کد خبر: ۷۸۶

حکیم مهر -  سازمان دامپزشکی کشور با ارسال نامه‌ای خواستار نظارت بهداشتی دامهای قربانی در روز عید سعید قربان شد.

در این نامه آمده است: با توجه به در پیش بودن عید سعید قربان و به استناد تبصره 2 ماده 2 آئین‌نامه بازرسی بهداشتی گوشت، مقتضی است ترتیبی اتخاذ فرمایند تا به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت قربانی و تامین بهداشت عمومی، با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی کلیه دستگاه‌های ذ‌ی‌مدخل (استانداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، سازمان جهاد کشاورزی استان، دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی ، ائمه جمعه و جماعات، مراکز بهداشت استان و واحدهای تابعه ، کمیته امداد حضرت امام (ره)، بهزیستی و ....) ‌اقدامات زیر به بهترین نحو ممکن و فراگیرتر از سال گذشته به مورد اجرا گذاشته شود.
* پرسنل فنی دامپزشکی اعم از دکتران دامپزشک، کارشناسان، کاردان‌ها و تکنسین‌های دامپزشکی و بهداشت گوشت بهمراه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه وناظرین شرعی در روز عید قربان از ساعت 7 صبح الی13 ظهر در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار کنترل و نظارت در استان و شبکه‌های تابعه سازماندهی شوند.
* تجهیزات مناسب شامل روپوش سفید،‌گوشی معاینه،‌ ترمومتر، کارد مخصوص بازرسی بهداشتی گوشت، چکمه، کلاه، پیش بند،‌ماسک، دستکش سفید و ... برای پرسنل مزبور تدارک دیده شود.
* کلیه مکان‌های مناسب برای استقرار اکیپ‌ها از قبل شناسائی و تعیین گردند تا در روز عید اکیپ‌های ثابت و سیار در این محل‌ها استقرار یابند.
* جهت استقرار اکیپ‌های سیار در میادین شهر، مجوزهای لازم از اداره راهنمایی و رانندگی اخذ شود.
* یک نفر از همکاران به عنوان پاسخگوئی تلفن و هماهنگ کننده بین متقاضیان و اکیپ‌های عمل کننده در سطح شهر در هر یک از شبکه‌های دامپزشکی مستقر گردد.
* کشتارگاه‌های دام موظفند از ساعت 6 صبح الی 13 ظهر به منظور پذیرش دام‌های قربانی و ذبح آنها آماده و بازرس بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در محل کشتارگاه مستقر و آماده کار باشد. ضمنا پیش بینی خودروی حمل لاشه دامهای قربانی ضروری می‌باشد.
*ارائه کلیه خدمات بهداشتی و شرعی و بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه و دیگر اماکن به صورت رایگان می‌باشد.
بنابراین گزارش بازرسین بهداشتی موظفند که اطلاعات لازم به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی به ویژه در زمینه امکان انتقال بیماری و ابتلاء مصرف کنندگان از طریق مصرف گوشت‌های غیر بهداشتی را (در قالب اطلاعیه ، توضیحات شفاهی و ...) ارائه دهند.
دام‌هایی که علائم غیر طبیعی دارند را به شیوه مناسب علامت‌گذاری کنند تا امکان فروش آن‌ها به عنوان دام قربانی میسر نباشد.
لاشه و آلایش غیر قابل مصرف،‌با نظارت دامپزشکی از چرخه مصرف خارج شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان و ناظرین شرعی موظفند:

در راستای ارتقا سطح آگاهی عمومی و اعتمادسازی به مردم در موضوع حلیت گوشت و اهمیت ذبح و نظارت شرعی، به شیوه مناسبت اطلاع‌رسانی نمایند.
* روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان موظف است تهیه اطلاعیه جهت پخش از طریق صدا و سیما و مساجد، درج در نشریات محلی و استانی، طرح در نماز جمعه با ذکر دقیق آدرس و شماره تلفن تماس شهروندان، تهیه پلاکارد ویژه روز عید سعید قربان و نصب در سطح میادین اصلی شهر، مساجد و کشتارگاه‌ها و ...، تهیه پلاکارد (اکیپ شماره ... بازرسی بهداشتی دامپزشکی ویژه عید قربان) و نصب بر روی خودروهای اکیپ‌های سیار بازرسی بهداشتی دامپزشکی و در همکاری با خبرنگاران جراید محلی و صدا و سیمای استان در زمینه تهیه عکس، گزارش، خبر و فیلم از امکانات فراهم شده و انجام گرفته در روز عید قربان مراتب را به اطلاع عموم برساند.

 

 

نظر شما
ادامه