کد خبر: ۸۰۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس مؤسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه کشت توام برنج با ماهی و اردک موجب تولید محصول سلامت‌تر برنج می‌شود، گفت: استفاده از عوامل بیولوژیک برای مقابله با آفات و همچنین کشت توأم ماهی، اردک و برنج باعث شده است که شرایط ارگانیک بودن در این محصول رعایت شود.

عباس شهدی کومله اظهار کرد: از آنجا که ماهی و اردک از جاندارانی محسوب می‌شوند که نسبت به سموم و کودهای شیمیایی حساس هستند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که محصول تولیدی نیز از سلامت کافی برخوردار است.

وی تأکید کرد: استفاده از حشرات مفید مانند زنبور تریکو گراما در مراحل مختلف کشت برنج از دیگر مواردی است که باعث می‌شود عملکرد مطلوبی حاصل شده و علاوه بر آن سلامت محصولات حفظ شود.

او اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که برنج ایرانی در مقایسه با برنج تولید شده در سایر کشورها از آرسنیک کمتری برخوردار است و بنابراین از سالم‌ترین محصولات محسوب می‌شود.

رییس موسسه تحقیقات برنج گفت: شرایط کشت و کار، خاک مناسب در ایران باعث شده است تا محصولات به سمت سالم بودن پیش رود.

وی اظهار کرد: پس از تحقیقات هشت ساله دو رقم جدید ممتاز به زودی در کشور معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از این لاین‌ها در گیلان آزمایش شده است و نتایج بسیار خوبی داشته است، افزود: با حضور وزیر کشاورزی به زودی نام این لاین در کمیته تعیین و نام‌گذاری خواهد شد.

او تصریح کرد: این رقم از لحاظ کیفی شبیه ارقام بومی بوده، اما از عملکرد بالاتری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: رونمایی از سند راهبردی خودکفایی برنج که مراحل پایانی خود را می‌گذراند، از دیگر برنامه‌هایی است که به‌زودی انجام می‌شود.

رییس مؤسسه تحقیقات برنج کشور ادامه داد: در راستای تولید محصولات سالم و ارگانیک، برنج از محصولاتی است که تحقیقات جامعی در این باره انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه شخم زمستانه در اراضی شالیزاری با توجه به زیر و روشدن خاک‌ها، آفات و بقایای گیاهی را از بین می‌برد و خوشبختانه با نتایج مثبتی که از اجرای این امر بدست آمده است کشاورزان امسال استقبال بیشتری از شخم زمستانه نشان داده‌اند.

شهدی کومله افزود: شخم زمستانه موجب ذخیره آب‌های زیرزمینی می‌شود و استفاده بهینه از آب منجر به کاهش هزینه‌های تولید برنج خواهد شد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
0
0
پرورش ماهی با اردک در بسیاری از کشورها که از مزارع برنج وسیع و عمیق برخوردارند معمول است ولی پرورش اردک با برنج ؟تا کنون در جائی گزارش نشده است .لطف فرمایند منابع انرا به همکاران شیلات ارایه نمایند تا از غافله عقب نمانند ؟
نظر شما
ادامه