کد خبر: ۸۸۷۲

حکیم مهر - پرندگان به‌دلیل عادت کردن به مناسبات شهری، گاه آشیانه‌سازی خود را در دسترس انسان‌ها انجام می‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با اعلام این مطلب گفت: پرندگان شهری مورد حمایت سازمان محیط زیست قرار دارند. انواع این پرندگان که به محیط‌های شهری عادت کرده‌اند، عمدتاً جهت زادآوری به کشورمان از عرض‌های بالاتر مهاجرت می‌کنند و باعث تلطیف فضای شهرها و زنده شدن محیط زیست آنها می‌شود.

هرساله در فصل بهار شاهد فعالیت این پرندگان در سطح استان گیلان نیز هستیم. به‌طوری‌که به‌دلیل شرایط زیستی و اقلیمی مناسب این پرندگان استقبال مناسبی از گیلان می‌کنند.

امیر عبدوس افزود: پرندگان به‌دلیل عادت کردن مناسبات شهری گاه آشیانه‌سازی خود را در دسترس انسان انجام می‌دهند و گاه شاهد آنیم که مورد تعرض قرار گرفته و بنا به دلایل مختلف تخریب می‌شوند. برای چلچله‌ها که عمدتاً در بالادست سقف مغازه‌ها و خانه‌ها آشیانه سازی می‌کنند و فضولات آنها برای صاحبان مغازه‌ها اشکال ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: صاحبان این اماکن می‌توانند با قرار دادن یک سطح مسطح چوبی زیر این لانه‌ها، از ریزش فضولات جلوگیری کنند. گاه نیز دیده می‌شود که شهرداری‌ها و مسئولان فضای سبز در سطح استان در بدترین فصول و کلی‌ترین شکل نسبت به هرس درختان حاشیه خیابان‌ها و پارک‌ها اقدام می‌کنند که به همین دلیل مأمن هزاران پرنده آشیان کرده دیگر نیز آسیب می‌بیند. بدون شک اگر چنین هرس‌هایی دلایل محکم علمی نداشته باشد، حداقل از این منظر به‌شدت می‌تواند مورد انتقاد باشد. از طرفی هنوز دیده می‌شود عده‌ای ماجراجو با سلاح‌های بادی و تیر و کمان و سایر ابازر، جمعیت این پرندگان را نظاره می‌گیرند. بدون شک اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان به‌دلیل ممنوعیت شکار این‌گونه پرندگان با خاطیان برخورد خواهد کرد. چرا که پرندگان شهری علاوه بر تأثیر مستقمی بر روی کنترل حشرات در سطح شهرها و ایجاد تعادل اکولوزیک در اکوسیستم‌های شهری، زندگی را در این نوع چهاردیواری‌ها میسر و گاه دلپذیر می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد چنانچه مناطق شهری پرندگان آواز نخوانند و جنب و جوش وجود نداشته باشد، میزان افسردگی در بیماران افسرده افزایش می‌یابد.

عبدوس ادامه داد: چلچله معمولی و چلچله دمگاه سفید، باد خورک، قمری خانگی، یاکریم، انواع سارها و گونه‌های دیگر ازجمله پرندگان شهری محسوب می‌شوند که شکار آنها جرم محسوب شده و شامل مجازات‌های نقدی و غیرنقدی است.

این مقام مسئول در پایان تأکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در نظر دارد به‌زودی جشنواره لانه‌گذاری برای پرندگان بر روی درختان شهری را در سطح استان گیلان برگزار کند. این اداره کل از عموم مردم دعوت به‌عمل می‌آورد تا برای ساخت لانه بیشتر برای پرندگان به‌عنوان یک عمل خیرخواهانه کمک کنند و برای اطلاعات ییشتر با روابط عمومی محیط زیست گیلان به شماره 8829561 تماس بگیرند.

نظر شما
ادامه