کد خبر: ۸۴۳۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
معمولاً برای دور زدن بازرسان به داروخانه‌ها پیشنهاد می‎کنیم دارویی را به صورت قانونی و به تعداد کم تهیه کنند تا اگر بازرسی توانست جنس قاچاق آنها را بگیرد، آنها فاکتور داروی قانونی خود را نشان دهند / برخی از واسطه‎ها از صندوق عقب خودروشان به عنوان انبار داروهای قاچاق دامپزشکی استفاده می‎کنند...

حکیم مهر - شماره جدید نشریه دنیای سبز پیکان انتقاد خود را متوجه قاچاق داروهای دامپزشکی کرده است.

در شماره 98 (15 اسفند 90) این هفته نامه کشاورزی و صنایع غذایی ایران با اشاره به قاچاق داروهای دامپزشکی، سازمان دامپزشکی فاقد هرگونه اهرم اجرایی و قضایی برای برخورد با متخلفان این حوزه معرفی شده است.

این نشریه از این فرضیه یک نتیجه هم استخراج نموده و آن تماشاچی بودن سازمان دامپزشکی در بازی قاچاقچیان دارو است.

در بخشی از گزارش این هفته نامه درباره امکان تهیه داروهای ممنوعه آمده است :

" بر آن شدیم تا با چرخی در بازار داروهای دامپزشکی اطلاعاتی را از وضعیت کنونی داروهای قاچاق، علل و نتایج عرضه آن به دست آوریم. در خیابان توحید تهران از یک داروخانه خواستیم تا داروی فورازولیدن و کلرامفنیکل را به ما بدهد. در مورد این داروها همین قدر بدانید که خرید و فروش، واردات و حتی تجویز آن به دلیل سرطان‎زا بودن ممنوع است. البته معرفی ما به این داروخانه توسط یک واسطه بود که به صورت پورسانتی برای این داروخانه و داروهای قاچاقش مشتری پیدا می‎کرد. این واسطه در محیطی دوستانه از راه‎های عرضه داروهای قاچاق خود می گوید : معمولاً برای دور زدن بازرسان به داروخانه‌ها پیشنهاد می‎کنیم دارویی را به صورت قانونی و به تعداد کم تهیه کنند تا اگر بازرسی توانست جنس قاچاق آنها را بگیرد، آنها فاکتور داروی قانونی خود را نشان دهند. وی اضافه می‎کند : برخی از واسطه‎ها از صندوق عقب خودروشان  به عنوان انبار داروهای قاچاق دامپزشکی استفاده می‎کنند. این فعال سرپایی صنعت داروی دامی با یادآوری اینکه حجم داروی قاچاق روزانه در حال افزایش است می‎گوید : قاچاقچی‎ها بیشتر داروها را از شهرهای مرزی غربی وارد می‎کنند."

هر چند لازم است مستندات چنین گزارشی از سوی تهیه‎کنندگان آن در اختیار مراجع ذیصلاح قضایی و صنفی قرار داده شود، باید دید سازمان دامپزشکی کشور درباره این گزارش چه واکنشی خواهد داشت و چه توضیحی ارائه خواهد نمود؟

گفتنی است سردبیری هفته نامه دنیای سبز را دکتر کامران ملک پور ، دامپزشک و عضو هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران به عهده دارد.

 

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
vet
|
-
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
0
0
ما هم همیشه شاهد فروش این قاچاق هستیم . مدرک را همه دامپزشکان فعال در بخش طیور دارند که گاها برخی از آنان داروهای ممنوعه را به عنوان داروی شفا بخش برای خوشایند مرغدار تجویز می کنند بدون تصور اینکه شاید مرغ آن مرغداری در سبد شب خانواده اش باشد .
دامپزشک 83
|
-
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
0
0
با تشکر از این نشریه، ولی ما دامپزشکان خود از این موضوع مطلعیم و از دلایل قاچاق چون بی تاثیر بودن داروهای ساخت داخل و سخت گیری های ورود دارو که این داروها که این هم 2 دلیل دارد یکی برای اینکه قانونی به کشور وارد نشود و دومی اینکه بحث سهامها مطرح است!
دکتر
|
-
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
1
0
سلام دوست عزیز و اندیشمندم
سلامتی مردم و ارتباط با دامپزشکی مهمترین فعالیت دامپزشکی است
امروزه کمبود نظارت در جای جای این سازمان به وفور دیده می شود
مرغ ههای بسته بندی شده که ریلیبل شدن تاریخ
داروهای قاچاق
تاریخ مصرف گذشته
و....
بدرستی چه کسی مقصر است قاچاقچی داروخانه دار واسط یا مرغدار مطلع یا بی خبر و یا از همه بدتر برخی همکاران دامپزشک که برای کاهش سریعتر تلفات دست بنسخه کردن این دارو ها می روند
خدا رو شکر توی عمر چند ساله حرفه ایی خودم به خودم اجازه تجویز داروی ممنوعه ندادم و اگر خود مرغدار تمایل به مصرف داشته خودم از ویزیت اون فارم و تداوم همکاری سر باز زدم
دامپزشک دارای مطب
|
-
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
0
0
هیچگونه نظارتی بر داروخانه های دامپزشکی در استان ........ وجود ندارد
همکار
|
-
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
0
0
با سلام بنده با اطمینان قاطع به شما عرض میکنم که هرگونه واکسن یا دارو یا سموم ضد انگلهای خارجی را که نیاز داشتید میتوانید به هر میزان از بازارهای خرید و فروش دام در شهرستان ......... در استان ....... تهیه فرمایند اصلا جای هیچگونه نگرانی برای مسافرین نوروزی نیست از نظر قیمت هم باهم راه می اییم
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
0
1
این داروهای قاچاق در بخش پزشکی هم وجود دارد بیاد دارم سال 79 پدرم که بیمار شدید بود فقط به یک دارو جواب میداد و در اکثر نقاط کشور گشتیم وجود نداشت ولی خدا را شکر در بازار ازاد ناصر خسرو گیر اوردیم هنوز دعاشون میکنم باز خوبه اوردند که جان پدر در حال کما را نجات داد
دکتر دامپزشک
|
-
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
0
0
سلام به همه، باید به گفته های دوستان عزیز این مطلب را اضافه کنم که داروهای «تقلبی» هم در بازار موجود است و تبعات زیان بار آن کمتر از داروهای قاچاق نیست!!!
من فکر می کنم ، پس هستم. دکارت
|
-
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
0
0
سلام. ( حکیم مهر، سلام .اسم شهری که نوشتم و بقیه مطالب را سانسور نکن. لطفا. ) خوانندگان محترم، شما که خیلی از قانون سر در می آرین و خیلی توی همه چی واردین باید به عرض برسونم که همون جور که سیرجان ( واقع در استان کرمان ) با فاصله 500 کیلومتری از دریا ، شده بندر آزاد!!!!!!!!!!!!!!!! ، البته کسانی که قانون مناطق آزاد رو خوندن و بلدن ، می دونن که چی می گم. و .... هر چی که کم بیارن از این بندر آزاد وارد می کنن و الحمدالله هیچ مشکلی هم توی مملکت نداریم. اگه کسی هم بگه مشکل داریم از روی عناد می گه. با این تفاسیر ما داروی قاچاق هم نداریم. چون از بنادر آزاد وارد می شن که اونم هیچ مشکلی نداره.
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
در پاسخ به این دوست عزیز عرض می شود، سیرجان منطقه آزاد نیست ومنطقه ویژه است ولی بعرض می رساند مشکل منطقه آزاد و ویژه نیست مشکل ساختار غیرمنطقی وتعریف غیرمنطقی از این مناطق است وگرنه اگر با هدف قطعی برای صادرات وپردازش کالا چنین مناطقی حتی در تهران ایجاد شود منعی ندارد مشکل این است که چون نظارتی وجود ندارد از قوانین حاکم براینگونه مناطق سو استفاده می شود چرا چنین مناطقی در آسیا واروپا نیست چون آزادسازی و رقابت پذیری دیگر جایی برای منطقه آزاد نمی گذارد.چرا ورود اقلام وارداتی به این مناطق را به داخل ایران آزاد گذاشته اند اینها سئوالاتی است که مسئولین برای آنها پاسخی ندارند
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
0
اغلب شرکتهای تولیدکننده داروهای دامی ، محصولات خود را با 65 درصد تخفیف به داروخانه ها عرضه می کنند!! چرا دامپزشکی تاکنون پیگیر این ماجرا نبوده است؟ بعضی از شرکتها بعضا 80 درصد زیر پتانسی فرمول تولیدی اقلام خود را در بازار عرضه کرده اندو سازمان دامپزشکی نیز از آن اطلاع دارد لیکن برخورد این ارگان واطلاع رسانی همیشه در هاله ای از ابهام بوده است، چرا سازمان دامپزشکی طی 4 دهه تاکنون کوچکترین اقدامی برای آزادسازی واستفاده از ارز آزاد برای تولید داروهای دامی نکرده است؟ تا زمانی که سازمان دامپزشکی ذینفع این ماجرا است وتا زمانی که رقابت پذیری وآزادسازی ارز برای تولید داروهای دامی نباشد و همان اختیاراتی را که تهران دارد به استان ها تفویض نکنند وتا زمانی که تخصیص ارزسهمیه ای و دولتی برای دارو هست و تا زمانی که عنان اختیار این صنعت را افراد بی سواد وفاقد تحصیلات مرتبط موردحمایت سازمان دامپزشکی هستند، تصور تغییری در وضعیت قیمت،کیفیت وعرضه داروهای دامی داشتن، عبث و بی فایده است، چرا داروی دامی به چین و یا اروپا قاچاق نمی شود؟ چرا نفت از کشورهای دیگر به ایران قاچاق نمی شود؟
نظر شما
ادامه