کد خبر: ۸۷۱۸

حکیم مهر - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پیامی به اولین کنگره ملی شتر خواستار تدوین نقشه جامع شترداری در کشور شد.

متن پیام سردار وحیدی خطاب به این کنگره بدین شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم
چند سالی است که رویکردهای علمی دنیا به سمت شتر ، این حیوان پر ارزش اقبال نموده و در این رابطه ارزشمندی آن در درمان بیماریهایی نظیردیابت ، آسم ، هپاتیت ، سرطان ، بیماریهای آلرژیک و ... به اثبات رسیده است . به همین علت مجامع علمی ، این حیوان را دام 20 سال آینده دنیا معرفی نموده اند تا با انجام مطالعات و تحقیقات در زوایای ناشناخته آن به نتایج شگفت انگیز بیشتری دست یابند . حتی در این باره کشورهای پیشرفته ای که اساسا" از حضور این دام در مراتع شان خبری نیست ، بیشترین سهم از این تحقیقات را به خود اختصاص داده اند.
در کشور ما نیز با نگاهی به سند چشم انداز 20 ساله و نیز برنامه 5 ساله پنجم می توان دریافت که باید در سرانه تولیدات پروتئینی سهمی را هم برای این بخش در نظر گرفت . رویکردهای علمی در کشور ما ، همانگونه که جهت گیری به علوم و فناوریهای پیشترفته نظیر نانو و بایو ، سلولهای بنیادی و ... متمرکز گردیده ، باید بر توسعه پرورش شتر نیز ساختار یابد که بحمدا... در چند ساله اخیر این جهت گیری آغاز گردیده و توسط کارشناسان و متخصصات پیشکسوت به گوش مسئولان اجرایی کشور رسانده شده است .
جهت گیری این حرکت آنچنان حائز اهمیت است که باید تمامی دیدگاههای فعالان این بخش شامل دستگاههای اجرایی ، دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ، صنایع تبدیلی ، سرمایه گذاران ، تولید کنندگان ، جوامع بومی – محلی شتر دار ، تعاونی ها ، صاحبان مراتع و ... را در آن مد نظر قرار داد تا ،
1- زیر ساختهای این توسعه فراهم گردد ( شامل : تجمیع دانش فنی یا همان مدیریت دانش موجود ، به اشتراک گذاشتن و ثبت مهارتهای تجربی ، احیاء و اصلاح مراتع ، تعیین وظایف بخشها ، بسته های حمایتی ، تامین اعتبارات ورود دستگاهها دولتی و .... )
2- اقتصادی بودن تمامی کسب و کارهای مرتبط با شتر بررسی و امکان سنجی شود.
3- هدف آرمانی ، اهداف تولیدی ، اقتصادی و اجتماعی آن هر چه زودتر برای فعالان آن نمایان تر گردد.
4- مثلث متخصص ، شتردار و بسته های حمایتی توسعه تشکیل و هم فضا و همسو شوند.
5- سهم بندی صرف هزینه ها با توجه به سرفصلهای تحقیقی – عملیاتی در یک بسته کامل دیده شود تا همگی بخشها هم افزای یکدیگر باشند.
بنابراین به نظر می رسد بهترین راهکار مدیریتی که بتواند نقش آفرینی موثری در این رابطه ایجاد نماید، تدوین نقشه جامع شترداری کشور می باشد که سازه های آن باید بر اساس
خواستها و انتظارات تمامی فعالان
سهم بندی اعتبارات
تعیین بازه زمانی معین
تعیین الگوی برنامه از بالا به پایین
تعیین دقیق وظایف و دستاوردهای مورد انتظار
رقم زده شود تا شرکت کنندگان در این کنگره که سفیران ادامه دهنده این حرکت هستند ، فضای روشن و امید بخش آینده را برای سایر فعالان ترسیم و ترویج کنند.
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتخار دارد از طریق سازمان اتکا و یا بهره گیری از منابع و مراتع در اختیاربا حضور موثر در این عرصه با برنامه ریزان ، مجریان و متخصصان این موضوع با اهمیت همراهی نموده و به ایفای نقش خود در توسعه ملی کشور عمل نماید . انشاء الله
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
سرتیپ پاسدار احمد وحیدی

 

اولین کنگره ملی شتر در مشهد مقدس 29 فروردین ماه سال جاری آغاز بکار کرد و 30 فروردین به کار خود پایان داد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه