کد خبر: ۸۰۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - در حالی طی یکی دو هفته اخیر قیمت هرکیلو گوشت گوسفندی 3هزار تومان افزایش یافته و مسئولان اتحادیه دلیل آن را صدور غیرمجاز دام به کشورهای عربی می‌دانند که مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان دامپزشکی از صادرات مجاز ۲۳۰ هزار رأس گوسفند و بره به کشورهای عربی طی ۹ ماهه امسال خبر می‌دهد.
بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه 920 هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که کفاف نیاز کشور را نمی‌کند و مجبوریم  سالانه 100 الی 200 هزار تن واردات گوشت داشته باشیم که معمولا اکثر این گوشت وارداتی به صورت منجمد است.
جدای از اینکه گوشت‌های وارداتی هیچ‌ زمانی نتوانسته قیمت داخل را تنظیم کند اما در آنسو سالانه رقم چشمگیری بره‌های پرواری به کشورهای عربی به صورت مجاز و غیر مجاز صادر می‌شود که اگر گوسفندهای کم سن و سال یا به اصطلاح بره‌ها به رشد طبیعی خود برسند می‌تواند ارزش افزوده بیشتری داشته باشد و از سویی بازار داخلی را که گوشت‌های وارداتی نتوانسته کنترل کند را تنظیم کند.
تنها در 9ماهه نخست سال جاری 230 هزار راس گوسفند به کشورهای عربی از مرزهای کشور صادر شده است و آماری هم از صدور غیر مجاز وجود ندارد اما می‌گویند بسیار چشمگیر است به طوری که افزایش 3 هزار تومانی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی را طی یکی‌دو هفته اخیر مربوط به این موضوع می‌دانند.

*صادرات 230 هزار راس گوسفند به کشورهای عربی

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید: طی ۹ ماهه نخست سال جاری ۲۳۰ هزار گوسفند زنده و بره به کشورهای کویت، قطر و امارات از مرزهای کرمانشاه، فارس، لرستان و استان‌های غربی صادر شده است.
دکتر یگانه می‌گوید: همه این صادرات با مجوز انجام می‌شود به طوری که موافقت امور دام و سازمان دامپزشکی استان‌ها به معاونت امور دام وزارت جهاد ارائه شده و در صورت موافقت نهایی مجوز صادر می‌شود و  تمام عملیات قرنطینه‌ای برای صادرات و واردات محصولات دامی لحاظ می‌شود.

*نیاز کشور به واردات 100 الی 200 هزار تن گوشت

وی در پاسخ به اینکه به رغم واردات ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تنی گوشت، صادرات بره به کشورهای عربی چه توجیهی دارد؟ می‌گوید: این سازمان تنها گواهی بهداشتی صادر می‌کند و نقشی در سیاست‌گذاری‌های وارداتی و صادراتی ندارد.

* خروج غیرمجاز بره‌های ایرانی به کشورهای عربی
علاوه بر صادرات قانونی به دلیل خوش خوراکی بره‌های ایرانی که به مذاق عرب‌های منطقه خوش آمده است صدور غیرمجاز هم به دلیل پول خوبی که عرب‌ها میدهند انجام می‌شود که ضررهای زیادی را به اقتصاد وبازار کشور می‌زند.
طی هفته‌های اخیر نیز بالا رفتن نرخ ارز در کشور دامدارن مرزی را به فروش دامهای خود به دلار و دینار ترغیب کرده و آنها مایلند دامهای خود را به جای ریال داخلی به دلار بفروشند که برایشان سود بیشتری دارد.

در این میان معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نیز در باره خروج غیر مجاز دام از کشور می‌گوید: سازمان دامپزشکی کشور تنها مسئول صدور گواهی بهداشتی برای سلامت دام‌های وارداتی و صادراتی است و مسئولیت صدور مجوز واردات یا صادرات را ندارد.

*خروج غیر مجاز دام باید کنترل شود

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اضافه می کند: خروج غیر مجاز را باید ارگانهای که این موضوع با وظایف آنها در ارتباط است پیگیری کنند.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم افزایش اخیر قیمت گوشت گوسفندی را به دلیل خروج دام از  کشور دانست که در حال حاضر دام در میادین کشور به شدت کم شده است.
وی گفت: بالا بودن نرخ ارز باعث شده دامداران گوسفند و بره‌های خود را به کشورهای عربی به دلار و دینار بفروشند تا سود بیشتری به دست بیاورند.
خندان رو تصریح کرد: اگر وضع به همین روال پیش رود احتمال افزایش دوباره قیمت گوشت در کشور وجود دارد.
اینکه موضوع خروج دام از کشور چه به صورت قانونی و یا غیر قانونی نیاز کشور به واردات را تشدید می‌کند بر کسی پوشیده نیست اما به هم ریختن نظم بازار و تحمیل بی‌ثباتی اثرات جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد می‌کند.
و حال سئوال این است چرا به رغم نیاز وارداتی، صادرات دام آن هم به صورت نارس انجام می‌شود و چرا  قاچاق دام و سایر قاچاق‌ها از سطح کلان گرفته تا در ابعد کوچکتر کنترل نمی‌شود.   

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نیس
|
-
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
0
0
چرا تلیسه ها بیشتر از گوساله نر کشتار میشوند؟چرا بزغاله های سه ماهه جان بدر برده از کلی باسیلوز، آنتریت ،کوکسیدیوز ، پی پی آر و تب برفکی در یک چشم بهم زدن خونشان وارد رودخانه ها می گردد؟چرا گرمسیری ها گوشت بره کم می خورند (میگن بره گوشتش گرمٍ و به مجاز ما نمی سازه) ولی عرب های صحرای گرم و سوزان لذتش میبرن؟چرا دامپزشک کشتارگاه فقط یه مهر زن است و دامپزشک قرنطنه گواهی صادر کن و رئیس شبکه دامپزشکی فقط زورش به بخش خصوصی و کارمندانش میرسه؟ چرا وچرا؟چون امور دام حاکم جزیره خودشه، امور عشایرفقط حاکم آرد و نفت و تانکرآب عشایرٍ ، وزارت صنایع گوشت وارد میکنه وزارت بازرگانی قیمتشُ میزنه.دامپزشکی هم بین دام و پزشکی گیره.این وسط کسی کاری به کار دیگری نداره و همه فقط وظایفشون انجام میدن وبرای نشون دادن همدلیشون از فردا پشت درهای بسته یکی مثل بنده را که روز شب به فکر کمک به دام ودامداره، با همه غم هاش روانه یه جای دیگه می کنند با هر بهانه یٍ که دم دستشون بیاد(حداقلش دراز کردن پا از گلیم خود). و چه زود سوالات فراموش میشود و زودترش سوال کننده.جواب که ..! جواب چی، کی؟آقا وقت مردم نگیرید.چٍ
یکی از خوانندگان
|
-
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
0
0

230000 رأس بره پرواری معادل چقدر گوشت قرمز قصابی می شود و نسبت آن با 920000تن گوشت قرمز گوشت تولیدی کشور چقدر است؟

حالا که این دامداران بدبخت راهی کوچک برای جبران مافات خسارات هنگفت اقتصادی خود پیدا کرده اند و کسی هم در این وانفسای گرانی شدید خوراک دام پشت آنها را نمی گیرد، چرا اینقدر جوسازی می کنید؟



نظر شما
ادامه