کد خبر: ۸۴۶

حکیم مهر - 5 اشتباه رایج درباره آنفلوآنزای A

 

 1) دست دادن و روبوسی کردن

عجالتا هنگام سلام و علیک و دید و بازدید، دور دست دادن و روبوسی کردن را خط بکشید. این، توصیه بسیاری از پزشکان دنیا در این روز و روزگاری است که آنفلوآنزای خوکی دارد دنیا را فتح می‌کند. دلیلش روشن است: این آنفلوآنزا خیلی آسان‌تر از آنچه فکرش را بکنید، سرایت می‌کند؛ حتی وقتی که شما هیچ علامتی از بیماری در طرف مقابل نمی‌بینید و حتی وقتی که خود طرف هم از بیماریش خبر ندارد! می‌دانید چرا؟ چون ویروس این بیماری، از یک روز قبل از شروع علائم آنفلوآنزا، قابل سرایت به دیگران است و این قابلیت را حداقل تا 7 روز پس از شروع علائم بیماری حفظ می‌کند.
2) سرفه و عطسه با دهان باز

ویروس H1N1 (عامل بیماری آنفلوآنزای خوکی) براحتی از فاصله یک‌متری با عطسه و سرفه منتقل می‌شود. به همین دلیل، یکی از توصیه‌های مهم پزشکان به بیماران مبتلا به آنفلوآنزای خوکی این است که وقتی سرفه یا عطسه می‌کنند، با دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی‌شان را بگیرند و بعدش، این دستمال‌کاغذی‌ها را بریزند توی یک کیسه پلاستیکی. اگر احیانا بیمار شده‌اید و دستمال همراهتان نیست؛ موقع عطسه و سرفه، جلوی دهان و بینی‌تان را با آستین پیراهن‌تان بگیرید.

3) دست‌کم گرفتن شستشوی دست‌ها

این‌هم یکی دیگر از خطاهای رایج در روزگار آنفلوآنزای خوکی است. شستشوی مرتب دست‌ها یکی از توصیه‌های کلیدی پزشکان برای پیشگیری از این بیماری است. فرقی نمی‌کند از آب و صابون استفاده کنید یا محلول‌های حاوی الکل؛ مهم این است که دست‌هایتان را مرتب بشویید، مخصوصا وقتی که عطسه یا سرفه می‌کنید و مخصوصا وقتی که از محیط بیرون به خانه برمی‌گردید. یک توصیه دیگر: حتی‌المقدور دست‌هایتان را به چشم و دهانتان نزنید.

4) بستن تمام در و پنجره‌ها و گرفتن منافذ خانه

اتفاقا ویروس‌ها در فضاهای گرم و خشک و محیط‌های بسته‌ای که هوا در آنها خوب جریان ندارد، راحت‌تر و بیشتر پخش می‌شوند. به همین دلیل، یکی دیگر از توصیه‌های پزشکان، این است که در فواصل زمانی 2ساعته، پنجره‌ها را به مدت 10 تا 15 دقیقه باز کنیم تا از ماندگاری ویروس در محیط کار و زندگی‌مان جلوگیری شود. این توصیه مخصوصا در خانه‌هایی که یکی از اعضای خانواده به این بیماری دچار شده و بقیه در حال مراقبت از او هستند، اهمیت بیشتری دارد.

5) تردد غیرضروری در اماکن شلوغ

از حضور در کشورها، شهرها و جاهای شلوغ و مشکوکی که احتمال شیوع این بیماری در آنجا بیشتر است، حتی‌المقدور خودداری کنید. این هم یکی دیگر از توصیه‌های پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. بوسیدن ضریح، دست زدن به میز کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها و دستگیره در وسایل نقلیه عمومی، احتمال ابتلا به این بیماری را بالا می‌برد. ویروس H1N1 (عامل آنفلوآنزای خوکی) در محیط اطراف و اماکن عمومی وجود دارد و تماس با سطوحی مانند دستگیره اتوبوس و تاکسی و صفحه کلید کامپیوتر می‌تواند براحتی بیمارمان کند. اگر دست‌تان زیاد با این قبیل سطوح تماس دارد، شستشوی مرتب دست‌ها یادتان نرود.

نظر شما
ادامه