کد خبر: ۷۸۶۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گلپایگان، بم، کردستان و زنجان

 

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان:
31 هزار رأس گاو علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند


رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 31هزار رأس گاو علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
مسعود غفاری اظهار داشت: هم‌زمان با طرح کشوری و با مشارکت بخش خصوصی عملیات واکسیناسیون تب برفکی دام‌های سنگین و سبک در شهرستان گلپایگان انجام می‌شود.
وی با اشاره به اهداف اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی بیان داشت: به منظور پوشش کامل ایمنی جمعیت دامی سبک و سنگین شهرستان و جلوگیری از انتقال بیماری توسط دام‌ها این طرح با برنامه‌ریزی و رعایت اصول بهداشتی به مدت ۲۰ روز و رایگان انجام می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان تاکید کرد: واکسیناسیون تب برفکی از ابتدای سال جاری در دو مرحله، یک بار به صورت مشترک در جمعیت دام سنتی و صنعتی و یک بار به صورت انحصاری در جمعیت دام صنعتی انجام شده است که طی آن ۳۱هزار رأس گاو واکسینه شده‌اند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر مرحله سوم طرح واکسیناسیون تب برفکی آغاز شده است و در این مرحله حدود ۲۵هزار رأس دام سنگین و ۴۰هزار رأس دام سبک تحت پوشش قرار می‌گیرند و برای این طرح تمام امکانات و هماهنگی‌های لازم انجام شده است.
غفاری تصریح کرد: با انجام طرح واکسیناسیون مشکلی از نظر وجود کانون بیماری و اشاعه این گونه بیماری‌ها به وجود ندارد. وی یادآور شد: در گلپایگان حدود ۳۵هزار رأس دام بزرگ و ۹۰هزار رأس دام کوچک وجود دارد و با داشتن این جمعیت دامی، شهرستان گلپایگان قطب دامداری استان محسوب می‌شود.
وی تاکید کرد: در زمان اجرای طرح واکسیناسیون محدودیت‌هایی برای دام‌ها در نظر گرفته می‌شود که می‌توان به جلوگیری از تردد دام واکسینه نشده در محدوده سایر دام‌ها اشاره کرد و همچنین ارسال دام به کشتارگاه‌ها تنها برای دام‌هایی صورت می‌گیرد که تمامی شرایط بهداشتی و ذبح را دارا باشند.
غفاری به بیان طرح‌های واکسیناسیون انجام گرفته در سال جاری پرداخت و افزود: از ابتدای سال برای پیشگیری از بیماری تب مالت (بروسلوز) تعداد ۱۰هزار و ۶۰۰ رأس گاو و گوساله و ۲۸هزار ۶۵۲ رأس گوسفند و بز واکسینه شده‌اند.
وی تصریح کرد: برای شناسایی دام‌های آلوده به بروسلوز از ۳هزار و ۴۸۵ رأس گاو و ۱۳۸۲ رأس گوسفند خون‌گیری شده است که نتیجه آزمایش بر ۲۰ رأس گاو و ۶۸ رأس گوسفند مثبت اعلام شد و برای حذف به کشتارگاه منتقل و مقداری از غرامت مالی ناشی از دام‌های حذفی به صاحبان دام پرداخت شده و بقیه آن در حال پرداخت است.
رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان بیان داشت: تست بیماری سل نیز از ۳هزار و ۳۵۰ رأس گاو گرفته شده است که به غیر از دو مورد که برای حذف به کشتارگاه ارسال شده‌اند، بقیه موارد منفی بوده است.
وی ادامه داد: واکسیناسیون شاربن نیز برای ۶۱هزار و ۹۷۰ رأس گوسفند و ۶هزار و ۷۷۰ رأس گاو صورت گرفته است.
غفاری با اشاره به واکسینه شدن ۶۳۴ قلاده سگ گله و خانگی در برابر هاری و ۸۳هزار و 500 رأس گوسفند و بز در برابر آبله افزود: در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۳۷۶ هزار و ۷۰۷ رأس دام در برابر بیماری‌های گوناگون واکسینه شده است.

 

--------------------------

 

رئیس دامپزشکی بم خبر داد :
مایه‌کوبی 41 هزار دام علیه بیماری تب مالت در بم


 رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم گفت: از ابتدای سال جاری بیش از 41 هزار رأس دام در شهرستان بم علیه بیماری تب مالت مایه‌کوبی شدند.
 مسعود اسدی‌پور اظهار داشت: در راستای طرح مبارزه علیه بیماری تب مالت که از جمله بیماری‌های قابل انتقال به انسان است با انجام واکسیناسیون، خونگیری و شناسایی دام‌های بیمار و کشتار دام‌های آلوده بیش از 41 هزار رأس دام در بم مایه‌کوبی شدند.
وی بیان داشت: از ابتدای سال جاری تعداد 34 هزار و 45 رأس دام سبک شامل گوسفند و بز و 7 هزار و 138هزار رأس دام سنگین شامل گاو و گوساله علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.
رئیس شبکه دامپزشکی بم با اشاره به اینکه در 9 ماهه اول سال جاری نسبت به خونگیری یک‌هزار و 493 هزار رأس دام اقدام شده است، افزود: طی این مدت فقط یک رأس دام گاو آلوده در شهرستان مشاهده و از گله حذف شده است.
اسدی‌پور خاطرنشان کرد: بیماری تب مالت در حیوانات با علائمی از جمله کاهش میزان تولید شیر، سقط جنین و در انسان نیز تب و لرز، درد مفاصل و تعریق زیاد خود را نشان می‌دهد.
وی عنوان کرد: بهترین راه پیشگیری از این بیماری خودداری از مصرف شیر و محصولات لبنی غیرپاستوریزه و استفاده از وسایل محافظتی بدن مانند دستکش، محافظ چشم و پیش‌بند در هنگام تماس با حیوانات است.

 

---------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کردستان اعلام کرد :
انجام 5600 نوبت مایه‌کوبی در کردستان


مدیرکل دامپزشکی کردستان از انجام 5 هزار و 681 نوبت مایه‌کوبی علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام در سطح استان خبر داد.
کامران زیباکردار از اجرای عملیات مایه‌کوبی علیه بیماری‌ هاری در سگ‌های صاحب‌دار توسط مراکز مایه‌کوبی بخش غیردولتی خبر داد و اظهار داشت: تاکنون 5 هزار و 681 نوبت مایه‌کوبی در سطح استان انجام شده که 4 هزار و 168 قلاده سگ توسط بخش دولتی و یک‌هزار و 513 قلاده توسط بخش غیردولتی انجام شده است.
وی افزود: اداره‌کل دامپزشکی کردستان در راستای کنترل بیماری هاری در سطح شهرستان‌های تابعه استان با به کارگیری اکیپ‌های مایه‌کوبی بخش غیردولتی نسبت به توسعه عملیات واکسیناسیون علیه بیماری هاری در بین جمعیت سگ‌های صاحب‌دار اقدام کرده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان در ادامه بیان داشت: در راستای اجرای عملیات مایه‌کوبی علیه بیماری هاری بیش از 3 هزار نوبت مایه‌کوبی هاری تا پایان امسال در سطح استان انجام می‌شود.
زیباکردار با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد جمعیت سگ‌های صاحب‌دار در استان زیرپوشش اجرای طرح مایه‌کوبی قرار گرفته‌اند، افزود: با احتساب واکسیناسیون هاری در بخش دولتی برای هفت هزار و 500 قلاده سگ در مجموع امسال 10 هزار و 500 نوبت مایه‌کوبی هاری در سطح استان انجام می‌شود.
زیباکردار در پایان خاطرنشان کرد: عملیات مایه‌کوبی علیه بیماری هاری کاملاً رایگان رایگان انجام می‌شود و از دامداران و صاحبان سگ‌ها هیچ وجهی دریافت نمی‌شود.

 

---------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان خبر داد :
ضبط 120 هزار کیلوگرم گوشت آلوده در زنجان


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: امسال در این استان 120 هزار کیلوگرم گوشت آلوده ضبط و از چرخه گوشت مصرفی مردم خارج شد.
محمد رشید کرمی با اشاره به فعالیت‌های دامپزشکی استان زنجان در سال‌جاری اظهار داشت: در هشت ماهه امسال پنج میلیون و 526 هزار و 897 قطعه طیور به وزن 11 میلیون و 257 هزار و 687 کیلو گرم در کشتارگاه‌های طیور توسط بازرسان اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان مورد نظارت قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در هشت ماهه نخست امسال تعداد 29 هزار و 871 راس دام به وزن سه میلیون و 316 هزار و 851 کیلو گرم در کشتارگاه‌های دامی استان زنجان کشتار شده است، افزود: در هشت ماهه امسال 120 هزار و 295 کیلو گرم گوشت‌ به علت بیماری‌های مختلف ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شده ‌است.
کرمی با بیان اینکه در هشت ماهه امسال بیش از 52 تن پای مرغ به ارزش 608 میلیون ریال زیر نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان زنجان به کشورهای هنگ‌کنگ و ویتنام صادر شده است، خاطرنشان کرد: کنترل بهداشتی ورود و خروج دام و فرآورده‌های خام دامی و نظارت در نقل و انتقال آنها و صدور گواهی بهداشتی دام و فرآورده‌های خام دامی که به خارج صادر می‌شود از وظایف دامپزشکی است.
مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان بررسی بیماری‌های دامی، شناسایی مناطق آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری‌ها، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های همه گیر و قرنطینه‌های دام، همکاری با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در امر مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام را از جمله وظایف سازمان دامپزشکی برشمرد.

 

نظر شما
ادامه