کد خبر: ۸۲۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - نتایج تحقیقات محققان انگلیسی نشان می‌دهد، بزها قادرند صدا و لهجه یکدیگر را تقلید کنند.

دکتر «الودی بریفر» و دکتر «آلن مک الیگات» از محققان دانشگاه کوئین مری در جریان تحقیقات خود دریافته اند که لهجه منطقه‌یی در میان پستانداران گسترده تر از تصورات و باورهای قبلی است.

در جریان این تحقیق، چهار گله جداگانه از بزهای کوتوله در منطقه ناتینگهام شایر مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان صدا و لهجه بزغاله‌ها را در دوره‌های یک هفته‌یی و پنج هفته‌یی توسط میکروفون های مخفی ضبط کردند.

در نخستین مراحل تحقیق (در هفته اول) مشاهده شد که بزغاله‌ها در کنار مادر، خواهر و برادر خود، صدای آنها را تقلید می کردند. در هفته پنجم با بزرگتر شدن و حضور در گروه های اجتماعی تر، ‌بزها صدای همسالان خود را تقلید می کردند و صداها بیشتر حالت یکنواخت پیدا کردند.

برخلاف یافته های قبلی که ژن را تنها عامل موثر در تغییر صدای بزها می دانستند، محیط و گروه های اجتماعی تأثیر مستقیمی بر صدای این حیوانات دارند.

به گفته دکتر «مک الیگات» ظرفیت آوایی در میان بزها بسیار محدود است، اما اثرگذاری محیط های اجتماعی بر صدا و لهجه بزها حاکی از باهوش بودن این حیوانات است.

نتایج این یافته در مجله «رفتار حیوانات» (Animal Behaviour) به چاپ رسیده است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
-
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
0
0
حقیقتاً قرار دادن خبر مربوط به لهجه بز! در ستون آموزش و پژوهش جای تقدیر و تشکر دارد.
جناب اقای دکتر لطفی زاده،
اگر وب سایت سازمان نظام دامپزشکی چنین گاف بزرگی داده بود، جنابعالی آن را به عنوان سوتیتر در صدر خبرهای حکیم مهر درج می کردید (قضیه سوزن و جوالدوز)!
حکیم مهر
|
-
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
0
0
با سلام و احترام / بیننده محترم / این خبر نتیجه یک تحقیق و پژوهش علمی و کاملاً مرتبط با یک شاخه از علوم که متاسفانه ما کمتر به آن بها داده ایم یعنی رفتارشناسی حیوانات است و جای آن دقیقاً در ستون آموزش و پژوهش است.
نظر شما
ادامه