کد خبر: ۸۹۶

حکیم مهر -  مدیر برنامه بین المللی محیط زیست دریای خزر نسبت به احتمال وقوع کشند بزرگ و تکرار اتفاق سال 2005 در دریای خزر به مقامات کشورهای حاشیه این دریاچه بزرگ هشدار داد.
دکتر حمیدرضا غفارزاده مدیر برنامه محیط زیست دریای خزر(CEP) ضمن اعلام این هشدار گفت: اخیراً کشند بزرگی در خزر رخ نداده و از سال 2005 میلادی تا امروز کشند بزرگ و آسیب زایی را تجربه نکرده ایم اما این مسئله به معنای آن نیست که خزر آمادگی بروز پدیده کشند بزرگ را ندارد.

این مقام بین المللی برنامه محیط زیست دریای خزر علت این آمادگی را آرام بودن طولانی دریا عنوان کرد و افزود: وقتی دریا به مدت طولانی آرام باشد و طوفانها و جریانهای آبی نتوانند آب را تکان دهند رشد جلبکها سریع خواهد شد و همین مسئله باعث متراکم شدن مواد مغذی و تشکیل لایه های فیتو پلانگتون بر سطح آب و سپس نفوذ به لایه های زیرین خواهد شد.

 وقتی دریا به مدت طولانی آرام باشد و طوفانها و جریانهای آبی نتوانند آب را تکان دهند رشد جلبکها سریع خواهد شد   
دکتر غفار زاده
پیش از این دکتر نبوی معاون دریایی سازمان محیط زیست ایران در گفتگو با مهر سن بلوم فیتوپلاژنهای خزر را در شرایط فعلی 24 تا 48 ساعت دانست و اضافه کرد: این وضعیت نشان می دهد که شرایط در دریای خزر فراهم شده و ممکن است در آینده تداوم بیشتری در آب داشته باشند و تنها راهکار برای مقابله و پیشگیری از گسترش بیش از حد این پدیده در خزر این است که سیستم تصفیه خانه از سوی مسئولان مربوط تکمیل و راه اندازی شود تا آب وارده از خشکی به دریا از آلودگی کمتری برخوردار باشد.

دکتر غفارزاده ورود فاضلابهای شهری را در خزر بسیار زیاد دانست و تاکید کرد: میزان مواد مغذی در خزر زیاد شده که دلیل آن هم ورود آلودگیهای شهری ناشی از فقدان تصفیه خانه است و در شرایط اقلیمی آرام این وضعیت می تواند پایدار بماند.

پدیده کشند یک پدیده طبیعی و زیستی است که همچون پتویی روی سطح آب می افتد و مانع ورود اکسیژن به درون آب می شود. همین مسئله می تواند حیات زیرین در دریا را متاثر کند و موجب از بین رفتن جانوران کف زی و همین طور لایه های حیات در کف دریا شود.

این متخصص محیط زیست از بین رفتن زنجیره غذایی در دریا را از دیگر اثرات کشند عنوان کرد و افزود: آسیبهای فراوانی در ادامه کشند متوجه محیط زیست در دریای خزر و پیرامون آن می شود اما هنوز از طرف هیچ یک از مقامات کشورهای مختلف حاشیه دریای خزر درخواستی مبنی بر شدت بالای کشند دریافت نشده و سازمانهای بین المللی مثل برنامه محیط زیست دریای خزر مختار نیستند بدون اجازه کشورها اقدامی در این زمینه انجام دهند.

دریای خزر بزرگترین پیکره بسته آبی در سطح زمین است و نبود هر گونه ارتباط طبیعی با سایر اقیانوسها آن را به یک زیست بوم بسیار ویژه تبدیل کرده است. این خصوصیات منحصر به فرد دریای خزر سبب آسیب پذیری شدید آن در برابر عوامل خارجی از جمله شرایط آب و هوایی یا تغییرات انسانی شده است.
 

نظر شما
ادامه