کد خبر: ۸۱۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: فعالیت میادین عرضه دام فاقد پروانه بهداشتی معتبر از سازمان دامپزشکی، بر اساس برنامه‌ای زمانبندی شده متوقف می‌شود.

دکتر سید محسن دستور از اجرای طرح ساماندهی اشخاص حقیقی و حقوقی شاغل به امر خرید و فروش دام، خوراک دام و فرآورده‌های دامی خبر داد و گفت: تعیین آزمایشگاه‌های مرجع برای هر گروه از باقیمانده‌ها، تدوین روشهای آزمایشگاهی استاندارد در تمامی آزمایشگاه‌ها، تجهیز شبکه آزمایشگاه‌های دامپزشکی و برقراری سیستم یکپارچه ردیابی دام، خوراک دام و فرآورده‌های دامی از جمله برنامه‌های این سازمان است.

وی بر حذف داروهای دارای اثرات سوء بر سلامت مصرف کنندگان در بخش دامپزشکی تاکید کرد و گفت: ساماندهی مجدد استقرار دامپزشکان به عنوان مسوول فنی – بهداشتی در مراکز تولید و عرضه دام، تسریع در ثبت داروهای با منشاء طبیعی و ترویج استفاده از داروهای گیاهی، اجرای مقررات بهداشتی تولید و تضمین کیفیت بر اساس سامانه‌های بین‌المللی در اماکن دامی و عمومی و تعطیلی دامداری‌ها، مرغداری‌ها و آبزی‌پروری‌های فاقد پروانه بهداشتی معتبر از جمله محورهای فعالیت این سازمان است.

دستور از وضعیت مطلوب تولید در کشور خبر داد و تصریح کرد: در شرایطی که تعداد گرسنگان جهان از مرز یک میلیارد فراتر می‌رود، ایران رتبه چهارم در تولید گوشت گوسفند، رتبه هفتم در تولید گوشت بز، رتبه نهم در گوشت طیور، رتبه یازدهم در تولید عسل، رتبه سیزدهم در تولید گوشت گاومیش و رتبه نوزدهم در تولید گوشت شتر را دارد.

رییس سازمان دامپزشکی افزود: ایران در تولید تخم مرغ در مقام سیزدهم، شیر بیست و یکم و در تولید گوشت گاو نیز در رتبه سی و یکم قرار دارد.

وی گفت: در این شرایط با افزایش بهره‌وری از طریق آموزش و تبادل اطلاعات آموزش ترویجی، بهبود خدمات دهی، کاهش تلفات دامی، کاهش ضایعات محصولات دامی، ارایه خدمات حمایتی و توسعه بیمه، اقدامات اصلاح نژادی، بهسازی و نوسازی جایگاه، تاسیسات و تجهیزات مرغداری‌ها، بهبود ضریب تبدیل، استفاده از فناوری‌های نوین برای تحقق اهداف برنامه های توسعه کلان کشور به کار گرفت.

دستور ادامه داد: در این راستا سازمان دامپزشکی کشور سه هدف حفظ سرمایه دامی از طریق تامین بهداشت دام، حفظ و ارتقای بهداشت عمومی از طریق مبارزه با بیماری‌های مشترک قابل انتقال بین انسان و حیوان و همچینین تحقق امنیت غذایی از طریق فراهم کردن شرایط بهداشتی برای سرمایه‌گذاری و تولید، کاهش ضایعات فرآورده‌های دامی، افزایش راندمان تولید و سلامت غذا را دنبال می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: آزمایشگاه‌های تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی و پایش باقیمانده‌ها در شهرهای تهران، مشهد، بندرعباس و قزوین توسط سازمان دامپزشکی احداث و راه‌اندازی شده که با بهره‌برداری از این آزمایشگاه‌ها نه تنها امکان نظارت جامع بر سلامت غذا با منشا دامی در کشور فراهم خواهد شد بلکه در امر صادرات فرآورده‌های دامی و شیلاتی نیز موانع موجود برطرف می‌شود.

به گفته وی توسعه برنامه‌های ملی پایش و مراقبت بیماری‌های دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل به ویژه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و همچنین راهبرد جدید سیاست‌گذاری برنامه مبارزه با بیماری‌ها در جهت جایگزینی رعایت اصول بهداشتی و نیز واکسیناسیون به جای درمان دارویی پیشگیرانه را از اقداماتی است که توسط سازمان دامپزشکی در آینده اجرا خواهد شد.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بخش خصوصی
|
-
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
0
0
در میدان ...... در استان ....... به فراوانی واکسنهای تب برفکی توسط دلالان بفروش میرسد که دارای کد است ولی این واکسنها را به دکتران دامپزشک دارای مطب نمیدهند تا تزریق کنند تقاضای رسیدگی دارم
امیررضا علیپور
|
-
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
0
0
برای سامان دهی میادین عرضه دام اولین اقدام به نظر ما ممنوعیت میادین فاقد پروانه ودیگری حمایت از میادین پروانه دار.گسترش وتوسعه میدان که هدف اصلی ایجاد اشتغال .امنیت بهداشتی .ومهمتر از همه ایجادکشتارگاه برای عرضه گوشت وکباب پزوصدور دستورات لازم به اداره دامپزشکی با هماهنگی فرماندار تا میادین قدیم جمع آوری گردد
نظر شما
ادامه