کد خبر: ۸۳۵۸

حکیم مهر - افزایش 100 درصدی قیمت نهاده‌های مرغی باعث کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر شده است که میزان تولید مرغ را از فروردین‌ماه سال آینده در روند نزولی قرار خواهد داد.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه سراسری مرغداران با اعلام این مطلب گفت: به‌دنبال افزایش 100 درصدی قیمت نهاده‌های مرغی ازجمله کنجاله سویا و ذرت، مرغداران طی نامه‌ای از ریاست جمهوری خواستند با واردات سه کشتی نهاده‌های مرغی برای تنظیم بازار داخلی موافقت کنند.

حسن مقدم‌نیا افزود: در زمان حاضر قیمت هر کیلوگرم سویا از 600 تومان به یک‌هزار تا یک‌هزار و 500 تومان افزایش یافته است که قیمت تمام‌شده مرغ را به‌شدت افزایش داده و با توجه به تعیین تکلیف سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده واحدهای پرورش مرغ با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو شده‌اند که نتیجه آن کاهش جوجه‌ریزی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند تا سال 1390 بیش از یک میلیون و 650 هزار تن مرغ متناسب با اهداف از پیش تعیین شده برنامه پنجم توسعه تولید شد، اما در صورتی که روند افزایش نهاده‌های مرغی ادامه پیدا کند، به‌زودی با کاهش تولید مرغ روبه‌رو خواهیم شد.

روند نزولی تولید مرغ کلید خورد

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: کاهش جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش که از اواخر ماه گذشته آغاز شده، نتیجه خود را در میزان عرضه و تقاضا از اواخر فروردین نشان خواهد داد.

مقدم‌نیا تصری کرد: در صورتی که قیمت نهاده‌های مرغی کاهش پیدا نکند، عملا 30 درصد تولید در مرحله نخست و چهار ماه اول سال آینده کاهش پیدا خواهد کرد و در ماه‌های بعدی روند کاهش تولید به‌صورت تصاعدی ادامه  می‌یابد.

وی یادآور شد: روزانه پنج هزار تن مرغ در کشور مصرف می‌شود که میزان ذخیره صورت گرفته در مرکز پشتیبانی امور دام تا مدتی می‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

مقدم‌نیا تأکید کرد: واردات ضرب‌العجلی مرغ از بازاری که دولت به‌خوبی می‌شناسد در مقاطعی از گذشته نیز صورت گرفته که بهترین نمونه آن به زمان جنگ و تنظیم بازار و تعادل عرضه و تقاضا از طریق واردات دولتی بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد؛ با واردات سه کشتی نهاده‌های مرغی بازار نهاده‌ها تنظیم شود و روند تولید به شکل گذشته بازگردد.

 

 

نظر شما
ادامه