کد خبر: ۷۹۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در خبری از مرغداران و کلیه پرورش دهندگان طیور خواست تا توصیه های دامپزشکی را در جهت پیشگیری از ابتلای واحد پرورشی خود به بیماری نیوکاسل رعایت کنند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی استان اظهار داشت: با توجه به بررسی های کارشناسان دامپزشکی و داده های سامانه اطلاعات جغرافیایی مراقبت بیماری های طیور استان(GIS) مواردی از  بروز چند کانون بیماری «نیوکاسل» در تعدادی از شهرستانها و استانهای همجوار رخ داده است.
دکتر سیدرضا دیانت مقدم افزود: با توجه به اینکه ویروس موجود در حال چرخش در مراکز پرورشی می باشد و این موضوع در صورت بروز بیماری می تواند خسارت قابل توجهی به مرغداران وارد سازد لازم است کلیه مرغداران، علاوه بر حفظ شرایط امنیت زیستی با هماهنگی دامپزشک فارم پرورشی خود نسبت به واکسیناسیون مجدد اقدام مناسب را انجام دهند.
وی افزود: اکیپ های دامپزشکی مستقر در شبکه های  دامپزشکی آمادگی کامل دارند در صورت بروز بیماری کمک های لازم ودر صورت نیاز مواد ضد عفونی را در اختیار واحدهای درگیر با بیماری قرار دهند.
 دیانت مقدم خاطرنشان ساخت: این بیماری قابل انتقال به انسان نیست، اما با توجه به این که عامل بیماری یک نوع ویروس است، در شرایط مساعد به سرعت میان پرندگان  منتشر می شود.
رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی استان علائم بیماری را شامل تلفات بالا، علائم عصبی، فلجی گردن، افتادگی بال، بی اشتهایی، اسهال و درنهایت مرگ و میر سریع پرندگان دانست. او با تاکید بر واکسیناسیون کلیه جوجه های تولید شده رنگی و بومی، قبل از ارسال به روستا ها، تصریح کرد، فقط کسانی می توانند در روستاها به فروش جوجه و مرغ و خروس بپردازند که قبل از فروش، گله خود را علیه بیماری یادشده واکسینه و در این راستا گواهی بهداشتی از دامپزشکی دریافت کرده باشند. او از کلیه پرورش دهندگان طیور صنعتی و روستائیان خواست با توجه به ضرورت ارتقای سلامت صنعت طیور استان، همکاری لازم را با مراکز مایه کوبی دامپزشکی در زمینه مراقبت های بهداشتی و قرنطینه ای انجام دهند و در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری، مراتب را با سامانه پیامک اداره کل دامپزشکی استان به شماره 30001905 اطلاع دهند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
د.
|
-
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
0
سلام اولا ویروس فقط در فارم های پرورش در چرخش نیست و در فارم های تولید هم در چرخش است دوما واکسیناسیون مجدد بدون تعیین تیتر و آزمایش سرولوزی برای تعیین سطح ایمنی کاری غلط است سوما بیماری یک بیماری مشترک است و ایشان می توانند یک قطره واکسن حتی ضعیف شده را در چشم خود بچکانند تا مثل واکسیناتور های زحمتکش مفهوم زئونوز را برای دو هفته با کراتوکنزکتویت تجربه کنند و نتیجه............... همین است...
نظر شما
ادامه