کد خبر: ۸۷۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - سایت میگوی گمیشان تنها سایت میگو در کشور است که در یک سال دو بار محصول برداشت می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شیلات گلستان، معاون برنامه‌ریزی استانداری گلستان در بازدید از سایت میگوی گمیشان گفت: صنعت شیلات یکی از ظرفیت‌های خوب استان گلستان است که در سال 1390 بیش از هشت هزار نفر در این صنعت مشغول فعالیت و بیش از 15 هزار تن انواع محصولات آبزیان در این استان تولید می‌شود.

غلامی افزود: سایت چهار هزار هکتاری میگوی گمیشان که تا 40 هزار هکتار قابل توسعه است و در برنامه پنج ساله پنجم تا پایان سال 1394 میزان تولید آبزیان به 40 هزار تن خواهد رسید که سهم شیلات گلستان در کشور به چهار درصد می‌رسد و بیش از 18 هزار نفر اشتغال‌زایی و بیش از 700 میلیارد ریال به ارزش افزوده این بخش اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری به تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری، امسال کلنگ‌زنی شهرک صنعتی شیلاتی در گمیشان برای اولین بار توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود و با راه‌اندازی این بخش کلیه عملیات تکثیر، پرورش، فراوری و بسته‌بندی محصولات آبزی دراستان انجام می‌شود که این خود یک تحول در صنعت منطقه خواهد شد.

مدیرکل شیلات گلستان نیز گفت: سایت میگوی گمیشان تنها سایت میگو در کشور است که در یک سال دو بار محصول برداشت می‌شود. یعنی بعد از پرورش و صید میگو در نیمه سال، با کاهش دمای آب و هوا با استفاده از آب دریای خزر ماهی قزل‌آلا در این استخرها پرورش داده می‌شود.

پاسندی افزود: شیلات گلستان امسال برنامه پایلوت بعد از پرورش میگو در سطح 9.5 هکتار حدود 100 هزار قطعه بچه‌ماهی قزل‌آلا در استخرها رهاسازی و بعد از 130 روز پرورش بیش از 17 تن ماهی قزل‌آلا در اوزان متوسط 270 گرم برداشت شد.

وی خاطرنشان کرد: در پایان برنامه پنجم در سطح حدود دو هزار و 300 هکتار میگو در سایت میگوی گمیشان پرورش داده می‌شود که بعد از برداشت میگو حدود 50 درصد این استخرها برای بار دوم ماهی قزل‌آلا در آن رهاسازی می‌شود که پیش‌بینی می‌شود حدود سه هزار و 500 تن ماهی از استخرها برداشت شود.

گفتنی است، به ازای هر 2.5 هکتار یک نفر به‌صورت مستقیم و دو نفر غیر مستقیم اشتغال‌زایی شود و از اهداف اجرایی این پروژه اشتغال پایدار، اقتصادی کردن پروژه، کاهش هزینه تولید، تنوع گونه‌ای و کاهش ریسک سرمایه‌گزاری با رعایت زیست محیطی نام برد. امید است شیلات گلستان با حمایت مئسولان استان نقش مهمی در اشتغال‌زایی و شکوفایی اقتصادی در این منطقه داشته باشد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
0
0
با این اولین اولین گفتنها تولید ابزیان تابع امار و تبلیغات می شود. حضرات توجه ندارند که پرورش میگو و پس از آن بهره برداری دوباره از استخرها چه عوارضی را مانند انتقال بیماریها و فرسایش استخرها به علت عدم آیش بوجود خواهد اورد مضفا که سازمان دامپز شکی این نوع پرورشها را ممنوع کرده است.این هشدار بارها در مورد پرورش میگو در جنوب هم داده شد ولی گوش شنوایی نبود که پرورش میگو به این صورت در آمد!شما محیط بکر استان گلستان را دچار این مشکلا ت نفرمایید.
نظر شما
ادامه