کد خبر: ۸۶۰۴

حکیم مهر - با همکاری 14 کشور منطقه غرب اوراسیا، نقشه منطقه‌ای کنترل تب برفکی برنامه‌ریزی شد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: کنترل تب برفکی که یک بیماری بومی در کشورمان محسوب می‌شود، توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت دام و کمیسیون تب برفکی اتحادیه اروپا مورد تأکید قرار گرفته و برای 14 کشور غرب اوراسیا (کشورهای آسیایی غرب اروپا) برنامه ویژه‌ای تدوین شده است.
دکتر محسن مشکوة افزود: کشورهای منطقه غرب اوراسیا قرار است یک نقشه راه برای کنترل منطقه‌ای این بیماری برنامه‌ریزی کنند و تا سال 2020 به حذف کامل بیماری تب برفکی در منطقه برسیم.
وی خاطرنشان کرد: ایران نیز جزو یکی از 14 کشور منطقه محسوب می‌شود و در حال حاضر مسیرهای برنامه‌ریزی‌شده خاصی را دنبال می‌کند.
مشکوة ادامه داد: از آنجایی که مقابله با یک بیماری در کشوری بستگی به دیگر کشورهای منطقه دارد، بنابراین لازم است اقدامات واحدی جهت ریشه‌کنی انجام شود.
وی تصریح کرد: اگر ریشه‌کنی یک بیماری در یک منطقه به‌عنوان هدف اصلی قلمداد شود، حذف کامل آن شدنی خواهد بود.
باید از مرحله دوم به مرحله پنجم مقابله با تب برفکی دست یابیم
این مقام مسئول با اعلام اینکه در حال حاضر ایران در مرحله دوم مقابله با تب برفکی قرار دارد، یادآور شد: از سوی سه سازمان فوق، پنج مرحله برای مقابله با تب برفکی برنامه‌ریزی شده است که اکنون جمهوری اسلامی ایران در مرحله دوم قرار دارد.
مشکات تأکید کرد: تا سال 2020 باید از مرحله دوم به مرحله پنجم ارتقاء پیدا کنیم.
وی اظهار داشت: کشورهایی همچون ایران، ترکیه، عراق، سوریه، اردن، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان و ارمنستان ازجمله مناطقی محسوب می‌شوند که باید برنامه واحدی را در پیش گیرند.
مشکوة همچنین گفت: در هفته دوم فروردین ماه سال جاری، اجلاسی در کشور ترکیه برگزار شد و بر اساس آن برنامه‌های هر کشور برای مقابله با این تهدید اعلام شد.
وی در پایان افزود: سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران نیز حذف بیماری تب برفکی را به‌عنوان یکی از اولویت‌های خود در سال 1391 برشمرده است و برنامه‌های ویژه‌ای را در پیش دارد.

نظر شما
ادامه