کد خبر: ۷۸۴۵۴
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
واکاوی معضل اجاره مدرک دامپزشکی در گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر آراسب دباغ‌مقدم»:
وی افزود: هیچ جایی در سیستم وزارت بهداشت یک مسئول فنی به خود اجازه نمی‌دهد که حضور نداشته باشد. چرا که اگر یک لحظه بازرس وزارتخانه متوجه غیبت او شود، آنجا را تعطیل می‌کنند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: طبق تعریف، شخصی که پس از تایید صلاحیت توسط سازمان دامپزشکی و با اخذ پروانه مربوط از این سازمان و ادارات تابعه، وظیفه کنترل بهداشتی در واحدهای موضوع آییننامه مطابق شرح وظایف ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور را بر عهده دارد، «مسئول فنی بهداشتی» نامیده میشود. اصلیترین اقدامی که باید توسط مسئول فنی بهداشتی واحد و به کمک دستیاران مربوط صورت گیرد، کنترل بهداشتی است که قطعا این مهم میسر نمیشود، مگر با حضور «تماموقت» این شخص در واحد مذکور. اما اخیرا شاهد گسترش علنی پدیدهای تحت عنوان «اجاره مدرک دکترای دامپزشکی» در ازای مبلغی ناچیز به واحدهای تولیدی به جای مسئول فنی تماموقت هستیم؛ دامپزشکانی که به شکل علنی آگهی اجاره مدرک خود را منتشر میکنند و کارفرمایانی که با اشتیاق فراوان به استقبال آنها میروند.

عضو کمیته بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران و استادیار دانشگاه علوم پزشکی در گفتوگو با حکیم مهر معتقد است اغلب افرادی که مدرک خود را به صورت غیرحضوری اجاره میدهند، از کسانی هستند که در سازمانها و موسساتی کار میکنند که مدارک آنها آزاد است: «فرد دامپزشک شغل دیگری دارد و میگوید یک درآمدی هم در کنار آن کسب کنم! به این ترتیب در جایی مدرک خود را گرو میگذارد و با حقوقی پایین در حد سه یا پنج میلیون تومان، شاید ماهیانه یک یا دو مرتبه سری هم به آنجا بزند.»

از نظر «دکتر آراسب دباغمقدم» این اقدام در اولین قدم باعث بیارزش شدن مدرک دامپزشکی میشود: «شخص مدرک دکترای خود را که شش سال و نیم برای آن زحمت کشیده، به عنوان یک مدرک خیلی بیارزش با کمترین و نازلترین قیمت در جایی گرو میگذارد. این در حالی است که اگر دامپزشک مدرک خود را در اختیار شرکتها قرار ندهد، آنها مجبور میشوند که یک دامپزشک را به صورت تماموقت استخدام کنند و حقوق واقعی به او پرداخت کنند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، از نظر شما تا چه اندازه با معضل اجاره مدرک دامپزشکی در جامعه روبرو هستیم؟

متاسفانه این معضل وجود دارد اما من نمیدانم که چند درصد یا چه تعداد هست، اما قطعا کم نیست. حداقل آن چیزی که من در دور و اطراف و آگهیها میبینم، آن قدر مشهود هست که به چشم بیاید. اما نمیتوان قضاوت درستی کرد که چند درصد از دامپزشکان تن به این کار میدهند. اغلب این افراد از میان کسانی هستند که در سازمانها و موسساتی کار میکنند که مدارک آنها آزاد است. یعنی فرد دامپزشک شغل دیگری دارد، مثلا عضو هیات علمی دانشگاه یا کارمند فلان سازمان و... بوده و مدرک او آزاد است و میگوید من که مثلا ماهیانه 20 میلیون تومان حقوق میگیرم، یک درآمدی هم در کنار آن کسب کنم. به این ترتیب در جایی مدرک خود را گرو میگذارد و با حقوقی پایین در حد سه یا پنج میلیون تومان، شاید ماهیانه یک یا دو مرتبه سری هم به آنجا بزند.

مساله اینجاست که اگر مسئولین فنی که سازمان دامپزشکی کشور آنها را تعریف کرده، شرح وظایفی ندارند و واقعا اضافه هستند، خب بهتر است که حذف شوند، کمااینکه یک هزینه سربار تولید به شمار میروند. اگر کاری هست که شخص میتواند با ماهی یک بار مراجعه آن را رتق و فتق کند، اینکه شغل به حساب نمیآید و میتوان آن را در قالب یک قرارداد ماهی یکبار یا هفتهای یکبار مراجعه تعریف و آن را به عنوان یک شغل حذف کرد تا هزینه سربار تولید که تولیدکننده بابت مسئول فنی میپردازد، حذف شود.

حکیم مهر: این رفتار چه آسیبی به جایگاه خود دامپزشکان میزند؟

در اولین قدم باعث بیارزش شدن مدرک دامپزشکی میشود. کمااینکه شخص مدرک دکترای خود را که شش سال و نیم برای آن زحمت کشیده، به عنوان یک مدرک خیلی بیارزش با کمترین و نازلترین قیمت در جایی گرو میگذارد. این در حالی است که اگر دامپزشک مدرک خود را در اختیار شرکتها قرار ندهد، شرکت، سازمان و موسسه مجبور میشوند که یک دامپزشک را به صورت تماموقت استخدام کنند و حقوق واقعی به او پرداخت کنند، اما با انجام این کار، اشتغال یک فرد دیگر را از بین برده و اشل حقوقی را پایین میآورند و بازار کار مسئولین فنی را هم خراب میکنند. به نظر من بیشترین کسی که باید شاکی این داستان بوده و مراقب آن باشد، خود انجمن مسئولین فنی است. انجمن باید هوشیار باشد که افراد اینچنینی نفوذ نکنند و این افراد را به سازمان نظام دامپزشکی معرفی کند تا در پرونده آنها ثبت و به عنوان یک تخلف مهم با آن برخورد شود.

حکیم مهر: از نظر شما ریشه این مشکل کجاست؟

بعد از گذشت نزدیک به پنجاه و اندی سال از تاسیس سازمان دامپزشکی و شاید نزدیک به 30 سال از تاسیس نظام دامپزشکی، تا آنجا که من اطلاع دارم ما هنوز یک «بانک اشتغال همکاران» نداریم و نمیدانیم که همکاران کجا اشتغال دارند و چه میکنند و این خیلی بد است. از طرفی به نظر میرسد که نظارتها هم کافی نیست. ما دو سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی را داریم که یکی نظارت حاکمیتی و دیگری نظارت صنفی دارد اما شواهد حکایت از این دارد که این دو در حد همان ماهی یکبار هم خیلی جاها را سرکشی نمیکنند تا ببینند آیا مسئول فنی حضور دارد یا خیر؟ اگر این موضوع را با شغل مسئول فنی داروخانه انسانی مقایسه کنیم، در آنجا اگر شخص بخواهد حتی یک ساعت از داروخانه بیرون برود، دست و پای او میلرزد که نکند در آن یک ساعت بازرس وزارت بهداشت بیاید و برای او مشکل ایجاد کند. اما در حوزه دامپزشکی مسئول فنی ماهی یکبار میرود و یک سری میزند و پنج میلیون تومان هم میگیرد و این نشان میدهد که نظارتها آن طور که باید و شاید نیست.

حکیم مهر: از نظر شما این کار غیرقانونی است یا غیراخلاقی؟ اگر غیرقانونی است، پس چرا برخوردی با آن صورت نمیگیرد؟

تا آنجا که من میدانم، مسئول فنی برای حضور و نظارت خود تعهد محضری میدهد و وقتی تعهد محضری میدهد، به این معناست که انجام آن غیرقانونی است. همچنین شرح وظایفی که سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی برای مسئول فنی تعریف میکند به عنوان یک شغل تماموقت است و من تا حالا نشنیدم که «مسئول فنی ماهی یکبار» یا «مسئول فنی غیرحضوری» داشته باشیم. این را باید از مسئولین سازمان نظام بپرسید که آیا اصلا چیزی تحت عنوان مسئول فنی غیرحضوری مورد قبول آنها هست؟

حکیم مهر: مسئول فنی غیرحضوری چقدر میتواند کارفرماها را در پرداخت حقوق بدعادت کند؟

بسیار زیاد. کارفرماها از این موضوع بسیار راضی هستند. کمااینکه خیلی وقتها اطلاعیه میدهند که ما به یک مسئول فنی به شکل غیرحضوری نیاز داریم. خیلی وقتها هم ترجیح آنها این است که مسئول فنی خانم باشد، چون ممکن است مسیر طولانی باشد و خانمها تمایل به حضور نداشته باشند. البته منظور من این نیست که در حال حاضر خانمها بیشتر این کار را میکنند؛ خیلی از آقایان هم این کار را انجام میدهند. به طور کلی بحث جنسیت مطرح نیست اما خود کارفرماها خیلی وقتها در نگارش اطلاعیه در لفافه راهنمایی میکنند که قصد ما بهکارگیری مسئول فنی غیرحضوری است، چون به نفع آنهاست. به هر حال، هم نظارت نیست و هم اینکه با کمترین حقوق، یک پروانه یا یک مدرک تحصیلی دکترا را در اختیار میگیرند و به کار خود ادامه میدهند.

حکیم مهر: تا چه اندازه دود این کار به چشم مردم میرود؟ بالاخره مسئله بهداشت زیر سؤال است.

خیلی زیاد. شاید یکی از دلایل بیاعتمادی کنونی بخشی از مردم جامعه مثلا نسبت به محصولات بستهبندی شده همین است. بسیاری از خانوادههایی که من مثلا برای تدریس بهداشت به آنها مراجعه میکنم، عملا میگویند که ما هیچ اعتمادی به محصولات بستهبندی نداریم، تا جایی که شخص ترجیح میدهد یک گوسفند به صورت باز بگیرد اما محصول بستهبندی نخرد. چون شاید یک بار در گذشته گوشت چرخکرده بستهبندی خریداری کرده و متوجه شده که تکههای گوشت زیر با روی آن از نظر رنگ، بو و قوام متفاوت است. البته من باز قصد کلیگویی ندارم و این مساله را به همه شرکتهای بستهبندی ارتباط نمیدهم. کمااینکه در حال حاضر شرکتهای بستهبندی بنام و معروفی داریم که هر کدام شاید شش دامپزشک حضوری، تکنیسین و کارشناس دارند اما به هر حال خیلی از شرکتها هم از مسئولین فنی غیرحضوری بهرهبرداری میکنند.

حکیم مهر: اولین قدم برای حل این معضل چیست؟

به نظر من اولین قدم تشکیل یک بانک اشتغال برای همکاران است. قدم بعدی نیز افزایش نظارتهاست. در حال حاضر با توجه به تفویض اختیاری که به نظام استانها شده و کارشناسان مختلفی که در نظام استانها فعالیت میکنند، میتوان نظارتها را افزایش داد.

توجه به سیستم نظارت در وزارت بهداشت که ما به نوعی از آنها پیروی میکنیم نیز راهگشاست. واقعیت این است که وزارت بهداشت در یک سیستم عریض و طویل، مسئول فنی بیمارستان، درمانگاه، داروخانه، آزمایشگاه و... را مدیریت میکند. این در حالی است که دامپزشکی یکدهم آن هم نیست اما هیچ جایی در سیستم وزارت بهداشت یک مسئول فنی به خود اجازه نمیدهد که حضور نداشته باشد. چرا که اگر یک لحظه بازرس وزارتخانه متوجه غیبت او شود، آنجا را تعطیل میکنند. این مساله نشان میدهد که بحث نظارت در سیستم دامپزشکی یک مقدار تعارفی است. صنف ما کوچک شده و به همین دلیل یک مقدار روابط بر ضوابط حاکم شده است. همه همدیگر را میشناسند و شاید به نوعی به یکدیگر لطف میکنند.

به هر حال نظارتها کافی نیست و از طرفی بانک اطلاعات مشاغل نداریم و نمیدانیم که خیلی از همکاران ما کجا هستند و آیا همکاری که هیات علمی هست، مجاز است در ساعتهایی که باید حضور صد درصدی در دانشگاه داشته باشد، مدرک او جای دیگر باشد؟ یا مثلا همکاری که خودش عضو سازمان نظام دامپزشکی است و...

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

پینوشت حکیم مهر:

آگهیهای آماده به کار زیر در یکی از کانالهای کاریابی دامپزشکان (کانال اشتغال دامپزشکان) منتشر شدهاند!

 

 

 

انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
دکتر xy
|
Germany
|
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
6
13
وقتی سیستم حضور و غیاب در مرکز تولیدی وجود نداشته باشد این مشکلات بوجود می آید. مرخصی ها باید با هماهنگی رئیس شبکه انجام شود. حقوق و مزایا هم باید بصورت قانونی با نظارت سازمان پرداخت شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
2
9
سلام
بیانات آقای دکتر صحیح فقط این مطالبی که عرض میکنم دقت بفرمایید
در اکثر استانها داروخونه ها توسط فروشنده ها اداره میشه نه دکتر و اداره و نظام هم نه اقدامی کرده تا حالا و نه کاری داره.
داروخونه میشناسم که خانومه و دو شغله ست،سازمان دامپزشکی فقط اجازه پروانه تاسیس بهش داده.مسئول فنی هم نداره.و خودشم نیست و نمیتونه هم قانونا مسئول فنی باشه.دو ساله پروانه تاسیس هم حتی نگرفته.تعزیرات اومد به همراه مامور اداره دامپزشکی به جرم گران فروشی،فروش داروهای قاچاق،فروش داروهای تاریخ گذشته،نداشتن پروانه جریمه ش کرد گزارش داد.الانم راحت داره کار میکنه توسط دوتا زن دیپلمه بدون وجود مسئول فنی،نظام سکوت اداره سکوت.

حالا سؤالم اینه دکتر دامپزشکی که غیر حضوری هوس کرده پروانه بذاره و کار کنه مقصرش کیه؟جز اینه که اداره دامپزشکی عملا و رسما جلوی نقض فاحش قوانین رو نمیگیره؟تعزیرات شاکیه اداره ساکته.
این یه قانونه که خانه ی بدون بزرگتر اداره نمیشه.
ادارات دامپزشکی استانها،لطفا با همکاران متخلف داروخونه دار،مطب و...برخورد کنین.نه که یقیه مسئول فنی رو بگیرید که مظلوم واقع شده.کافیه مسئول فنی یه نوشته ای رو اشتباه کنه،تا پای اعدام میبرنش.که نشون بدن پیرو قانونا.

اگر حکیم مهر بخواد تک تک حرفهام رو مستند با ذکر شهر و استانی که درش مشغولم علنی و رسمی اثبات میکنم.آقایون بیان دفاع کنن.

سپاسگزارم از حکیم مهر و امیدوارم بدون سانسور پیام بنده رو منتشر کنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
1
3
متاسفانه این موضوع فقط مختص به مسئولین فنی نیست و در سایر قسمت ها هم در حال گسترش است.
آنچه که امروزه به وفور شاهد گسترش آن هستیم واکسیناتورهای صوری است.
سازمان دامپزشکی با پیش گرفن یک سیاست نادرست تصمیم به افزایش مدیران مراکز واکسیناسیون گرفته (در قالب مراکز درمانی توام با واکسیناسیون). این افراد فقط به قصد افزایش درآمد وارد صحنه واکسن شده اند و هدف شان فقط فروش واکسن است. در این راستا وجود یک نیروی واکسیناتور مزاحم است. بنابراین ترجیح می دهند که یک تکنسین یا کارشناس (ترجیحا خانم) را به عنوان واکسیناتور معرفی کرده و اجازه دریافت واکسن از شرکت ها را بگیرند و به راحتی وارد بازار قاچاق واکسن شوند.
این موضوع از یک طرف باعث افزایش پدیده قاچاق واکسن شده و از طرف دیگر باعث بیکاری گسترده نیروهای واکسیناتور فعالی که سال ها زحمت کشیده اند خواهد شد و در آینده بسیار نزدیک با یک بحران جدی در واکسیناسیون و مبارزه با بیماری های دامی مواجه خواهیم شد
متاسفانه نظارت های سازمان دامپزشکی هم کافی نیست.
همین امروز در یکی از گروه های واتس آپی یکی از همکارانی که قصد راه اندازی یک مرکز توام واکسیناسیون را دارد آگهی زده بود که به مدرک تحصیلی دو نفر نیروی کاردان یا کارشناس که فقط شماره نظام دامپزشکی دارند نیاز دارد. به صورت کاملا واضح و علنی و بدون اینکه حتی نیازی به پنهان کردن مضوع ببیند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
من شخصا واکسیناتور فعال میخوام
کو؟کجاست؟
چندتا هم که بودن عملا میخواستن تو سود واکسن ها با درصد ۴۰ ۵۰ شریک باشن
یا واسه طرح ها ۸۰ درصد میخوان
همه چیز باید ۲طرفه باشه و قانونی و دقیق

واکسیناتوری کار بسیار سختیه ولی اینکه چون کمبود هس بعضی جاها سو استفاده کنن دوستان هم درست و اخلاقی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
3
15
اون روزی که کرور کرور دانشکده تاسیس میکردید باید به فکر اینجاش هم میبودید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
ربطی به دانشگاه نداره وقتی اداره حقوق مصوبه برای مسئولین فنی رو قبول نداره و انتظار قرارداد زیر ۱۰ تومن رو داره یک دامپزشک چطور میتونه حق و حقوق خودش رو بگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
نه عزیز اتفاقا بسیار به دانشگاه ربط داره
وقتی کارفرما میبینه مسئول فنی رو اخراج کنه ده نفر دیگه هم هستن که میتونه ازشون استفاده کنه دیگه خیالش راحته
اصلا نگید ربطی به دانشگاه ربط نداره خیلی فرق داره وقتی از یک مسئول فنی هزارتای دیگه هم باشه اونوقت طرف براش مهم نیست دیگه هر وقت با طرف حال نکنه طرفو دور میندازه چون میدونه ده نفر دیگه صف کشیدن که حتی کار ندارن و میتونه با حقوق کم ازشون بیگاری بکشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
1
8
شما اول پرداخت حقوق طبق تعرفه اعلامی رو تضمین بفرمایید تا مسئول فنی انگیزه برای حضور داشته باشه فقط از یه طرف به قضیه نگاه میکنید بدون اینکه مشکلات واقعی رو بفرمایید اگر کارفرما طبق تعرفه پرداخت کنه مطمعنا مسئول فنی مشکل مالی نداره که بخواد با مدرکش چندر غاز در امد کسب کنه و حتما حضور پیدا میکنه حدود ۱۵ ساله نمیتونید ماده ۱۹ رو اجرایی کنید فقط ادرس غلط میدید و همه چیز رو میندازید گردن مسئول فنی برای رفع تکلیف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
2
9
وقتی کارفرما حاضر نباشه حقوق بالای 7-8 میلیون بده و اداره هم طرف کارفرما باشه دکتر دامپزشک بیچاره باید چیکار کنه از صبح تا ظهر بایسته و در آخر ماه شرمنده زن و بچه خودش بشه یا باید غیر حضوری ببنده و بره کار دیگه انجام بده حالا بعضی همکارا نیان بگن حقوق ۳۵ ایناست بنده استان های استثنا رو نمیگم بلکه کلی عرض میکنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
3
3
با عرض سلام. فرمایشات عزیزان کاملا صحیح می باشد و این امر تبدیل شده به معضلی برای دامپزشکی. من نمی دونم چرا تمام دوستان یقه چاک که برا همه چی اشک میریزند و فریاد وا مصیبتا سر می دهند، نمیان و جواب فرمایشات به حق دکتر مقدم رو نمیدن. متاسفانه ما خودمون دامپزشکی رو بی ارزش کردیم. در شهرستانی که من کار میکنم مسئول فنی برا ماس مالی کردن تخلفات کارفرما و گرفتن مجوز برا محموله های میگوی آلوده، چندکیلو میگو خریده بود و شسته بود و تو خونه خودش داشت تمیز میکرد تا بعنوان نمونه بفرسته آزمایشگاه. و یا اینکه یکی از مسئولین مراکز تکثیر تو ظرف نمونه لارو ارسالی به جای الکل اقدام به ریختن فرمالین رقیق شده کرده بود تا آلودگی نمونه رو نشون نده. و با این تخلف و تقلب چه خیانتی که به پرورش دهنده نمیشه. اگه حرف بزنی تو سایت حکیم مهر هم فریاد وا مصیبتا سر داده میشه که فلان مسئول دولتی با بخض خصوصی مشکل داره. کاش خود نظام که متولی بخش خصوصیه یه تدبیر و برنامه اجرا می کرد.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
1
6
مشکل اساسی اونجاست که کسی که میره تو بخش دولتی کار میکنه حقوقش نصف حقوق مصوب مسول فنی اونا ساخت پاخت میکنند حق مسول فنی ضایع میشه
متاسفانه خیلی از افرادی که بخاطر لفظ دکتر اومدن تو این رشته عقده دکتر شدنش داشتند اکثرا سواد بالینی خوبی ندارن باعث این فاجعه شدن
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
1
8
چیزی که باعث بی ارزش شدن مدرک مسئولین فنی شده قرارداد با کارفرماست.چجوری میشه بر کارفرما نظارت کرد و ازش حقوق گرفت؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
نمیشه چون اداره نمی خواد که بشه چون کارمند اداره میگه چرا باید حقوق مسئول فنی از ما بیشتر باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
2
1
در استان چهارمحال و بختیاری که وضعیت به مراتب بدتره
میتونی با مدرکت چندجا حقوق بگیری
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
چه خوبه
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
1
3
جناب اقای دکتر اراسب دباغ مقدم سلام و عرض ادب . خانه از پای بست ویران است. تا زمانی که ناظر از نظارت شونده قرار باشه حقوق بگیره داستان ادامه خواهد داشت و هرگز این مساِل فرعی اصلاح نخواهد شد . شما اگر دلسوز وضعیت حال حاضر نظارت مسئولین فنی دامپزشکی هستید که قطعا هستید، خواهشا و لطفا ریشه داستان را پیگیری و اصلاح بفرمایید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
1
3
ببینید اقای دکتر
من مطمین هستم شما از مشکلات و زد و بند های موجود در پزشکی مطلع نیستید . شما به عیان قاچاق داروهای خاص رلیز شده از بخش دولتی به بازار آزاد گرفته تا آزاد فروشی دارو د داروخانه ها تا تجویز های سفارش شده ! ازطرف ازمایشگاهها و تصویر برداری ها و داروخانه ها به دکتر ها را می بینید.
لکن وضعیت دامپزشکی در نوع خود دست کمی از پزشکی ندارد که به نوعی سویه عقب افتاده پزشکی است .
متاسفانه هر رییس سازمانی امده روزمرگی داشته تا برود ، شما شاهد شالوده شکنی و کار های اساسی او نیستید . هر چند خود روسا فکر می کردند شق القمر ! کرده اند . و این بیانگر یک حاصل یک سیستم غیر فراگیر در مشارکت است که در کل کشور رایج و قویا دیده می شود .
هر گاه شما مشارکت در برنامه ریزی ذینفعان را به طور جدی دیدید امید وار به اصلاح باشید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
3
4
بنده ارادت کامل خدمت استاد بزرگوار دباغ مقدم دارم ولی استاد شما که از وزارت بهداشت صحبت می کنید در وزارت بهداشت کدام رشته زیر تعرفه قرارداد می بندند بعد چندین سال هنوز نتونستن ارتباط مالی بین کارفرما و مسئول فنی رو قطع کنند الان مسئول فنی داروساز قرارداد زیر 45 میلیون ندارند در رشته ما همکارانی رو میشناسم که الان قرارداد 6 میلیونی میبندد چرا چون اگر نبندد باید گشنه بمونه و همکار دیگه میبنده و وقتی به نظام اعتراض میکنی میگه حق با کارفرماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
4
0
مشکل اصلی اینجاست که یک دکتر اسمش روش هست باید کلینیک و داروخانه بزند و کار درمانی انجام دهد . واحد بسته بندی مواد غذایی مربوط به کارشناس می باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
دوست عزیز این موردی که میفرمایید کاملا نادرست هست پس چرا دندانپزشک تصویربرداری هم می کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
1
3
حقوق مدرک اجاره‌ای و حقوقی که در عمل برای حضور تمام‌وقت پرداخت میشه تفاوت چندانی نداره.

راه حل بهتر اینه که شرایطی مهیا کنید که مسئول فنی در صورت انجام دقیق وظایفش و حضور تمام وقت حقوق کامل دریافت کنه و از لحاظ گزارش دادن تخلفات کارفرما هم تن و بدنش نلرزه.

به جای اینکه ساز و کارهارو درست کنید، همیشه انتظار دارین مسئول فنی فداکاری کنه و بدون پشتوانه بره به جنگ کارفرما.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
1
2
کارفرماها در اصل از بی پناه بودن مسئولین فنی و اینکه میدونن نه اداره و نه نظام دامپزشکی اینها رو گردن نمی گیره، سواستفاده میکنن.

و وقتی میخوان استخدام کنن به دکتر بدبخت میگن آقا تو نمیخواد بیای، فقط پروانه مسئول فنی رو بگیر یه 10 تومن هم بگیر و مزاحم نشو! از عدم حضور مسئول فنی هم دو نوع سود میبرن: اول اینکه هر تخلفی خواستن مرتکب میشن، دوم اینکه حقوق کمتری پرداخت می کنن.

در اصل به خاطر کم کاری ادارات و نظام دامپزشکی هست که این وضعیت ایجاد شده. محکم پشت مسئول فنی نمی ایستن چون میدونن کارفرما پشت اش معمولا به جاهای محکمی گرمه!
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
7
0
چرا یه دکتر باید قرارداد مسئول فنی زیر قیمت بنده باید به این هم فکر کرد چون توانایی های لازم رو نداره یا اعتماد به نفس نداره من تعداد زیادی دکتر دور بر خودم میشناسم که حقوق های بالاتر از نرخ تعیین شده میگیرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
4
2
والا ما تو همدان اپلیکیشن حضور و غیاب داریم و فقط در واحد تولیدی میشه ثبت حضور کرد. اگر هم کوتاهی بشه توسط اپراتور اداره چک میشه و باید پاسخگو باشه مسئول فنی. خب تو کل کشور انجام بشه خوبه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
زمانی خوب است که حقوق ها طبق تعرفه باشد در استان ما نظام میگه سقف حقوق مسئول فنی رو ما تعیین می کنیم اونم باید ۱۵ تومن باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
شما اصلا نگرفتی موضوع چیه! کارفرما حقوق پایین میده به دکتر که حضور پیدا نکنه. مشکل از کارفرما و ادارات دامپزشکیه که حقوق مسئول فنی رو رعایت نمیکنن. مشکل از حضور مسئول فنی نیست. وگرنه مسئول فنی از خداشه که اصلا 12 ساعت بشینه تو کارخانه ولی 35 میلیون پول بگیره.
تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
2
1
حسابدارشون ۲۵ میلیون میگیره البته کار میکنه و فرار مالیاتی براشون ایجاد میکنه ولی مسول فنی بیچاره تماشاچی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
1
3
دکتر جان کجای کاری برادر جان
از همه راضی تر خود سازمان دامپزشکی است اراده کند ظرف یک ماه همه چیز درست می شود.لطفا دقت کنید از سال 88 حتی کار یک قدم جدی جلو نرفته چرا نرفته چون منفعت خیلی هاست که جلو نرود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
0
0
الان هم هشتادو هشتی ها امدند .خداوند رحم گند
ناشناس
|
France
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
1
0
اتفاقا من به عنوان کار فرما عرض میکنم که ما خیلی هم ناراضی هستیم
زیرا مسئول فنی وقتی میتواند جای دیگر بدون کار کردن حقوق بگیرد دیگر تمایلی برای انجام کار تمام وقت ولو با حقوق دو برابر هم ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
شما اگر کارفرما بودی و حقوق دو برابری بده بودی با اسم و رسم کامنت می گذاشتی نه که با فیلترشکن بیای,نیروی سازمانی!!!
نظر شما
ادامه