کد خبر: ۸۷۱۷

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: همزمان با فرا رسیدن فصل گرما و آغاز فعالیت کنه‌ها، افرادی که در تماس مستقیم با دام زنده و گوشت قرمز هستند به منظور جلوگیری از تب کریمه کنگو رعایت موارد بهداشتی را جدی بگیرند.
سعید افتخاری مقدم اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان از طریق گوشت تازه و گزش کنه است.

این مقام مسئول افزود: از اوایل بهار فعالیت کنه‌های ناقل بیماری آغاز و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

وی از سمپاشی دام‌ها، خرید گوشت از مراکز معتبر و تکه کردن گوشت با دستکش به‌عنوان مهم‌ترین عوامل موثر در پیشگیری از این بیماری یاد کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند با اشاره به اطلاع‌‌رسانی دامپزشکی در مورد مخاطرات بهداشتی ناشی از مصرف گوشت دام کشتار شده خارج از کشتارگاه گفت: با وجود تذکرات و توصیه‌های بهداشتی متعدد دامپزشکی از طریق ساخت برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی، جراید، اطلاعیه‌های بهداشتی و ارسال پیامک، همچنان مواردی از خرید و فروش گوشت حاصل از کشتار غیرمجاز دام مشاهده می‌شود.

افتخاری‌مقدم با بیان اینکه دامپزشکی به تنهایی نمی‌تواند عامل بازدارنده در برخورد با کشتار غیرمجاز دام باشد به نقش مهم مصرف‌کنندگان اشاره کرد و افزود: مصرف‌کنندگان با خرید گوشت ممهور از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی و عدم استقبال از تهیه گوشت حاصل از کشتار غیربهداشتی دام نقش مهمی در کنترل این پدیده خواهند داشت.

وی به امکان انتقال برخی بیماری‌ها به ویژه بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان از طریق گوشت غیربهداشتی اشاره کرد و افزود: در برخی موارد انتقال این بیماری سبب مرگ انسان می‌شود.

رئیس دامپزشکی بیرجند ضمن هشدار به دلالان گوشت و افراد سودجو که در زمینه کشتار غیرمجاز دام فعالیت دارند، گفت: با هماهنگی صورت گرفته با مراجع ذی‌ربط با این افراد برخورد قانونی خواهد شد.

افتخاری‌مقدم از مردم خواست به منظور حفظ سلامت و بهداشت عمومی جامعه ضمن توجه به توصیه‌های دامپزشکی، در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مورد کشتار دام در منازل و یا فروش گوشت در خارج از قصابی، موارد را به دامپزشکی بیرجند از طریق شماره تماس 2213341 اطلاع دهند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه