کد خبر: ۹۰۰۷

حکیم مهر - معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تولید واکسن MMR که برای پیشگیری از بیماری‌های سرخک و سرخجه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا سال آینده در انیستیتو پاستور خبر داد.

دکتر مصطفی قانعی که در حاشیه‌ی دوازدهمین کنگره‌ ژنتیک ایران سخن می‌گفت، اظهار کرد: شرکتهای دانش بنیان بسیاری در حوزه‌ی پزشکی و ژنتیک در کشور وجود دارد که تا کنون موفق به تولید محصولات دانش‌بنیان متعددی شدند اما ثبت این شرکتها منوط به تهیه و تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون تاسیس شرکتهای دانش بنیان است.

وی در خصوص وضعیت تولید واکسن‌های نوترکیب در انستیتو پاستور خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی عتف یکی از پروژه‌های کلان ملی که در حوزه‌ی سلامت به تصویب رسید تولید واکسن‌های انسانی که در حال حاضر منتظریم تا با تامین اعتبار این پروژه آن را اجرا کنیم.

قانعی افزود: بر اساس فراخوانی که در کل کشور صورت گرفته است آمادگی تولید انواع واکسن‌ها را داریم به طوری که در سال جاری طرح تولید واکسن آنفلوانزا با تلاش دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) و انستیتو پاستور در حال انجام است که تا پایان سال جاری به نتیجه می‌رسد.

همچنین فرایند تولید سایر واکسن‌ها مانند واکسن هپاتیت و ب‌ث‌ژ را که پیش از این تولید می‌شده با هدف افزایش سطح کیفی و کاربردها و قابلیتهای آن مانند قابلیت صادرات بهینه کردیم.

رئیس انستیتو پاستور با اشاره به تولید واکسن برای دام‌ها به عنوان یکی دیگر از فعالیت های انجام شده، تصریح کرد: در سال گذشته 200 هزار دوز از واکسن‌های دامی را تحویل دادیم و امیدواریم بتوانیم این میزان را به دو برابر سال گذشته افزایش دهیم تا تمامی دام های کشور را تحت پوشش قرار دهیم چرا که کشور سالانه 15 میلیارد تومان هزینه‌ی دامی را متحمل می‌شود.

قانعی افزود: همچنین در زمینه‌ تولید واکسن ب‌ث‌ژ که برای پیشگیری از سل ریوی و منژیت سلی در کودکان کاربرد دارد، زیرساخت های مناسبی را در انستیتو پاستور فراهم کرده‌ایم که چنین زیرساخت‌هایی در منطقه بی‌نظیر است و با توجه به بهینه‌سازی میکروب تولید کننده‌ی این واکسن و تولید مازاد بر نیاز کشور می‌توانیم راستای صادرات این واکسن حرکت کنیم و از آنجا که سازمان بهداشت جهانی یکی از متقاضیان این واکسن است. دریافت تاییدیه‌های بین‌المللی یکی از الزامات مهم در این زمینه بوده که در دست اقدام است.

گفتنی است دوازدهمین کنگره‌ ژنتیک ایران با ارائه‌ بیش از 960 مقاله علمی تخصصی در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی صبح اول خرداد ماه سال جاری آغاز به کار کرد.

دکتر مختار جلالی جواران، رییس دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران که در مراسم افتتاحیه‌ این کنگره سخن می‌گفت، اظهار کرد: غنای ذخایر ژنتیکی کشور و ارزش اقتصادی بالای آن که بیش از ذخایر نفت و گاز کشور است، نقش ذخایر ژنتیکی بر امنیت غذایی و امنیت ملی، بهره برداری از منابع ژنتیکی، ژن‌های مفید و غیره ضرورت توجه ویژه و بیش از پیش به ذخایر ژنتیکی را برای همگان نمایان می‌کند.

وی با اشاره به ذخایر ژنتیکی سواحل جنوب کشور تصریح کرد: تنوع زیستی ایران بیش از کل قاره اروپاست و پروژه ژنوم انسانی که یکی از پروژه‌های ژنتیکی به شمار می‌رود پس از پروژه‌های هوا فضایی و پروژه‌های بزرگ ناسا، بزرگترین پروژه با حجم سرمایه‌گذاری 3.2 میلیار دلاری در جهان است. همچنین علم ژنتیک در زمینه‌های مختلفی مانند کشاورزی، پزشکی، محیط زیست، دام و آبزیان، صنعت، علوم پایه، مهندسی، قانون و کشف جرایم و غیره کاربرد دارد.

رییس انجمن ژنتیک ایران در ادامه با بیان این که استفاده از این علم در راستای افزایش عملکرد صورت می‌گیرد، اظهار امیدواری کرد که با برگزاری چنین کنگره‌هایی فرصت را مغتنم شمرده و از سرمایه‌ی ارزشمند انسانی کشور در حوزه‌ی ژنتیک که منشاء افتخار و عامل اصلی پیشرفتهای شگرف در این حوزه از علم بوده‌اند استفاده کرد.

اما مهم ترین حاشیه گشایش این کنگره مربوط به اظهارات دکتر سیروس زینلی بود.

دکتر سیروس زینلی، دبیر علمی دوازدهمین کنگره‌ی ژنتیک ایران هم اظهار کرد: ناگفته پیداست که چند سالی است که فعالان عرصه‌ی تحقیق و پژوهش با بی‌مهری مسوولان مواجه شده‌اند. کاهش شدید بودجه‌های پژوهشی، جهت‌گیری‌های بودجه‌‌یی به پروژه‌های خاص و افراد خاص باعث شده تا خیل عظیمی از دانشمندان از بودجه‌های کافی برای اهداف ذکر شده بی‌بهره بمانند.

مشکلات بر سر تعالی علمی کشور زیاد است اما از طرفی قوانین و مقررات بالادستی نظام مانند نقشه‌ی جامع علمی کشور، برنامه‌ی پنجم توسعه، قانون شرکتهای دانش‌بنیان، سند ملی زیست فناوری و غیره درصددند تا شرایط را برای رسیدن به اهداف سند 1404 فراهم کنند.

وی با اشاره به سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، خاطرنشان کرد: تولید خوب در هر عرصه‌ای نتیجه‌ی تحقیق خوب است و همچنین از طرفی تلاشی برای ایجاد خودباوری و ترویج مصرف محصولات داخلی است و در این زمینه دانشمندان، محققان و دانشجویان باید تلاش کنند که تا حد امکان از محصولات ساخته‌های داخلی استفاده کرده و تولید کنندگان و ارائه‌ کنندگان خدمات نیز در کیفیت محصولات خود بیافزاید.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره ژنتیک ایران با بیان این که برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و تخصصی، برگزاری کارگاه های آموزشی، سخنرانی‌های کلیدی و ارائه‌ی پوسترها از جمله فعالیتهایی است که در این کنگره انجام می‌شود عنوان کرد: خوشبختانه در سال جاری و در این دوره از کنگره‌ ژنتیک شاهد رشد خوبی از نظر تعداد مقالات هستیم اما از طرف دیگر دو اشکال بر مقالات دریافتی وارد است یکی این که غالب مقالات ارائه شده از عمق علمی کافی برخوردار نیستند و بسیاری فعالیتهایی را ارائه کرده‌اند که نتیجه تحقیق ارائه شده در بهترین شرایط مشکلی از مشکلات کشور را حل نمی‌کند. شاید عامل اصلی، کمبود شدید بودجه‌های پژوهشی باشد چرا که پروژه‌های عمق‌دار نیازمند هزینه‌کرد بودجه‌های خوب و کافی است.

زینلی در ادامه با اشاره به این که مقالات دریافتی کمتر از اساتید و دانشمندان کشور بوده و بیشتر ارائه‌دهندگان دانشجویان هستند، تصریح کرد: از ابتدای فراخوان ارسال مقالات تا پایان مهلت آن هزار و 26 مقاله در محورهای این کنگره به دبیرخانه واصل شد و نهایتا با حداقل سه داوری بیش از 960 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت. از این میان یکصد و 60 مقاله برای سخنرانی و ارائه شفاهی و مابقی برای ارائه به صورت پوستر انتخاب شدند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه