کد خبر: ۸۹۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - تولید ورمی کمپوست را یک حرفه پول ساز در بخش کشاورزی باید دانست.

کارشناس ارشد دفتر امور زنان روستایی در این باره گفت: در قانون پنجم توسعه، کاهش استفاده از کودهای شیمیایی مطرح شده است.

پیمان آرمند افزود: از هدف‌گذاری‌های جهاد کشاورزی نیز ترویج و آموزش تولید کودهای غیرشیمیایی برای رسیدن به محصول سالم است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر جهاد کشاورزی، شرکت‌های خصوصی نیز خدمات مشاوره‌ای و آموزشی را برای تولید کود ورمی‌کمپوست به علاقمندان آموزش می‌دهند.

تولیدکننده و مشاور ورمی‌کمپوست نیز گفت: پرورش کرم‌های خاکی که برای تولید کود ورمی‌کمپوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌تنهایی توجیه اقتصادی دارد.

داود آلیا افزود: در فاصله زمانی 45 تا 60 روز، یک لارو تبدیل به کرم بالغ می‌شود و افزایش تعداد کرم‌ها در هر نسل به‌صورت تصاعدی و در فاصله بین دو نسل در شرایط زمان حدود سه ماه است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت یک کیلوگرم کرم زنده حدود 25 الی 40 هزار تومان است و در یک دوره سه ماهه کرم‌ها هشت تا 20 برابر می‌شوند. یعنی اگر 100 کیلوگرم کرم داشته باشیم، در پایان دوره حداقل 800 کیلوگرم کرم و قابلیت تولید 20 تن کود ورمی‌کمپوست کیلویی 400 تومان را دارد.

ارزشمند بودن زباله‌ها و ضایعات محصولات کشاورزی

کارشناس ارشد اکولوژی دانشگاه تهران ادامه داد: ضایعات سبزیجات، میوه‌جات و مواد آلی برای تولید این کود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلیا درباره خواص کود تصریح کرد: سبک و فاقد هرگونه بو، عاری از تخم علف‌های هرز، بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی، فرآوری سریع و بدون باکتری‌های غیرهوازی است.

وی در پایان یادآور شد: با هر سرمایه‌ای امکان تولید این کود وجود دارد. با 25 هزار تومان می‌توان این کار را شروع و با تولید کرم و ورمی‌کمپوست کار خود را رونق بخشید. ولی برای سرمایه‌گذاری در یک دوره سه‌ماهه، پنج میلیون تومان را می‌توان به 15 میلیون تومان سود خالص تبدیل کرد.

گفتنی است، تولید کرم پنج سال پیش در کشور ابتدا به‌صورت آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفت، ولی حدود سه سال است که جنبه اقتصادی پیدا کرده و به‌عنوان یکی از حرفه‌های پول‌ساز در بخش کشاورزی به حساب می‌آید.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
0
0
با تشکر از شما دکتر عزیز میشه لطف کنید در خصوص مصارف و بازار کمپوست ها هم اطلاعات بیشتر ی را در اختیار ما بگذارید. یا لا اقل لطف کنید سایت یا شماره تلفن جهت کسب اطلاعات در اختیار ما قرار دهید. دکتر فروغ
نظر شما
ادامه