کد خبر: ۹۰۱۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تهران، ایلام، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، بجستان، قم و کهنوج

 

برگزاری چهاردهمین دوره آموزش فنون مهارتهای شرعی ذبح برای ناظرین شرعی اعزامی به خارج در دامپزشکی استان تهران

چهاردهمین دوره آموزش فنون مهارتهای شرعی ذبح برای ناظرین شرعی اعزامی به خارج از کشور توسط حوزه نمایندگی ولی فقیه،سازمان دامپزشکی کشور به مدت سه روز از 30 اردیبهشت ماه سال جاری در محل سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی تهران برگزار شد.

در این دوره پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید و عرض خیرمقدم دکتر داریوش جهان پیما معاون فنی اداره کل دامپزشکی تهران به حاضرین، حجت الاسلام لیاقتی سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی سخنرانی نمود و سپس حجت الاسلام علیجانی زاده مسئول نظارت بر ذبح و صید و ناظرین شرعی کشتارگاههای استان تهران به تدریس موضوعات از پیش تعیین شده پرداخت.

 

----------------------------------

 

آغاز طرح مبارزه با انگل های داخلی بدن دام در جمعیت گوسفند و بز استان ایلام


در راستای کاهش عوارض خشکسالی در جمعیت دام سبک استان ایلام (گوسفندو بز ) طرح مبارزه با انگل های داخلی بدن دام از ابتدای خرداد 1391 آغاز گردید .
مدیرکل دامپزشکی ایلام با اعلام خبر گفت : به این منظور بالغ بر 5/5 میلیارد ریال به میزان 14000 لیتر محلول وسیع الطیف ضد انگل های داخلی آلبندازول خریداری و طرح با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی در قالب 40 اکیپ و بمدت 3 ماه اجرا می گردد .
دکتر پیرانی افزود : این خدمات بصورت رایگان به دامداران مناطق روستایی و عشایری ارائه می گردد .
به گفته وی از محل اعتبارات خشکسالی داروهای ضد عفونی کننده خریداری و در اختیار مرغداران و آبزی پروران قرار می گیرد و در آینده نزدیک هم داروی ضد کنه نیز در اختیار زنبورداران این استان گذاشته خواهد شد.

 

-----------------------------------

 

کشف بیش از یک تن داروی قاچاق و غیر مجاز زنبور عسل در استان اصفهان


با تلاش دفتر دارو ودرمان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، بیش از یک تن داروی قاچاق و غیر مجاز زنبور عسل در شهرستان نجف آباد کشف و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند .


دکتر فاتحی ، رئیس دفتر دارو درمان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت : با توجه به اینکه مبارزه با دارو های قاچاق و غیر مجاز مورد مصرف در دامپزشکی یکی از اولویت های این اداره می باشد،در هفته جاری و با همکاری کارکنان شبکه دامپزشکی شهرستان نجف آباد موفق به کشف بیش از 1000 کیلو گرم انواع دارو های قاچاق وغیر مجاز زنبور عسل شدیم .

به گفته وی این مقدار داروی قاچاق در مغازه عسل فروشی و کارگاههای مرتبط به آن در شهرستان نجف آباد، کشف و ضبط شده و در این راستا متصدیان مغازه فوق، پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند .

 

------------------------------------

 

کارشناس مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد:
همه کشتارگاه های صنعتی استان دارای ناظر ذبح شرعی هستند


کارشناس مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت : همه کشتارگاه های صنعتی استان دارای ناظر ذبح شرعی هستند.
حجت الاسلام خادمی افزود : این دفتر در راستای شعار گوشت حلال ، زندگی پاک نسبت به استقرار روحانیون ناظر ذبح شرعی در کنار ناظرین بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه های صنعتی و نیمه صنعتی دام و طیور استان نموده است که هم اکنون در 5 کشتارگاه صنعتی و نیمه صنعتی استان روحانی ناظر ذبح شرعی آموزش دیده از طرف دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی مستقر و در مابقی کشتارگاه های کوچک ناظرین بهداشتی دامپزشکی این مهم را بر عهده دارند.
وی از ذابحین آموزش دیده توسط این دفتر هم خبر داد و گفت : چون کار اصلی ذبح در کشتارگاهها توسط ذابحین انجام می گیرد ، حوزه نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان نسبت به آموزش آنان ، آزمون و صدور کارت در فصول مختلف و سرکشی مرتب و مستمر از نحوه فعالیت آنان در دستور کار خود قرار داده است.
کارشناس مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد با تاکید بر اطمینان مصرف کنندگان از حلال بودن مصرف گوشت های استحصالی از کشتارگاه ها گفت : شهروندان محترم بدانند تمامی دامها و طیور کشتارشده در استان با حضور ناظرین ذبح شرعی و رعایت مسائل شرعی ذبح (روبه قبله بودن ، ذکر بسم الله و ...) و با دست صورت می گیرد و با اعتماد به سالم بودن و عاری از هر نوع بیماری و پاک بودن آن از لحاظ ذبح شرعی و بدون هیچ شبهه گوشت و مرغ را خریداری و مصرف نمایند.

--------------------------------------

 

گوشت تازه را قبل از مصرف به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کنید


با توجه به اهمیت ویژه بیماری تب کریمه کنگو اقدامات موثری در خصوص کنترل و پیشگیری آن انجام گرفته است.
رییس شبکه دامپزشکی مجموعه این اقدامات را شامل شستشو  و سمپاشی کامل کشتارگاه دام ، برگزاری دوره آموزشی بیماری و لزوم رعایت موارد بهداشت و حفاظت فردی قصابان ،برگزاری دوره های آموزشی بیماری و توزیع بروشور جهت دامداران و گاوداران شهرستان ،توزیع بروشورهای استانی و شهرستانی و اطلاع رسانی در سطح وسیع عنوان نمود.
دکتر متقی در این راستا افزود : شهروندان گوشت قرمز را حتما از فروشگاههای مجاز تحت نظارت همراه با مهر بهداشتی دامپزشکی خرید نموده و گوشت تازه را قبل از مصرف به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری نمایند.

 

---------------------------------------

 

اجرای طرح جامع مبارزه باانگلهای خارجی دام دراستان قم


اداره کل دامپزشکی استان قم اعلام کرد : به منظور اجرای طرح مبارزه با انگلهای خارجی دام و با استفاده ازاعتبارات حوادث استان وعقد قرارداد و مشارکت با بخش خصوصی اقدام به اجرای سمپاشی رایگان اماکن دامی ودامها ازنهم اردیبهشت ماه سال جاری نموده که به مدت 45 روزنیزادامه دارد.

این گزارش می افزاید : دراین طرح که شش اکیپ دامپزشکی حضوردارند پیش بینی میشود سه میلیون مترمربع ازجایگاههای دام درروستا ها سمپاشی گردد. انجام طرح مذکورنقش بسزایی درپیشگیری ازبیماریهای مشترک بین انسان ودام  نظیر تب کریمه کنگو وکاهش خسارت بیماریهای ناشی ازانگلهای خارجی دام داشته که موجب رضایت دامداران رافراهم نموده است.

---------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی کهنوج خواستار شد :
برخورد جدی شهرداری با ماهی‌فروشان دوره‌گرد در کهنوج


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کهنوج گفت : ما ماهی‌فروشان را سازماندهی کردیم، اما دوره‌گردها کم و بیش در شهر تردد می‌کنند که لازم است شهرداری نیز با آنان با جدیت برخورد کند. 

مرتضی وزیری  در جلسه شورای بهداشت شهرستان کهنوج اظهار داشت: در شهرهای دارای جمعیت زیاد، بخش خصوصی در زمینه احداث کشتارگاه وارد عمل می‌شود، اما در شهرهای کوچک تمام کار به عهده شهرداری‌ها قرار دارد.
 وی افزود: بعضی از مشکلات کشتارگاه این شهر بسیار هزینه‌بر و بعضی کم‌هزینه است که امیدواریم به زودی رفع شود.

نظر شما
ادامه