوی توفیق کلیه پژوهشگران این مرز و بوم
لطفا اطلاعات بیشتری در خصوص اینکه در چه وزنی ، لوامیزول باعث بهبود رشد شده است ارائه فرمایید.
جعفر احمدیه
|
-
|
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
0
0
زحمت چکن اللره آغری ماسین دئییرم
وارلیق سالان دیللره یورولماسین دئییرم
نظر شما
ادامه