کد خبر: ۸۲۱۰

حکیم مهر - یکی از بزرگترین مجتمع‌های کشت و صنعت کشور و خاورمیانه که در 100 کیلومتری پایتخت قرار دارد به دلیل نداشتن سرمایه در گردش و عدم تخصیص تسهیلات مصوب ریاست جمهوری تولید ندارد.

مجتمع کشت و صنعت زیاران طالقان با داشتن ظرفیت‌های بالای تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ، پرورش قارچ، پرورش بلدرچین، صنایع تبدیلی، گلخانه، انبار و دو سردخانه به دلیل افزایش هزینه‌ها و عدم اجرایی شدن مصوبه رییس جمهوری هیچ بهره‌برداری ندارد.

با توجه به اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی توسعه مجتمع‌های کشت و صنعت و شهرک‌های تولیدی است سال گذشته رییس جمهوری پرداخت سه میلیارد تومان تسهیلات را برای راه‌اندازی این مجتمع مصوب کرد اما تاکنون این اعتبار اختصاص نیافته و 90 درصد ظرفیت این مجتمع خالی مانده است.

داریوش توکلی - مدیرعامل این مجتمع - تصریح کرد:‌ این مجموعه به عنوان نزدیک‌ترین کشت و صنعت به استان تهران 361 هکتار مساحت دارد و از 32 سالن پرورش مرغ گوشتی که ظرفیت تولید 400 هزار قطعه مرغ در هر دوره پرورش را دارد تنها 10 درصد استفاده می‌شود.

به گفته وی این مجتمع شش سالن تولید قارچ و دو سالن پاستوریزه خاک و کمپوست با ظرفیت تولید سالانه 560 تن قارچ خوراکی را دارد اما اکنون 300 تن قارچ در سال تولید می‌کند. همچنین درحالیکه ظرفیت تولید ساعتی 12 تن خوراک طیور در این مجتمع وجود دارد ماهانه فقط 50 تن خوراک تولید می‌شود.

توکلی با اشاره به افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی پس از هدفمندسازی یارانه‌ها، اظهار کرد: درحالیکه مصوب شده که 30 درصد از هزینه بهینه‌سازی مصرف سوخت مرغداری‌ها به صورت بلاعوض پرداخت شود تاکنون این اعتبار برای این منطقه تامین نشده است.

وی با اشاره به اقدام این مجتمع برای تغییر مجوز پرورش مرغ گوشتی به مرغ تخم‌گذار، گفت: با توجه به اینکه مرغ تخم‌گذار در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر است و گرایش استان قزوین نیز به تولید مرغ تخم‌گذار است، درخواست شده که سالن‌های پرورش مرغ گوشتی به مرغ تخم‌گذار تبدیل شوند.

توکلی تصریح کرد: پس از بروز بیماری آنفلوآنزای پرندگان در سال گذشته، هنوز اجازه جوجه‌ریزی و پرورش به این منطقه داده نمی‌شود. همچنین درحالیکه این مجتمع هشت سالن پرورش بلدرچین به ظرفیت تولیدی 100 هزار قطعه بلدرچین برای هر دوره پرورش را دارد به دلیل آلودگی اجازه پرورش بلدرچین هم صادر نمی‌شود.

وی گفت: این مجتمع کشت و صنعت بیش از دو هزار متر مربع گلخانه تولید گل و سبزی و صیفی دارد اما تولیدی در آن صورت نمی‌گیرد. همچنین دو سردخانه بزرگ در این مجتمع وجود دارد که تعطیل است و سه هزار و 700 متر مربع سالن صنایع تبدیلی برای تولید انواع کنسرو بلااستفاده مانده است.

 

نظر شما
ادامه