کد خبر: ۹۳۰
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
بعنوان تجربه شخصی باید بگویم دامپزشک بعنوان مدیر آزمایشگاه در برخورد با مراجعین به دلیل اشراف بیشتر با حوزه کاری و دید وسیع تر برای حل مسائل ارجح است و کارشناسان ارشد علوم آزمایشگاهی می توانند کارشناسان خوبی برای آزمایشگاهها باشند ولی هدایت آزمایشگاه باید بر عهده دامپزشک باشد...
image002

حکیم مهر -  دبیر علمی کنگره ملی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی در حاشیه برگزاری کنگره در گفتگو با حکیم مهر تعداد مقالات ارسالی به کنگره و پذیرفته شده را به ترتیب 681 و 480 مقاله اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به 52 سخنرانی شامل 14 سخنرانی کلیدی و 38 سخنرانی عادی در هفت پانل بعنوان برنامه دو روزه کنگره افزود : مدیریت ایمنی در آزمایشگاه ، تکنیک های آزمایشگاهی ، آزمونهای جیره و مواد غذایی و سم‎شناسی ، آسیب شناسی بالینی و تشریحی و تشخیص و ردیابی عوامل باکتریایی ، ویروسی ، قارچی و انگلی سرفصلهای مهم مورد بحث در پانل های مختلف این کنگره بودند.

دکتر نیکبخت بروجنی در خصوص کارگاههای آموزشی هم گفت : مباحثی چون کنترل کیفیت ، الایزا ، نمونه برداری، تشخیص باکتریایی ، PCR ، RT-PCR و کشت سلول در این کارگاهها مطرح شده است.

دانشیار گروه میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارزیابی وی از ضرورت ایجاد رشته های کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی دامپزشکی اظهار داشت : تصمیم گیری برای یک مقطع بالاتر آن هم با داوطلبین زیادی که وجود دارد کمی مشکل است و باید بیش از آنکه به رشته اهمیت دهیم به بستر کاری آن توجه کنیم تا افرادی که از این مقطع فارغ التحصیل می‎شوند با بستر کاری و قانونی آماده‎ای برای فعالیت در آزمایشگاه روبرو شوند ولی بطور کلی می توان آن را در ارتقای سطح علمی دامپزشکی کشور مؤثر دانست.

وی همچنین ارزیابی خود را از سطح کیفی خدمات آزمایشگاههای دامپزشکی اینگونه بیان کرد : آزمایشگاههای دولتی تا زمانی که غلبه داشتند خوب بودند اما اکنون در بخش خصوصی نقائص بزرگی دیده می شود. از جمله آنکه آزمایشگاههای بخش خصوصی غالباً با آزمایشگاههای مرجع ارتباط مناسبی ندارند و ضرورت یک شبکه آزمایشگاهی یکپارچه ضرورت دارد.

دکتر نیکبخت افزود : نمی توانم از نظر علمی دقیقاً بگویم که سطح کیفی خدمات آزمایشگاههای بخش خصوصی به چه میزان است اما به طور نسبی می دانم که نیاز کلینیسین ها را در محدوده فعالیت خودشان برآورده می کنند ولی تا رسیدن به سطوح بالاتر و ملی فاصله دارند.

دبیر علمی کنگره علوم آزمایشگاهی دامپزشکی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان توانایی و صلاحیت فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاهی دامپزشکی برای تأسیس آزمایشگاه و اخذ مجوز گفت : بعنوان تجربه شخصی باید بگویم دامپزشک بعنوان مدیر آزمایشگاه در برخورد با مراجعین به دلیل اشراف بیشتر با حوزه کاری و دید وسیع تر برای حل مسائل ارجح است و کارشناسان ارشد علوم آزمایشگاهی می توانند کارشناسان خوبی برای آزمایشگاهها باشند ولی هدایت آزمایشگاه باید بر عهده دامپزشک باشد.

 

انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علیرضا
|
-
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۴
0
1
احسنت دکتر خود بین
حمید رضا
|
-
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
0
1
سلام
آقای دکتر نیکخت من یک کارشناس آزمایشگاه دامپزشکی هستم. واقعا که متاسفم از این همه صحبت بی پایه؛ می خواهید هنوز بستری برای فعالیت هزاران جوان فارغ التحصیل این رشته درست نکردید به فکر گرفتن جایگاه های آنها که تنها جایگاه حضور تعریف نشده در سازمان به اصطلاح دامپزشکی است را بگیرید؛ اصلاح و اشراف، بایستی به اطلاع شما برسانم اینجا وزرارت بهداشت و درمان با آن چنان نظمی نیست اینجا سازمان دامپزشکی ..... که تنها فعالیتی که دارد در زمینه ی قرنطینه و دارو ایی است، نه ایجاد کننده و مولد فرصت برای مقاطع تحصیلی علوم دامپزشکی، شما دامپزشکی را ..... طوری که هیچ وجهه ی در شانی در ایران از آن دیده نمی شود، شک دارید! از مردم در مورد این رشته سوال کنید, همه وزارت بهداشت را می شناسند نه دامپزشکی اینجا اصطلاح .................
آقای .... دکتر بیش از اینکه به تعدد جایگاه های شغلی خود و دوستانتان بیندیشید و این گونه کلام گشایید به فکر ارتقا که نه تازه ایجاد بستر شغلی آزمایشگاه های دامپزشکی باشید که فارغ التحصیلان با سری شکسته به سمت آزماشگاه های پزشکی سرازیر نشوند و خفت بکشند، حداقل برای تبدیل علوم آزمایشگاهی دامپزشکی به واسطه ی ایجاد یک دوره ی آموزشی کوتاه به فکر ما باشید. دامپزشکی را که چهار قفله گرفته اید.
امیدوارم در آینده ای نه چندان دور مدیرانی متخصص و مجهز به علم روز، عاشق کار و انگیزه بخش و دلسوز تری در راس سازمان و نظام دامپزشکی ببینیم که سال هاست در حسرت رفتن به زیر مجموعه ی وزارت بهداشت و درمان، ناکام و بی خاصیت جلوه کرده اند.
کاوه حاتمی
|
-
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
0
1
با سلام و خسته نباشید.
جناب دکتر نیکبخت شما به جای اینکه به فکر کار برای فارغ التحصیلان کارشناسی باشید، از حقوق دکترا دفاع میکنید. در مورد آزمایشگها و مجموعه ی فیزیو پاتولوژی و پاتوبیولوژی دامپزشکی شما به عنوان یک استاد از دروس مطلع هستید.اگر کاستی در کار کارشناسان احساس میکنید در نتیجه ی کم کاری اساتیدی است که با دید شما به آنان آموزش میدهند. مشکل از اینجا آغاز میشود که اساتید دانشگاه ،در مورد جایگاههای شغلی تصمیم میگیرند.
از سازمان دامپزشکی استدعا دارم در صورتی که قرار هست فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی با حقوق کاردان و به عنوان کاردان استخدام شوند،روند جذب دانشجو را در مقاطع غیر از دکترای عمومی را در دانشگاهها متوقف کنند،زیرا ظاهرا به رده های غیر از دکترا اصلاً نیازی نیست(واکسیناسیون را افاغنه نیز در کشور میتوانند با یک آموزش کوتاه مدت انجان دهند). در ضمن جای تاسف دارد که یک مهندس علوم دامی در آزمایشگاه مثل آزمایشگاه شیر سرپرست یک کارشناس علوم آزمایشگاهی باشد. ایکاش خانواده دامپزشکی کشور کمی انسجام نظام مهندسی کشاورزی را داشتند. لطف کنند اگر نیازی به ما نیست،آزمونی در وزارت بهداشت ترتیب دهند تا لااقل پسوند دامپزشکی را حذف کنند تا بتوانیم در آزمایشگاههای پزشکی مشغول به کار شویم، همین پسوند دامپزشکی،برای ما مسبب چه سختیهایی که نشد.
رشته ی همه کاره و هیچکاره. رشته ی از اینجا مونده و از آنجا رانده. لااقل یک امتحان علوم پایه بگیرید تا ادامه تحصیل بدهیم و حداقل دکترا بگیریم.
حرف بسیار هست ، ولی کجا گوش شنــــــــــوا.....
خانم الف.د
|
-
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
0
1
فارغالتحصیل رشته علوم آزمایشگاهی از دانشکده دامپزشکی شیراز هستم.از بزرگواری شما آقای دکتر بسیار متشکرم واز تمام کسانی که به این نتیجه رسیدن که این رشته رو که اصلا تو دنیا تعریف نشده،توی ایران تعریف کنن چه احتیاجی بود مثل دوستانم درخواست برداشتن این پسوند دامپزشکی هستم و اینکه ما ها همین طور که دوستانم گفتن قربانی کسانی هستیم که سر فصل های ناقص رو برای ماتعیین کردن........و در نهایت ما این شدیم نه جایگاه دامپزشکو داریم در آزمایشگاه تشخیص طبی جایی برای ما هست. باز شما دوستان آقایا یکسری محدودیت مثل کار خارج از شهرو.....رو ندارید
مهدي
|
-
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
0
2
سلام
مدرك كارشناسي علوم آزمايشگاهي دامپزشكي دارم و دانشجوي كارشناسي ارشد در اين رشته هستم.خود آقاي دكتر نيكبخت حتما متوجه شدند كه صحبتشان در خصوص صلاحيت مديريت آزمايشگاه دامپزشكي ...........بوده . اگر متوجه نشديد بايد با توضيحات اينجانب متوجه و متقاعد شويد:
1- به نظر من و هر عقل سليمي،كسي كه قرار است آزمايشگاه دامپزشكي را مديريت كند بايستي اول در خصوص آزمايشگاه اطلاعات كافي داشته باشدو خود شما خوب ميدانيد دكتراي حرفه اي دامپزشكي اطلاعات كافي در اين خصوص ندارد.
2- تعداد واحدهاي آزمايشگاهي كه كارشناس علوم آزمايشگاهي دامپزشكي ميگذراند بسيار بيشتر از تعداد واحدهاي آزمايشگاهي رشته دكتري حرفه اي دامپزشكي است.
3- همانطور كه خوب ميدانيد وظيفه آزمايشگاه فقط و فقط دريافت نمونه به شكل مناسب و انجام آزمايشات ميباشدو هيچ جايي ننوشته كه آزمايشگاه بايد مسائل را حل كند و بهتر است بدانيد تفسير نتيجه و نظر دادن و حل مسائل به عهده آزمايشگاه نبوده و دخالت در كار كلينيسين است.
اميدوارم روزي برسد كه ............و اندكي هم براي دامپزشكي دل بسوزانيد .
........... شما را كه چنين ديد بسته اي داريد ..................................
خانم دكتر
|
-
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
1
0
با سلام ، در جواب آقاي مهدي.............. من دكتر دامپزشك هستم و الان به عنوان كارشناس در اداره دامپزشكي كار ميكنم زير نظر يه كارشناس. من با صحبت دكتر نيكبخت كاملا موافقم ،اينكه كارشناس هاي آزمايشگاه قرار باشه آز رو اداره كنند و دكترا آزمايش انجام بدن و حقوق و مزاياي نصف كارشناس را دريافت كنند اين عدالته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خيلي ...... دارين ميتونستين درس بخونين................
وقتي يه كارشناس ( مسئول آز ) با اين همه ادعا و مثلا سابقه و تجربه كاري و گذروندن كلي واحد آزمايشگاهي نميتونه يه آز و درست انجام بده حتي نميتونه نتيجه آزمايشات و درست ارائه بده بازم حرفي واسه گفتن دارين؟
اميدوارم روزي برسه كه هر فردي براساس لياقت و تحصيلاتش در جايگاه مناسب خودش قرار بگيره
وحید
|
-
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
0
1
واقغا متاسفم.ب جای اینکه بیایید جای کارشناس ها رو بگیرید بهتره به فکر جایگاه شغلی خودتون باشید آقای ...دکتر
دکتر دامپزشک
|
-
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
1
0
به نظر بنده اگر دوستان علاقه دارند این کلمه حذف بشه بشینن درس بخونن یک سال دیگه کنکور بدن و در رشته علوم آزمایشگاهی پزشکی تحصیل کنند. کسی آن ها را وادار به تحصیل در این رشته نکرده. از همان ابتدا می توانیتند وارد این رشته نشوند! ثانیا مدیریت و تاسیس یک آزمایشگاه به صلاحیت و تشخیص مربوطه و این دکتر دامپزشکه که زیر تشخیص مهر می زنه و تمام مسئولیت ها را به گردن می گیره!
ramtin
|
-
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
0
0
man foghelisanse angalshenasiye dampzeshki daram aghaye dr shoma salahiyate in ro ne adari ke dar morde olome azmayeshgahi sohbati bokonid .................... vaghean baraye hameye jameye dampzeshki moteasefam ................ hame talash kardan hame dars khondan etefaghan tanha kasi ke shayestegiye modiriyate azmayeshgah ro nadare dr hastan chon kare olom azmayeshgahi tashkhie na daraman be har hal man dar in sharayet tarjih midam ke kalame dampzeshki hazf beshe ta dostanam betonan dar azmayeshgah ha kar konand ...........
دانشجوی دامپزشکی
|
-
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
2
0
به جای این حرفا درس می خوندین دارندگی و برازندگی
حسین پورملک ارا
|
-
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
0
1
با سلام .... از شما خواهش میکنم به این راحتی در مورد سرنوشت جوانها تصمیم نگیرید و اگر نمیتوانید لطفا قبل از ازمون در مورد شغل این رشته کاملا اطلاع رسانی کنید تادیگران مانند ما به بن بست علمی نخورند..... من سال 86 مدرک گرفته ام وهنوز بیکارم.... حداقل قانونی وضع کنید که دکتر ازمایشگاه بخش خصوصی ما را استثمار نکند.......البته اگر لطف کرده و به ما کار دهد.....
متنفر از هرچی دامپزشک
|
-
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
0
1
متاسفم از این همه نابرابری. این حضرات .... تمام رده های این رشته رو استسمار کرده و میکنن پیشنهاد میکنم نام سازمان دامپزشکی رو به سازمان دامپزشکان تغییر بدن. ...............اف به این همه ناعدالتی
مرجان
|
-
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
0
1
آقای دکتر صلاحیت اداره ی آزمایشگاه روفقط کسی داره که تو این زمینه درس خونده وکار کرده.درضمن سطح سواددکترای دامپزشکی نه تنها بیشتر ازکارشناسیها نیست بلکه کمتر هم هست.دانشجوی علوم ازمایشگاهی دامپزشکی
ناشناس
|
-
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
0
1
shoma aghaye doctor fek konam ...............- sadra
sajjad
|
-
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
0
1
سلام بنده فارق تحصیل کاردانی دامپزشکی هستم و الان میخام انتخاب رشته کنم برای کارشناسی؟؟؟؟؟؟؟؟؟متاسفانه بدلیل بی فکری مسئولین و روی کار آوردن یه رشته ی جدید مثل علوم ازمایشگاهی دامپزشکی که خدا بگم ......
به خاطر پسوندش !!!!!!!امیدوارم هر چه زود تر این پسوند برداشته شود..
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
0
1
کارشناس جان خدا بیشتر بهت اعتماد به نفس بده


با سلام درخصوص صحبت جناب دکتر .... عرض کنم که متاسفانه نظری کاملا غیر علمی و غیر منطقی ارائه دادند . البته این سخنان ناشی از .....مدیریتی و ناعدالتی سازمان دانپزشکی است که دکترهای دامپزشکی اینهمه میدان برای ....پیداکرده اند.بنده خودم با دکتردامپزشک همکاری داشته ام ازلحاظ سواد صرفا وصرفا در چندتا بیماریهای باکتریال دامی میشه گفت چیزی بارشونه و ازلحاظ بیماریهای طیور که شکرخدا صفر اند.بنده همین حالا در خارج از ایران به کار طبابت طیور مشغولم وخیلی بهتر از دکتر های دامپزشکی توانسته ام بارعلمی خودم رو اثبات کنم.از دکترهای دامپزشکی باید پرسید چندتا آزمایش درکل دوران تحصیلاتشون انجام دادن و اصلا بلدند کشت باکتریال بدهند یا آگار رو شخم میزنن؟ همین- فارغ التحصیل کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی دانشگاه تهران
علی ساده
|
-
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
0
1
فقط از خدا میخوام اونایی که فقط به فکر منافع خودشون هستند به عذاب الهی گرفتار بشوند . اقای دکتر شما دکتردام پزشک در تمام ایران میتوانید استخدام شوید اما خیلی وقت است که کار برای ما کارشناسان ازمایشگاه به صفر رسیده است . اگر هر کمبودی هست در نوع دروس ارائه شده از طرف شمااست . کمی فکر کنید کارشناس علوم ازمایشگاهی دام پزشکی کجا سر کار بود . استخدامی ما کاملا صفر است . چرا اعلام نمیکنید با گذاراندن چند واحد درسی پسوند دام پزشکی را بر میداریم من حاظرم 4ترم درس بخوانم و این پسوند از زندگی من حذف شود . خدا بداد ما برس کسی حاظر نیست به داد ما برسد .
ب
|
-
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
0
1
واقعا به خاطر این همه اتحاد و پشت هم بودن خوشحالم.آقای دکتر این صحبتا به جای حمایتتونه.و از اظهار نظر جناب آقای مهدی بسیار تشکر میکنم و میگم که چرا در مورد آزمایشگاه های انسانی همه مواردی که آقای مهدی گفتن مو به مو اجرا میشه اما در آزمایشگاه های دام ..... واسه همه اینا مقصر ماییم که اتحاد و هم فکری زیادی داریم.
دوكي جون
|
-
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
1
0
سازمان دامپزشكان ونظام دامپزشكان مال مادامپزشكان است.قوانينش هم بايدبراي ما باشد.شماكارشناسها وكاردانها فقط كار كنيد .مديريت با ما كار ازشما.
آزاده
|
-
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
0
1
آقای دکتر نیکبخت
شما در مورد اشراف رو کار حرف میزنیین ولی
شما حتی یک لحظه به چارت درسی ما نگاه کردین که این رو میگین؟ ما حداقل دو برابر زمان آزمایشگاهی نسبت دوره دکتری داریم.
حالا با این توصیف کی اشراف بیشتری رو کار داره ما یا دکترای دامپزشکی؟ اکثر این دامپزشکانی شما دارین ازشون حرف میزنیین از آنالیز چیزی نمیدوننن . چه برسه به ازمایش و تشخیص نسبت به داده ها . آزاده دانشجو علوم آزمایشگاهی دامپزشکی.
رضا
|
-
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
0
1
کارشناس علوم آزمایشگای دامپزشکی ام و رویام داشتن مدیران با کفایت .رشته ما خیلی بکره و باور کنید کارهای خوبی هم میشه انجام داد.......فکر کنید .ما لایق بهترین هایم خودتون همیشه دست بالا بگیرید .فدای همه بچه های کاردانی و کارشناسی علوم آزمایشگای دامپزشکی و کسای که ارشدهم قبول شدن
رضا خلجی
|
United States of America
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
0
1
من دانشجوی کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی هستم با اینکه رشته ی کاردانیم چیز دیگه بود ولی در درسهام خیلی موفقتر از اونهایی هستم که رشته کاردانی دامپزشکی بود چه در آزمایشها و چه در امتحان ها. و واقعا متاسفم برای کسی که بجای ایجاد شغل برای دانشجویان فکر گرفتن همین چند شغل هستش
امید وارم این حرف به گوش دکتر نیکبخت برسه. کاش تو این زمان و حال جای ما بودی تا ببینی چقدر حرف شما بده. ِ
شما همه را به یک چشم میبینید.
نظر شما
ادامه