کد خبر: ۸۱۶۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، هرمزگان، قزوین، خراسان جنوبی، جنوب کرمان، ریگان و فهرج

 

بعد از انقلاب اسلامی 316 مرکز دامپزشکی در خراسان رضوی ایجاد شده است

 

شمار مراکز بخش خصوصی دامپزشکی در استان خراسان رضوی پس از انقلاب اسلامی از 5 مرکز به 316 مرکز رسیده است.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، با اعلام این خبر اظهار داشت: در سال 1357، فقط 2 درمانگاه و 3 داروخانه دامی در بخش خصوصی دامپزشکی استان فعال بودند که بعد از انقلاب و با رویکرد محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال و نیز عمل به منویات مقام معظم رهبری در جهت اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی، این میزان به 316  مرکز رسیده، که 130 مورد آن مراکز درمانگاهی، 66 مورد، مراکز مایه کوبی، 10 باب آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی، 85  باب داروخانه دامی، 10 کارخانه تولید داروهای دامی و 15 شرکت پخش دارویی در استان مجوز فعالیت گرفته و مشغول ارائه خدمات هستند.
وی، دام را دومین سرمایه ملی پس از نفت یاد کرد و اشتغال و معیشت بسیاری از خانوارهای استان را مرتبط با دام ذکر کرد و نیز سلامت غذایی تمامی افراد جامعه را نیز در گرو سلامت دام و محصولات خام دامی مورد مصرف آن ها دانست و تاکید کرد، با توجه به موارد یادشده، دامپزشکی استان تمامی تلاش خود را در جهت صیانت از این سرمایه مهم و حیاتی بکار بسته است.
وی سلامت سرمایه دامی را که سرمایه ای مولد و تجدید پذیر است در امر اشتغال زایی بسیار مهم خواند و یادآور شد تلاش دامپزشکی در این جهت، باعث ایجاد اشتغال پایدار، بین افراد با سطوح مختلف درآمد و تحصیلات شده و نیز کاهش محرومیت از مناطق مختلف استان را سبب خواهد شد.

 

-----------------------

 

افتتاح سیستم IP Phone با حضور مدیر کل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان دامپزشکی کشور

در دهه مبارک فجر در اداره کل دامپزشکی هرمزگان


دکتر حاج اکبری مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان دامپزشکی در سفر به استان هرمزگان ، ضمن بازدید از کلیه بخش های اداره کل دامپزشکی این استان از جمله آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی و ملاقات با کارکنان، نشستی با مدیرکل این اداره کل داشت.

در این جلسه ابتدا دکترغریب مدیرکل دامپزشکی هرمزگان توضیحاتی در خصوص اهمیت تحول اداری و توسعه شبکه دولت ارائه نمود.

وی در ادامه اظهار داشت : در ایام مبارک دهه فجر، اداره کل دامپزشکی استان جهت دستیابی آسان و سریع مردم به خدمات دستگاه و ارائه خدمات مفید و موثر و نیز تکریم ارباب رجوع اقدام به تکمیل و راه اندازی پروژه میز خدمت نموده است تا در جهت خدمت رسانی به ملت شریف و انقلابی ایران اسلامیمان گامهای موثری برداریم .

غریب افزود : بمناسبت دهه مبارکه فجر پروژه ارتباطی IP Phone (ارتباط اداره کل با سازمان دامپزشکی کشور) تست و ایجاد ارتباط این سیستم با سیستم مرکزی از طریق خطوط امن mpls برقرار و راه اندازی و افتتاح گردید .

در ادامه این جلسه دکتر حاج اکبری گفت : فن آوری اطلاعات  بحث گسترده ، نو و خیلی پویا و در حال تغییر میباشد.

وی افزود : سیستم Ip phone  نسبت به ارتباط تلفنی مزیت های دیگری دارد که برخی از این امکانات عبارتند از :

قابلیت Voice mail ارسال پیام صوتی به صندوق e.mail کاربر

قابلیت Forwarding  ارسال و انتقال تماس از یک مکان یا شماره تلفن به شماره تلفن دیگر

قابلیت ایجاد Voice conference یا کنفرانس صوتی بین چند نفر

 

--------------------------

 

مدیر‌کل دامپزشکی استان قزوین:
آغاز واکسیناسیون بیش از 700 هزار رأس گوسفند در روستاها


مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: واکسیناسیون جمعیت گوسفندی در همه روستاهای استان قزوین آغاز می‌شود.
سبحان‌‌علی علوی اظهار کرد: در هفته‌های  آینده  با اجرای طرح ضربتی 20 روزه واکسیناسیون بیش از 700 هزار رأس گوسفند در همه روستاها شروع خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از هزار واحد دامداری و مرغداری صنعتی در استان قزوین است، گفت: دامپزشکی استان قزوین برای کنترل و تشخیص بیماری‌های دام و طیور همه این واحدها را تحت پوشش خود قرار داده تا سلامت دام و طیور را ارتقا دهد.

علوی طرح واکسیناسیون دامی به بیماری تب‌برفکی  را از جمله برنامه‌های موفق امسال دامپزشکی عنوان و بیان کرد: با تجهیز اکیپ‌های  دولتی در همه  روستا‌ها و دامداری‌های صنعتی نزدیک به 90 هزار جزو واکسیناسیون تب برفکی انجام شده است.

وی با اظهار اینکه این طرح ضربتی در مدت 20 روز اجرا شده است، تصریح کرد: طرح کنترل بیماری تب‌برفکی با سرعت موثر در همه روستاها از دورترین روستا که ماشین به سختی عبور می‌کرد تا نزدیک‌ترین روستای شهر قزوین بدون هیچ مشکلی انجام شده است.

* اجرای واکسیناسیون دام و طیور در همه روستاها

علوی با بیان اینکه اجرای واکسیناسیون بیماری‌های دامی در همه روستاها از وظایف تعریف‌شده این اداره است، مطرح کرد: عدم انجام واکسیناسیون حتی در یک روستا موجب عدم موفقیت ایمنی کامل می‌شود بنابراین این اداره برای موفقیت کامل کنترل بیماری‌های دامی موظف است به همه روستاها مراجعه و واکسیناسیون مربوطه را انجام دهد و بر همین اساس هیچ روستایی در استان قزوین نمی‌تواند ادعا کند که همکاران ذیربط دامپزشکی استان قزوین به آن روستا مراجعه نکرده است.

* توزیع بسته‌های آموزشی در روستا برای کاهش آلودگی شیر

علوی با بیان اینکه اجرای طرح جامع ساماندهی بهداشت شیر در راستای افزایش سطح بهداشت و سلامت مردم و ارتقای کیفیت شیر تولیدی انجام می‌شود، بیان کرد: از آن‌جایی که شیر در روستاها تولید می‌شود متأسفانه هنوز مشکل تولید شیر به روش سنتی در برخی از روستاها وجود دارد که در این راستا بسته‌های آموزشی، بروشورها و پلاکت‌ها در بین مردم روستا توزیع شده است تا شیر با کمترین آلودگی در اختیار مردم و شرکت‌های تولیدی قرار گیرد.

* کاهش بیش از 80 درصدی آلودگی شیر در روستاها

این مقام مسئول با بیان اینکه استان قزوین نسبت به سایر استان‌ها در کاهش آلودگی شیر در روستاها از وضعیت مطلوبی برخوردار است، تصریح کرد: بیش از 80 درصد آلودگی شیر در روستاها در استان کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح جامع ساماندهی بهداشت شیر جزو وظایف تعریف شده این اداره و به صورت مستمر اجرا می‌شود، گفت: امیدواریم با اقدامات موثر از جمله آموزش‌های مربوطه و تهیه شیرسردکن‌ها بهداشتی به مراکز جمع‌آوری شیر در روستاها بتوانیم طرح جامع ساماندهی بهداشت شیر با موفقیت 100 درصد انجام شود و کوچکترین آلودگی در شیر تولیدی وجود نداشته باشد.

----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی:
دامپزشکی در زمینه سختی کار مورد بی‌مهری قرار گرفته است


مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: دامپزشکی از مشاغل بسیار سخت و زیان‌آور است که به لحاظ سختی شرایط کار مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
محمدعلی رضایی از کارکنان دامپزشکی به‌عنوان سربازان گمنام عرصه بهداشت جامعه که در خط مقدم مبارزه با طیف وسیعی از بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام قرار دارند، یاد کرد.

وی، بر قرار گرفتن حرفه دامپزشکی در زمره مشاغل سخت تاکید کرد و گفت: اکیپ‌های سیار دامپزشکی برای اعمال اقدامات بهداشتی در تمام فصول سال و در هر شرایط جوی همه روزه به مأموریت می‌روند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: دامپزشکی از معدود دستگاه‌هایی است که با حضور در محل روستا، مناطق عشایری، چاه‌های کشاورزی و واحدهای دامی خدمات خود را ارائه می‌کند.

رضایی افزود: هر ساله تعدادی از کارکنان خدوم دامپزشکی در اثر تماس با دام‌های آلوده، به بیماری‌های خطرناک و کشنده مشترک بین انسان و دام مبتلا می‌شوند و همچنین در هنگام تزریق واکسن به دام‌ها دچار گاز گرفتگی و یا مصدومیت‌های شدید ناشی از برخورد فیزیکی با دام‌ها می‌شوند.

وی افزود: کارکنان دامپزشکی به علت تردد مکرر با خودرو در جاده‌های خاکی به بیماری‌های تنفسی و حرکتی نظیر دیسک کمر و آرتروز مبتلا هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: دامپزشکی خراسان‌جنوبی به‌عنوان نخستین استانی که با مکاتبات فراوان با مسئولان و ارسال فیلم و عکس از فعالیت‌های دامپزشکی در مناطق مختلف و شرایط بد جوی، پیگیر قرار گرفتن شغل دامپزشکی در جمع مشاغل سخت و زیان‌آور است که با وجود شرایط سخت و دشوار کار در این عرصه، هنوز دامپزشکی در ردیف مشاغل سخت قرار نگرفته است.

 

-------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان خبر داد
کسب رتبه برتر دامپزشکی جنوب در سامانه پایش طیور


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان جزو استان‌های برتر کشور معرفی شد.
علیرضا رجایی با اشاره به سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان اظهار داشت: این سامانه با هدف پایش، مراقبت و تجزیه و تحلیل بیماری‌های پرندگان و ارزیابی برنامه‌های کنترلی بیماری‌های پرندگان راه‌اندازی شده است.

وی افزود: تمام اقدامات در واحدهای پرورش طیور نظیر جوجه‌ریزی، شرایط بهداشتی، وضعیت بیماری‌ها و هرگونه بارگیری و حمل و نقل طیور به مقصد کشتارگاه ثبت می‌شود.

 رجایی عنوان داشت: این سامانه به دلیل دارا بودن قابلیت‌های فوق از اهمیت ویژه‌ای در راستای مراقبت و مبارزه با بیماری‌های طیور برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه این امکان را فراهم می‌آورد تا در کمترین زمان ممکن بعد از وقوع بیماری‌ها در یک نقطه، نقشه‌ قرنطینه‌ منطقه رسم و برای اقدامات کنترلی و قرنطینه‌ای در اختیار کارشناسان دامپزشکی قرار گیرند.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان بیان کرد: با ثبت اطلاعات در این سامانه دسترسی به اطلاعات واحدهای پرورشی استان با سهولت بیشتر انجام و در نتیجه مدیریت دقیق‌تر در حل نواقص واحدهای پرورش طیور انجام می‌گیرد.

علیرضا رجایی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع این اداره تمام تلاش خود را انجام داده است و به همین دلیل از طرف سازمان دامپزشکی کشور از این اداره کل و کارکنان بخش مبارزه با بیماری‌های طیور تقدیر شد.

گفتنی است اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان از سال 86 مستقل شده است که این استقلال کمک زیادی برای رفع مشکلات دامداران محروم جنوب استان کرده است.

-------------------------------

 

مدیر دامپزشکی ریگان:
30 هزار متر مربع از اماکن دامی ریگان سمپاشی شد


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت:سمپاشی 60 اماکن دامی به مساحت 30 هزار متر مربع به صورت رایگان از اقدامات صورت گرفته توسط دامپزشکی ریگان در دهه فجر است.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان همزمان با دهه فجر خدمات رایگان به دامداران ارائه می‌دهد و تا کنون اقدامات ویژه‌ای در این زمینه انجام داده است.

جعفری افزود: واکسیناسیون دام‌های سبک در مناطق عشایری و صعب‌العبور و واکسیناسیون دام‌های سنگین در روستاهای محروم ریگان و توزیع داروهای آنتی‌بیوتیک، ضد انگل خوراکی و تقویتی به صورت رایگان انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: ویزیت دام‌ها در این مناطق به صورت رایگان صورت می‌گیرد و 160 بطری ضد انگل خوراکی و 100 ویال داروی آنتی‌بیوتیک تزریقی برای 6 هزار دام سبک و یک هزار و 500 راس دام سنگین انجام شده است.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: سمپاشی 60 اماکن دامی به مساحت 30 هزار متر مربع به صورت رایگان از دیگر اقدامات صورت گرفته در این ایام است.

وی بیان داشت: شرکت خدمات ممیزی و بهداشتی بخش خصوصی نیز در این ایام خدمات رایگان ویژه مناطق محروم و عشایری شهرستان انجام می‌دهد.

جعفری ابراز داشت: این شبکه کلاس‌های آموزشی و ترویجی را با محوریت‌های بهداشت دام و آشنایی با بیماری‌های مشترک انسان و دام برگزار می‌کند.

وی از شهروندان ریگانی خواست به منظور انجام هرچه بهتر خدمات بهداشتی و نظارتی با دامپزشکی شهرستان ریگان همکاری داشته باشند.

گفتنی است در شهرستان ریگان بیش از 200 هزار راس دام سبک و 15 هزار راس دام سنگین نگهداری می‌شود.

-----------------------------------

 

رئیس دامپزشکی فهرج خبر داد
کسب رتبه برتر اطلاع‌رسانی توسط دامپزشکی فهرج


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج در تولیدات خبری در میان شبکه‌های دامپزشکی استان رتبه بر‌تر را کسب کرد.
مهدی بمان‌‌دشتی اظهار داشت: این شبکه در میان 16 ‌شبکه دامپزشکی در سطح استان کرمان با کسب یک هزار و 140 امتیاز رتبه نخست را کسب کرده است.

وی افزود: شبکه دامپزشکی این شهرستان ‌در ‌آیتم‌های کمی خبر 460 امتیاز و در آیتم‌های کیفی 680 امتیاز در تولیدات خبری کسب کرده است.

بمان‌دشتی بیان داشت: روابط عمومی دستگاه‌های ادارات در اطلاع‌رسانی به مردم نقش بسیار مهم و حساسی را بر عهد دارند و اطلاع‌رسانی درست و مناسب و به موقع از وظایف روابط عمومی دستگاه‌ها است که در این راستا روابط عمومی‌ها واسطه بین مردم و مسئولان هستند.

وی عنوان کرد: از روابط عمومی می‌توان‌ به عنوان قلب تپنده سازمان‌ها و نهادها یاد کرد، روابط عمو‌می‌ عنوان چشم بینای ادارات مطرح می‌شود و روشن است که پویایی روابط عمومی موجب رشد و بالندگی مجموعه‌ها و ادارات می‌شود.

بمان‌دشتی خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها آیینه تمام ‌نمای سازمان و جایگاه دریافت و انتقال اطلاعات است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج در ماه‌های مهر، آبان و آذر ‌بین شبکه‌های دامپزشکی استان در شاخص‌های عملکردی تعیین شده‌ با کسب 94.5 امتیاز، ‌رتبه نخست استان کرمان را به دست آورده است.

وی افزود: خدمتگزاری به مردم از وظایف ما در شبکه دامپزشکی است که در این زمینه نیز میز خدمت برای خدمت بیشتر به مردم در این اداره اجرا شده است.

 

نظر شما
ادامه