کد خبر: ۸۵۱۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - یکی از رسومی که از گذشته در سفره هفت‌سین ایرانیان وجود داشته، نهادن ماهی قرمز در سفره هفت‌سین است. درباره این کار دلایل متعددی مانند خبر دادن از بوی خوش بهار و غیره آورده می‌شود. اما قرار دادن سمندر در سفره هفت‌سین چه توجیهی دارد؟

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، خبر از فروش گونه‌های نادر و در معرض انقراض این حیوان را در کنار خیابان‌ها مطرح می‌شود.

نماینده ادواری مجلس ششم گفت: خرید و فروش حیوانات وحشی با توجه به قانون جرم است.

محمد محمدرضایی افزود: مراکز فروش حیوانات وحشی مستلزم داشتن مجوز هستند.

وی خاطرنشان کرد: خرید و فروش این خزندگان در میادین و معابر یک جرم مشهود است و ضابطین دادگستری و نیروی انتظامی می‌توانند با آن برخورد داشته باشند.

فعال محیط زیست ادامه داد: شهروندان خود می‌توانند در صورت مشاهده آن را به مراجع ذی‌صلاح گزارش دهند.

محمدرضایی تصریح کرد: فروش گسترده این حیوان وحشتناک بوده و باعث تخریب چرخه محیط زیست می‌شود.

وی یادآور شد: هر حیوان، یک مزایا و کاربردی برای محیط زیست دارد و نابودی این گونه در چرخه محیط زیست بسیار مؤثر است. زیرا خود این خزنده شکارچی حیوانات موزی مانند موش است.

محمدرضایی در پایان تأکید کرد: سمندر ممکن است حامل ویروس‌های مشترکی با انسان باشد که برای سلامت افراد خطرناک باشد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م.ت.ز
|
-
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
0
0
سلام
یکی از دوستهایم نقاشی سفره هفتسین را با خودکار کشیده بود.با چشم هایم دنبال تصویر قران می گشتم اما پیدا نکردم! ازش پرسیدم قران را کجا کشیدی؟ بهم گفت قران سین دارد!؟!؟! (قران را نکشیده بود اما ماهی و اینه را کشیده بود!!)بنظرم بهش گفتم پس اینه سین دارد؟!!!ماهی سین دارد؟؟!!!
با این خبر متوجه شدیم که سمندر هم سین دارد!!!!
این ره که ما می رویم به نا کجا آبادست!!
یک آدم آگاه و خسته
|
-
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
0
0
اشکالات ..... و عجیبی در صحبت های ایشان وجود داشت. که به آنها می پردازیم و عجیب است که ایشان فعال محیط زیست هم هستند ولی حتی بدیهی ترین اطلاعات رو هم ندارند. پس بی دلیل نیست که محیط زیست ایران رو به نابودیست :
1.سمندر اصولا خزنده نیست عزیز برادر ! سمندر یک دوزیست هست ! کمتر از 10 دقیقه از شما میگرفت اگر قبل از اظهار نظر دو خط در مورد سمندر لرستانی می خواندید و آسمان هم به زمین نمی آمد ! و موجبات ......... فراهم نمیشد.
2.فروش این حیوان وحشتناک بوده و ... اما علت اینکه گفته شده است که نخرند ، این نیست کارشناس محترم ! علت این است که این گونه به شکل بسیار بحرانی در معرض خطر انقراض قرار گرفته است و کمتر از هزار عدد از آن باقی مانده و با توجه به اندمیک بودن این گونه ، در حقیقت یکی از سرمایه های ملی ما دارد بر باد می رود . اگر بنا فقط به این باشد که چرخه ی محیط زیست بر هم نخورد ، لطفا به سازمان بفرمایید به برادران شکارچی مجوز قتل ندهند و البته زباله های بیمارستانی که غذای مرال ها شده بود را هم به یاد داریم همینطور فروش سمندر لرستانی و سنجاب ایرانی و سایر وحوش ایران در معابر را. و اینکه سازمان محیط زیست برای طبیعت این کشور هیچ قدمی بر نداشته . .............آخر تعجب من از این است که چجور منطقه ی حفاظت شده ی بی در و پیکریست که این همه سمندر نادر ایرانی را در آن به سرقت می برند ؟؟؟ و چگونه این گونه ی نادر که فقط کمتر از 1000 عدد از آن در ایران باقی مانده و به طور بحرانی در خطر است را با خیال آسوده و در داخل با قیمت بسیار ارزان در معابر وطن خودش به فروش میرسانند ؟؟!! جالب تر اینکه بعضی از دست فروشان تصور می کنند این حیوان از چین وارد شده !!! که البته این هم از برکات اطلاع رسانی های موثر و مفید سازمان محیط زیست در رسانه های جمعی است با هدف آشنا کردن مردم با حیات وحش ایران و اهمیت و لزوم احترام گذاشتن به محیط زیست ! کاری که هرگز انجام نشد و کودکان این مرز و بوم هیچ چیز از حیوانات بومی و ارزشمند کشورشان نمی دانند ... به خاطر همین است که حتی فعالان محیط زیست هم به درستی نمی دانند که سمندر دوزیست است یا پستاندار !!!
3.تغذیه ی این حیوان از موش نیست کارشناس گرامی ! این حیوان از حشرات و لارو و تخم آن ها و از بندپایان کوچک تغذیه می کند .
4.مطمئن باشید اگر به جای ساختن دیو از سمندر لرستانی و دشمنتر کردن مردم نا آگاه با حیات وحش و حیوانات و به جای مطرح کردن عباراتی همچون ممکن است حامل ویروس باشد ، شاید مرگ آور باشد ، شاید ............!!! و ... گام های موثری برای حفظ گونه های حیات وحش و گونه های گیاهی بر میداشتید ، این حیوان به این وضع دچار نمیشد که در خانه ها پوستش خشک بشود و ده تا ده تا بمیرد و به هیچ کس هم بر نخورد ! واقعا به عنوان مسلمان شرمنده ام که در ایران حتی برای گونه های ارزشمندی مثل سمندر لرستانی و سنجاب ایرانی و گونه های ارزشمند گیاهی نادر کشورم ، نه تنها هیچ قدمی برداشته نمیشود ، بلکه کسانی در مورد این گونه ها نظر میدهند که حتی ساده ترین چیز ها را هم در موردشان نمی دانند . به کجا داریم میریم ای هموطن و سایر ایرانیان فعال؟ محیط زیست گرامی ...
يك آدم آگاه و خسته ي ديگه
|
-
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
0
0
سلام . بنده هم با نظر « يك آدم آگاه و خسته » موافقم .
جالبه بدونيد اين گونه از گونه هاي اندميك (endemic)مملكت ماست ، يعني به طور طبيعي فقط در ايران پيدا ميشه . تعدادي رو براي تحقيق كردن خريدم اما دانشكده با اين كار موافقت نكرد . شما ميگيد ممكنه يه بيماري ويروسي داشته باشه ، يكي هم كه مثل من ميخواد روش كار كنه نميذارن . واقعاً جالبه !
بيايد باهم معكوس بشمريم: ده، نه، هشت، ...
تا انقراض اين گونه ي نازنين زمان زياد نمونده ... تا ديرتر نشده بايد يه فكري واسش كنيم .

نظر شما
ادامه