کد خبر: ۹۲۰۶

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در سال 90 درمجموع 11 میلیارد تومان غرامت به دامداران پرداخته شده است.

دکتر سید محسن دستور، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در رابطه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام، گفت: در سال گذشته 350 هزار مورد واکسیناسیون هاری انجام گرفت که 211 مورد مثبت بوده و از این تعداد 73 مورد مربوط به سگ، 86 مورد در گاو، 19 مورد در گوسفند و بز، 25 مورد در وحوش و 8 مورد در سایر بوده است.

وی افزود: در سال گذشته 8.5 میلیون مورد واکسیناسیون بره و دام نابالغ و 7.5 میلیون مورد دام بالغ و در مجموع 16 میلیون مورد گوسفند و بز در برابر بیماری بروسلوز واکسینه شده اند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور آمار واکسیناسیون علیه این بیماری را در دامهای سنگین، 780 هزار مورد در گوساله و یک میلیون و 560 هزار مورد در گاو عنوان کرد.

دستور اظهار کرد: در سال 90، 850 هزار مورد خونگیری بروسلوز گاو انجام شد و هزار و 624 مورد معادل 19/. درصد در کشور آلودگی وجود داشت و به صاحبان دام غرامت پرداخت شد.

وی در رابطه با بیماری سل، تصریح کرد: در سال گذشته تست سل در یک میلیون و 265 هزار رأس گاو انجام شد و هزار و 764 مورد مثبت بود که غرامت به میزان 75 درصد بهای اصلی دام پرداخت شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: تا پایان سال 91 پیش بینی می شود حدود 50 درصد دام کشور هویت دار شوند.

دستور با تأکید بر رعایت شرایط بهداشتی در برابر تب کریمه کنگو در کشتارگاه ها، گفت: در این راستا در طول 12 ساله گذشته آزمایشات و نمونه برداری هایی در سطح کشور انجام شد و این بیماری در طول این سال ها در تمامی استان ها به طور متوسط دیده شده است.

خدمات بخش خصوصی دامپزشکی در مناطق محروم اقتصادی نیست

وی افزود: در مناطق محروم خدمات بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست و این بخش علیرغم حمایت های دولت استقبالی از مناطق محروم نداشته است.

دستور بیان کرد: تولید گوشت قرمز کشور در سال، 950 هزار تن بوده و 10 تا 12 درصد این مقدار نیاز وارداتی کشور است.

وی افزود: تولید گوشت مرغ یک میلیون و 600 هزار تن در سال است و 2 تا 3 درصد نیاز وارداتی کشور به صورت مقطعی است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به وجود 225 واحد کشتارگاه طیور صنعتی و 60 واحد کشتارگاه دام صنعتی در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر 370 کشتارگاه سنتی در دست شهرداری ها بوده و 60 واحد کشتارگاه صنعتی دیگر نیز در دست احداث است.

دستور از وجود 140 واحد پست قرنطینه در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: در مبادی ورودی کشور پست های قرنطینه به صورت ثابت مستقر هستند.

 

نظر شما
ادامه