کد خبر: ۸۰۲

عضو کارگروه دامداران کشور گفت: افزایش کنونی نرخ گوشت قرمز ناشی از بحران سال گذشته در بازار شیر است.

دکتر امید فلاحی  با اشاره به اینکه سال گذشته درپی واردات بی‌رویه و بدون تعرفه شیر خشک توسط افراد سودجو، شرایط بحرانی در بازار شیربوجود آمد، افزود: در این شرایط که قیمت شیربه شدت افت پیدا کرده بود حدود 20 تا 30 درصد از گاوهای مولد کشور توسط گاوداران حذف شد.

وی با بیان اینکه حذف گاوهای مولد باعث کاهش تعداد گوساله نر پرواری و درنتیجه افزایش قیمت گوشت قرمز درحال حاضر شده است، تصریح کرد: این پیش‌بینی بارها به مسوولان مربوطه تذکر داده شد ولی متاسفانه چاره‌ای برای حل آن اندیشیده نشد.

فلاحی تاکید کرد: درحالیکه باید با چاره‌اندیشی راه حل مناسبی برای حل این معضل پیدا می‌شد ولی متاسفانه جهت جبران کاهش تولید گوشت در کشور دولت اقدام به صدور مجوز واردات دام زنده از مرزهای جنوب کشور کرد.

عضو کارگروه دامدارن کشور خاطرنشان کرد: این دام‌ها تنها با گذراندن دوره کوتاه قرنطینه (البته به اظهار سازمان دامپزشکی) به کشور وارد شد در حالیکه در قرنطینه هیچ گونه آزمایشی از نظر بیماری‌های اولیه همچون سل و بروسلوز روی دام‌ها انجام نمی‌گردد به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود طی چند ماه آینده با موج جدید بیماری‌های دامی واگیر نظیر آنچه که در دهه شصت در پی واردات دام‌های زنده رخ داد در کشور مواجه شویم.

فلاحی با اشاره به استمهال وام‌های بانکی دامداران گفت: معضل دیگر موجود پیش روی دامداران سیاست به ظاهر حمایتی بانک‌ها از دامداران بود که بنا به دستور هیات دولت استمهال وام بانکی دامداران مطرح گردید ولی بانک‌ها به جای طولانی نمودن دوره بازپرداخت وام‌ها، در سال اول اقدام به بخشودگی پرداخت اقساط وام‌ بانکی نمودند ولی در سال دوم تمامی اقساط سال اول و دوم را یکجا دریافت می‌کند.

او ادامه داد: دامدارانی که به طور مثال در سال اول قادر به پرداخت 10 میلیون تومان وام بانکی نیستند در سال دوم باید ماهانه 20 میلیون تومان پرداخت داشته باشند که پرداخت این رقم برای دامداران با توجه به شرایط موجود در صنعت دامپروری کشور غیرممکن است و انتظار می‌رود بانک‌ها با طولانی کردن مدت بازپرداخت از چهار سال به پنج سال و یا از دو سال به سه سال امداران را یاری کنند.

 

نظر شما
ادامه